کار در ژاپن

آنچه در این مقاله میخوانید

  •  شرایط عمومی کار در ژاپن
  • انواع ویزاهای کاری ژاپن
  • مدارک مورد نیاز ویزای کار ژاپن
  • نرخ بیکاری در ژاپن
  • مشاغل مورد نیاز 2020 ژاپن
  • میزان حقوق کار در ژاپن
  • نحوه کاریابی در ژاپن
  • مؤسسات کاریابی در ژاپن
  • بررسی ویزای همراه ژاپن
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در ژاپن
  • سخن پایانی کار در ژاپن
✅ کار در ژاپن ✅ شرایط دریافت ویزای کاری در ژاپن در این مقاله علمی توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور در مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفته است.

کار در ژاپن و مقدمه ای بر آن

کار در ژاپن ، شرایط اشتغال به کار و دریافت ویزای کاری کشور ژاپن در این مقاله علمی در مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفته است. شرایط دریافت ویزای کاری در ژاپن چگونه است؟ مشاغل مورد نیاز و مؤسسات کاریابی در این کشور کدام اند؟ آیا کار در ژاپن منتهی به اخذ اقامت و تابعیت آن می گردد؟ مقاله حاضر جهت پاسخ گویی به این سوالات و هرآنچه که لازم است تا در مورد کار در کشور ژاپن بدانیم، نگارش یافته است. امید است تا از آن نهایت استفاده را ببرید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص می توانید با موسسه حقوقی ملک پور با همکاری موسسه مشاوره ای ملک پور در دفتر مرکزی وین و یا دفاتر همکار ما در ایران تماس حاصل نموده و با تیم کارشناسان و مشاورین مجرب و کارآزموده ما مشاوره تلفنی به صورت رایگان داشته باشید.

شرایط عمومی کار در ژاپن:

به منظور کار در کشور ژاپن بهتر است تا اطلاعات کلی پیرامون شرایط عمومی این کشور داشته باشیم. ژاپن در اقیانوس آرام و در آسیای شرقی واقع گشته است. پایتخت کشور ژاپن توکیو و زبان مردم این کشور ژاپنی می باشد. مساحت کشور ژاپن 377.873 کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بالغ بر ۱۲۶ میلیون نفر را در خود جای داده است و از این نظر یازدهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته می شود. واحد پولی کشور ژاپن ین می‌باشد و اقتصاد این کشور در طول سال های اخیر به قدری پیشرفت نموده است که این کشور را جزو یکی از قدرتمند ترین اقتصاد های جهان قرار داده و رتبه سوم را در اقتصاد جهانی از نظر تولید ناخالص داخلی به دست آورده است.

معمولاً متقاضیان زیادی به منظور کار در کشور ژاپن اقدام می نمایند. به همین جهت از یک سیستم امتیاز بندی برای جذب نیروی کار و استخدام نیرو های واجد شرایط استفاده می گردد. مشاغل و تخصص های متفاوت در این سیستم امتیازبندی با توجه به موارد مورد نیاز کشور ژاپن امتیاز های متفاوتی را به خود اختصاص می دهند و برخی از تخصص ها امتیاز بیشتری را به دست می‌آورند. همچنین به منظور کار در این کشور به یک پیشنهاد کاری یا دعوتنامه کار از طرف کارفرما یا شرکت ژاپنی نیاز می باشد. دانستن زبان ژاپنی در حد ابتدایی برای دریافت ویزای کار در کشور ژاپن از ملزومات است.

ژاپن

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور ژاپن

ویزای کار ژاپن:

کار در کشور ژاپن مستلزم دریافت ویزای کاری این کشور است که طبق قوانین جدید کشور ژاپن ویزای کار این کشور Designated Skills است که در زبان ژاپنی Tokutei Gino نامیده می‌شود و امکان کار را در ۱۴ عنوان شغلی اصلی که در کشور ژاپن با بحران و کمبود نیروی کار در مورد آن‌ها مواجه هستند برای نیروی کار خارجی فراهم آورده است و این نوع ویزا به دو دسته نوع ۱ و نوع2 تقسیم می شود. ویزای Designated Skills نوع یک و نوع دو برای نیروهای خارجی که دانش و مهارت لازم را برای فعالیت در یکی از ۱۴ عنوان شغلی مورد نیاز در کشور ژاپن داشته باشند در نظر گرفته شده است. مدت زمان اقامت در ویزای نوع۱یک سال بوده و مدت زمان اقامت برای ویزای نوع 2 نامحدود است. برای دریافت هر دو نوع ویزای Designated Skills مهارت در زبان ژاپنی در حد مکالمه مبتدی نیاز می باشد که این مهارت زبانی توسط آزمون های بین المللی زبان ژاپنی که JLPT نامیده می شود تعیین سطح شده و افرادی که در این آزمون سطح ۴N را به دست آورند موفق به دریافت ویزای کار در ژاپن خواهند شد. لازم به توضیح است که سطوح زبان در این آزمون از N5 به N1 بود و سطح N1 بالاترین سطح آزمون است. پس از بررسی مدارک و به دست آوردن امتیازات لازم ویزای کار در ژاپن برای متقاضیان صادر می گردد که مدت این ویزا از یک سال تا پنج سال با توجه به شرایط متقاضی متفاوت است.

