کار در مالزی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در مالزی
  • ویزای کار در مالزی
  • مدارک مورد نیاز کار در مالزی
  • نرخ بیکاری در مالزی
  • لیست مشاغل مورد نیاز مالزی 2021
  • میزان حقوق برای کار در مالزی
  • نحوه کاریابی در مالزی
  • مؤسسات کاریابی در مالزی
  • بررسی ویزای همراه مالزی
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در مالزی
  • سخن پایانی کار در مالزی
✅ کار در مالزی ✅ نحوه کاریابی ✅ میزان حقوق برای کار در مالزی توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور در این نوشتار مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

کار در مالزی و مقدمه ای بر آن

کار در مالزی ، شرایط ویزای کار مالزی و مهاجرت به مالزی برای کار در این نوشتار مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. آیا از شرایط کار در مالزی برای ایرانیان آگاهی دارید؟ آیا از نحوه کاریابی در مالزی مطلع هستید؟ جویای کار در مالزی چگونه می تواند اقامت مالزی را به دست آورد؟ آیا کار در مالزی با جای خواب امری امکان پذیر است؟ در این مقاله سعی شده است که تمامی نکات مهم در خصوص شرایط کار در مالزی برای شما عزیزان به تفصیل شرح داده شود. شما عزیزان می توانید پس از مطالعه این نوشتار در صورتی که ابهامی در ذهن دارید یا نیازمند اطلاعات تکمیلی در ارتباط با کار در مالزی هستید، با مشاوران مجرب مؤسسه حقوقی ملک پور، ملک پور اتریش تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تلفنی رایگان بهره مند گردید. همچنین می توانید در انتهای این مقاله در بخش پرسش و پاسخ، سؤالات خود در خصوص شرایط کار در مالزی را با ما در میان گذاشته و پاسخ را در اسرع وقت از مشاوران و کارشناسان مجرب مؤسسه حقوقی ملک پور دریافت فرمایید.

شرایط عمومی کار در مالزی:

کار در مالزی با توجه به هزینه های پایین زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی یا آمریکا مورد توجه بسیاری افراد قرار می گیرد. مالزی در جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده است و پایتخت این کشور کوالالامپور است. کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده و از لحاظ جغرافیایی از دو قسمت کاملاً جدا تشکیل شده است. مالزی از منابع طبیعی بسیاری همچون کشاورزی، جنگلداری و نیز مواد معدنی برخوردار می باشد. زبان رسمی این کشور مالایی می باشد ولی به طور گسترده در نواحی شهری این کشور زبان انگلیسی رایج می باشد؛ افراد جویای کار در مالزی برای داشتن شانس بالاتر در بازار کار رقابتی این کشور بهتر است که زبان مالایی را یاد بگیرند. اقتصاد کشور مالزی در طول 30 سال گذشته همواره با رشد مواجه بوده است؛ ولی با این وجود شرکت های مالزیایی در استخدام و بکار گیری نیروی کار خارجی محدودیت دارند؛ این گونه می باشد که در صورتی می توانند نیروی کار خارجی را به کار گیرند که فرد واجد شرایط مالزیایی برای استخدام شدن در آن موقعیت شغلی وجود نداشته باشد. بنابراین مهاجرت به مالزی برای کار مستلزم داشتن پیشنهاد کار مورد تایید اداره کار این کشور است. سختی یافتن شغل و سختی زبان مالایی را می توان از معایب زندگی در مالزی دانست.

جمعیت کشور مالزی طبق آخرین آمار رسمی در سال 2019 بالغ بر 32.050 میلیون نفر می باشد. واحد پول این کشور رینگت (MYR) می باشد. مالزی در رتبه بندی جهانی از نطر شاخص میزان رضایت از زندگی در رتبه هفدم قرار گرفته است.

کشور مالزی شرکت ها بین المللی مختلفی را در خود جای داده است؛ همچنین با توجه به تنوع نژادی و مسیرهای توسعه در بازار کار کشور مالزی، ظرفیت جذب نیروی انسانی از کشورهای مختلف را تسهیل کرده است. هزینه های پایین و قوانین سرمایه گذاری آسان نسبت به کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی سایر کشورهای آسیایی به شرکت های بین المللی بزرگ این امکان را داده است که در کشور مالزی به فعالیت بپردازند؛ به همین دلیل جذب نیروی کار در بخش های مختلف در این کشور به طور روز افزون در حال رشد می باشد. در عین حال محدودیت های خاصی برای ورود نیروی کار به دلیل نیاز به ارتباط با زبان مالایی در این کشور وجود دارد و شانس کار در مالزی برای ایرانیان در مقابل سیل بی شمار متقاضیان چینی، هندی و افراد بومی این کشور کمتر خواهد بود. ضمنا کار در مالزی با جای خواب برای ایرانیان تنها در صورتی که کارفرما این شرایط را فراهم کند و به فرد پیشنهاد کار دهد امکان پذیر است.

مالزی

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور مالزی

فایل تصویری استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

فایل صوتی استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

ویزای کار در مالزی:

جویای کار در مالزی و اخذ ویزای کار این کشور باید یک پیشنهاد یا دعوتنامه کاری از طرف یک کارفرمای مورد تأیید در این کشور دریافت نماید. اغلب درخواست های کاری توسط کارفرمایان کلان به صورت آنلاین ارائه می شود؛ فرد می تواند با ارائه رزومه کاری خود به صورت آنلاین یا حضوری (شرکت های کوچک رزومه افراد را به صورت حضوری دریافت می کنند) اقدام به کاریابی نماید؛ نیروی کار بین المللی شانس کمی جهت ورود به بازار کار این کشور دارد چرا که کارفرمایان مالزیایی به دلیل آسان بودن شرایط مربوط به درآمد و مزایای کارکنان داخلی نسبت به کارکنان خارجی تمایل به بکارگیری نیروی داخلی دارند. برخی از افراد بر این باور هستند که می توانند با سفر توریستی به هدف جستجوی کار وارد کشور مالزی شوند و وارد بازار کار در مالزی شوند؛ ولی افراد شانس خیلی پایینی برای ورود به بازار کار در مالزی از این طریق خواهند داشت مگر اینکه سال ها تجربه داشته باشند. شرکت ها و کارفرمایان مالزیایی هنگامی می توانند نیروی خارجی جذب نمایند که در آن موقعیت شغلی هیچ شهروند مالزیایی وجود ندارد یا تمایل به کار کردن در آن موقعیت شغلی نداشته باشد. در این شرایط قواعدی نیز وجود دارد که در مناصب استراتژیک مانند مدیریت و امور مالی استثناء در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از شرایط کار در مالزی داشتن حداقل سن 27 سال و حداقل دستمزد 5000 رینگت در ماه می باشد؛ در صورتی که نیروی خارجی متقاضی کار در مالزی قرارداد کاری با حقوق بالای 8000 رینگت در ماه دریافت نماید درخواست اجازه کار وی بلافاصله تأیید خواهد شد و ویزای کار وی طی یک هفته صادر خواهد شد. بنابراین کار و زندگی در مالزی برای ایرانیان تنها در صورت رعایت این شرایط امکان پذیر است.

مدارک مورد نیاز ویزای کار در مالزی:

زمانی که نیروی کار خارجی توانست پیشنهاد یا دعوتنامه کاری از کارفرمایان مالزیایی دریافت نماید، مدارک متقاضی جهت دریافت مجوز و ویزای کار در مالزی توسط کارفرما به اداره مهاجرت این کشور ارائه می شود. مدارک مورد نیاز شامل یک پرونده کاری، گذراندن دوره حرفه ای و پرونده کاری موقت می باشد. سایر مدارکی که برای درخواست پرونده کاری مورد نیاز است به صورت زیر می باشد:

  • نامه درخواست و نامه انتصاب از طرف کارفرما
  • قرارداد کاری امضا شده
  • فرم درخواست ویزا
  • نامه تأیید وزارت امور داخلی
  • پرداخت هزینه درخواست و ارائه اصل رسید آن
  • کپی پاسپورت
  • عکس های پاسپورتی
  • رزومه کاری و مدارک تحصیلی
  • گزارش پزشکی تایید شده توسط وزارت بهداشت مالزی

نرخ بیکاری در مالزی:

اطلاع از نرخ بیکاری در مالزی یکی از مهم ترین نکات در اخذ ویزای کار در این کشور می باشد. زیرا با آگاهی کامل از شرایط بازار کار و نرخ بیکاری در این کشور می توان به این نکته پی برد که آیا این کشور به نیروی کار بین المللی نیاز دارد یا خیر. نرخ بیکاری در مالزی طبق آخرین آمار شده تا ماه جولای سال 2019 به مانند سال گذشته 3.3 درصد می باشد. نمودار زیر نرخ بیکاری در مالزی بین سال های 2010 تا 2019 را در ماه های مختلف نشان می دهد. طبق نمودار زیر می توان به این نکته اشاره کرد که کشور مالزی از لحاظ نرخ بیکاری در طول سال های گذشته از ثبات نسبی برخوردار می باشد.

نرخ بیکاری مالزی

لیست مشاغل مورد نیاز مالزی 2021:

فرد جهت کاریابی در کشور مالزی می بایست از لیست مشاغل مورد نیاز در این کشور آگاهی کامل داشته باشد. قبلاً نیز این نکته ذکر شد که فرد برای کار کردن و اخذ ویزای کاری مالزی نیاز به یافتن کارفرمای مورد تأیید در این کشور و دریافت مجوز کار از طرف آن می باشد. به طور کلی روند جستجوی کار در کشور مالزی جهت متقاضیانی که اقامت این کشور و دسترسی مستقیم به بازار کار را ندارند، کاری بسیار سخت می باشد؛ بنابراین فرد باید متناسب با مهارت ها و رزومه کاری خود به دنبال شغل و کارفرمای مناسب باشد. در نتیجه فرد متقاضی کار در مالزی می بایست از مشاغل مورد نیاز و مشاغلی که در این کشور با کمبود نیرو مواجه هستند، اطلاع کافی داشته باشد. برخی از صنایع مهم در کشور مالزی شامل: الکترونیک و نیمه هادی، تولید نور، روغن نخل، نفت و گاز طبیعی، فناوری پزشکی، داروها، لاستیک و چوب می باشد. در کشور مالزی یک فهرست به اسم (COL) یا لیست مشاغل حساس وجود دارد که کارهای مورد نیاز را در ده بخش زیر دسته بندی می کند:

لیست مشاغل مورد نیاز مالزی 2021
برق و الکترونیک فناوری اطلاعات و ارتباطات
نفت، گاز و انرژی پتروشیمی
مخابرات و چند رسانه ای تجهیزات پزشکی
خدمات مالی خدمات حرفه ای
هوافضا

فهرست برخی از شغل های اساسی مورد نیاز در کشور مالزی در سال 2020 به صورت زیر می باشد:

لیست مشاغل اساسی مورد نیاز  مالزی 2021
برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل مالی مدیر زنجیره تامین
مدیر فروش پروژه مدیر بازپرداخت و مزایا
مدیر ارتباطات بازاریابی مدیر رابطه، بانکداری و مالی
مهندسی مدیر داخلی فروش در بخش تحلیل مالی

میزان حقوق برای کار در مالزی:

جهت کار در مالزی ، آگاهی از میزان حقوق و درآمد در این کشور برای متقاضی یکی از مهم ترین نکات می باشد. به طور کلی عوامل و موارد مهمی نظیر تخصص و مهارت در کار و همچنین موقعیت شغلی در میزان درآمد فرد تأثیر گذار خواهد بود. عموماً میانگین