مدارک مورد نیاز ویزای کار ژاپن:

متقاضیان کار در ژاپن به منظور اخذ ویزای کاری این کشور می‌بایست مدارکی را تحویل سفارت دهند تا سفارت با بررسی مدارک آنها در صورت واجد شرایط بودن این افراد ویزای کار در ژاپن را برای متقاضیان صادر نماید. به منظور تمدید ویزای کار در ژاپن به گواهی اشتغال به کار از سوی کارفرما یا شرکت ژاپنی و همچنین آخرین صورتحساب مالیات پرداخت شده شرکت نیاز می باشد. کارفرما یا شرکت ژاپنی برای استخدام نیروهای خارجی می‌بایست نامه تعهد را که شامل مشخصات متقاضی از قبیل آدرس و شماره تلفن و سایر مشخصات وی می باشد تهیه نمایند. به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای کار در ژاپن عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای کار در ژاپن
  • پاسپورت متقاضی به همراه فتوکپی آن
  • عکس ۳ در ۴ به تعداد لازم
  • قرارداد کاری با کارفرما یا شرکت ژاپنی
  • گواهی شرکت از رجیستری
  • صورتهای مالی از قبیل ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در سال های اخیر
  • گزارش وضعیت مالیات شرکت
  • شرح فعالیت ها و برنامه های شرکت
  • رزومه شخص متقاضی از قبیل سن و سوابق کاری و تحصیلی
  • گواهینامه های اخذ شده قبلی و جوایز در صورت وجود

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

نرخ بیکاری در ژاپن:

کار در ژاپن مستلزم بررسی نرخ بیکاری در این کشور می باشد و نرخ بیکاری کشور ژاپن 2.5 درصد گزارش شده است که این رقم نشان دهنده وضعیت مطلوب و مناسب در مورد کاریابی می باشد. توضیح اینکه مطابق با این رقم از هر ۱۰۰ نفر جمعیت موجود در کشور ژاپن تقریباً دو الی سه نفر بیکار بوده و بقیه مشغول به کار می باشند. در نمودار زیر نرخ بیکاری در کشور ژاپن از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا به امروز نمایش داده شده است. همانطور که ملاحظه می فرمایید این رقم در بالاترین حد خود به 2.7 درصد رسیده است و روند نزولی خود را طی نموده و در حال حاضر این رقم 2.5 درصد را نمایش می دهد:

نرخ بیکاری ژاپن

مشاغل مورد نیاز 2020 ژاپن:

متقاضیان کار در ژاپن نیازمند دریافت اطلاعاتی پیرامون مشاغل مورد نیاز در این کشور می باشند. چرا که اشتغال به کار در مورد این مشاغل و ورود به بازار کاری آن ها به دلیل نیاز کشور ژاپن به نیروی کار در این مشاغل راحت تر خواهد بود. به علاوه اینکه میزان حقوق و دستمزد در مورد آن ها بالاتر می باشد. به طور کلی ۱۴ عنوان شغلی در کشور ژاپن وجود دارد که بسیار مورد نیاز می باشند و با توجه به این که از اتباع خود کشور ژاپن نیروی کار برای اشتغال در این مشاغل کم است، به همین دلیل دولت این کشور تمایل زیادی به جذب نیروی کار خارجی در مورد این مشاغل دارد. عنوان های شغلی مورد نیاز برای هر دو نوع ویزای کاری Designated Skills نوع یک و نوع دو از قرار زیر است:

مشاغل مورد نیاز 2020 ژاپن
ساخت و ساز صنایع دریایی و کشتی سازی
صنایع تعمیر و نگهداری خودرو مهمانداری
خدمات مراقبتی صنایع هوایی نظیر تعمیر و نگهداری هواپیما
نگهبانی ساختمان صنایع کشاورزی
ماهیگیری تولید مواد غذایی و آشامیدنی
خدمات غذایی در رستوران ها صنایع مواد ریخته گری و فلزکاری
صنایع تولید برق ماشین آلات صنعتی

میزان حقوق در ژاپن:

یکی از مهم ترین مسائلی که متقاضیان کار در ژاپن به آن توجه می نمایند میزان‌حقوق در این کشور است که در حال حاضر به صورت متوسط و میانگین ۸۷4 ین برای هر ساعت تعیین شده است. توجه به این موضوع به افراد کمک می‌کند تا با بررسی میزان حقوق و درآمد شغل مورد نظر خود در کشور ژاپن برای آینده زندگی شان تصمیم گیری نمایند. این مقاله توسط گروه حقوقی ملک پور گردآوری شده و کپی برداری از آن یا استفاده از محتوای مقاله با تغییر کوچکی در کلمات شرعاً و قانوناً حرام است. مؤسسه حقوقی ملک پور هیچ گونه رضایتی از این کار ندارد. پر واضح است که معمولاً افراد گرایش و تمایل بیشتری به شغل هایی که میزان حقوق در آنها بیشتر و بالاتر باشد نشان می دهند تا از این طریق آینده خود را تضمین نمایند. به همین منظور در جدول زیر به بررسی کلی در مورد چند مورد از مشاغل و میزان حقوق سالانه آنها می پردازدیم:

عنوان شغلی متوسط حقوق سالانه
IT و ارتباطات 4.610.000 ین
توسعه اینترنت و رسانه 4.120.000 ین
خدمات 3.760.000 ین
دارویی 4.500.000 ین
ساخت و ساز 4.560.000 ین
خدمات غذایی 3.550.000 ین

نحوه کاریابی در ژاپن:

به منظور یافتن کار در ژاپن و کاریابی در این کشور روش های مختلفی وجود دارد. اول اینکه می توان با ویزای توریستی وارد این کشور شده و بصورت فیزیکی برای پیدا کردن کار اقدام نموده و با کارفرمایان مختلف از نزدیک صحبت کرده و پس از پیدا کردن کار مورد نظر به کشور مبدا باز گشته و سپس برای دریافت ویزای کار در ژاپن اقدام نمود. یکی دیگر از این روش ها کمک گرفتن از یک مشاور آشنا به قوانین بین الملل می باشد که بهتر آن است که این مشاور به زبان و فرهنگ ژاپنی نیز اشراف داشته باشد. روش دیگری که برای این منظور می‌توان از آن بهره جست استفاده از وب سایت های کاریابی می باشد که متقاضیان کار در ژاپن می توانند به صورت آنلاین رزومه خود را در اختیار این وبسایت ها قرار داده و از این طریق با توجه به رزومه شخصی خود به منظور کاریابی اقدام نمایند. این رزومه شامل مشخصات دقیق متقاضیان از جمله سن و سوابق تحصیلی و سوابق کاری و سطح زبان و سایر مشخصات آنان می باشد. برخی از معتبرترین وب سایت ها عبارتند از:

  • jobs.gaijinpot.com
  • careercross.com/en/
  • kansaifinder.com/jobs/
  • japan-work.com/job_offers
  • daijob.com/en/

همچنین امکان کمک گرفتن از مؤسسات کاریابی در ژاپن وجود دارد. این مؤسسات رزومه متقاضیان کار در ژاپن را دریافت کرده و با استفاده از تجربه و سابقه خود به منظور کاریابی این افراد در ژاپن و اتصال آنان به کارفرمایان اقدام می نمایند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

مؤسسات کاریابی در ژاپن:

مطابق با توضیحات بند فوق متقاضیان کار در ژاپن می توانند از کمک مؤسسات کاریابی در این خصوص استفاده نمایند. کارفرمایانی که نیاز به نیروی کار داشته باشند شرایط خود را به این مؤسسات اعلام می نمایند. همچنین افراد جویای کار رزومه خود را برای مؤسسات کاریابی ارسال می نمایند و این مؤسسات با توجه به تخصص و تجربه ای که در این خصوص دارند در واقع پل ارتباطی کارفرمایان و نیروهای کار در ژاپن محسوب شده و این دو را به هم معرفی می نمایند. مؤسسات کاریابی برای این منظور رزومه و تجربه کاری و سوابق تحصیلی متقاضیان کار در ژاپن را مدنظر قرار داده و با توجه به شرایط فردی هر فرد برای کاریابی اقدام می نمایند. این مقاله توسط گروه حقوقی ملک پور گردآوری شده و کپی برداری از آن یا استفاده از محتوای مقاله با تغییر کوچکی در کلمات شرعاً و قانوناً حرام است. مؤسسه حقوقی ملک پور هیچ گونه رضایتی از این کار ندارد. در قسمت زیر نام چند مورد از معتبر ترین مؤسسات کاریابی در ژاپن برای اطلاعات بیشتر شما عزیزان آورده شده است:

  • Discounter
  • Adept
  • Hays
  • Met-Jobs
  • Disco
  • Efinancialcarees

بررسی ویزای همراه در ژاپن:

یکی از موارد مورد توجه برای متقاضیان کار در ژاپن به خصوص افراد متاهل بررسی ویزای همراه در این کشور است. لازم به ذکر است که ویزای نوع ۱ Designated Skills امکان الحاق خانواده و به همراه بردن اعضای خانواده را ندارد و بالعکس در ویزای نوع دو این امکان وجود دارد. به طور کلی همراهان متقاضیان کار در ژاپن و دریافت ویزای Designated Skills همسر و فرزندان زیر ۱۸ ساله این افراد محسوب می گردند. این مقاله توسط گروه حقوقی ملک پور گردآوری شده و کپی برداری از آن یا استفاده از محتوای مقاله با تغییر کوچکی در کلمات شرعا و قانونا حرام است. مؤسسه حقوقی ملک پور هیچ گونه رضایتی از این کار ندارد. مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای همراه در کشور ژاپن عبارتند از:

  • پر کردن فرم الحاق خانواده
  • پاسپورت همسر و فرزندان و فتوکپی از آنها
  • 6 قطعه عکس رنگی همسر و فرزندان
  • تست های پزشکی همسر و فرزندان مبنی بر سلامت جسمی و روحی
  • اصل و کپی قرارداد کار در ژاپن
  • مدرک مثبت حقوق دریافتی که برای زندگی خود شخص و خانواده وی کافی باشد.
  • سند رسمی ازدواج و کپی از آن

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در ژاپن:

متقاضیان کار در ژاپن معمولاً به دنبال اخذ اقامت و تابعیت این کشور هستند چرا که هدف آنها از صرف وقت و هزینه در نهایت رسیدن به اقامت و شهروندی کشور مقصد است. نکته قابل توجه این است که در طول سال های گذشته کار در ژاپن منتهی به اقامت و تابعیت این کشور نمی‌شده است. توضیح آن که چنانچه متقاضیان کار در ژاپن حتی برای سال های طولانی به کار کردن در این کشور می پرداختند، در نهایت نمی توانستند اقامت و تابعیت آن را به دست آورند. اما در طی سال های اخیر به دلیل رشد منفی جمعیت کشور ژاپن و همچنین رشد مثبت پیشرفت های اقتصادی این کشورنیاز به نیروی کار در ژاپن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت به صورتی که منجر به تجدید ‌نظر در قوانین سختگیرانه این کشور گردید.

 دولت ژاپن قوانین جدیدی را به منظور جذب نیروی کار به این کشور تصویب کرده است. از جمله آنها اعطای اقامت دائم ژاپن بعد از پنج سال کار در این کشور می باشد. بنابراین امروزه کار در ژاپن مانند بسیاری از کشورهای اروپایی پس از ۵ سال منتهی به اقامت دائم کشور ژاپن می گردد. همچنین پس از اخذ اقامت دائم این کشور در صورت اشراف به زبان ژاپنی و همچنین قانون اساسی این کشور و در صورتی که فرد مرتکب جرم و خطایی در کشور ژاپن نشده باشند می توان برای اخذ شهروندی و تابعیت اقدام نمود.

کار در ژاپن و سخن پایانی:

کار در ژاپن ، ویزای کاری کشور ژاپن و شرایط مهاجرت به ژاپن از طریق کار در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفت. امیدواریم تا از آن نهایت استفاده لازم را برده باشید. مهاجرت امری پرهزینه محسوب می‌شود و از حساس‌ترین تصمیم‌گیری‌های افراد در طول زندگیشان به شمار می رود. کنار مزایای که کار در کشور ژاپن دارد معایبی نیز دارد که بهتر است قبل از اقدام در مورد آنها بررسی های لازم را انجام دهید. اما اینکه مهاجرت از طریق کار در ژاپن برای شما و با توجه به شرایط شخصی خودتان بهترین و مناسب ترین گزینه است یا خیر نیازمند بررسی بیشتر و مشاوره تخصصی با افراد صاحب نظر خواهد بود.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در ژاپن

✅ مدت زمان ویزای کاری ژاپن به چه میزان است؟

مدت زمان اقامت بسته به نوع ویزا یا به صورت موقت و یک ساله است و یا نامحدود است.

✅ چه روش هایی برای کاریابی در ژاپن وجود دارد؟

روش اول ورود از طریق ویزای توریستی و جستجوی کار در این کشور است. راه دوم کمک گرفتن از یک مشاور آشنا به قوانین بین الملل می باشد که بتواند کار مناسبی برای شما بیابد. مراجعه به سایت ها و مؤسسات کاریابی نیز دیگر روش پر طرفدار برای کاریابی در ژاپن است.

✅ وضعیت اخذ ویزای الحاق خانواده در ویزای کاری ژاپن چگونه است؟

امکان الحاق همراه برای متقاضیان کار در ژاپن در ویزای نوع 2 که نامحدود است شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ ساله وجود دارد.

2 پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      برای دریافت هر دو نوع ویزای Designated Skills مهارت در زبان ژاپنی در حد مکالمه مبتدی نیاز می باشد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *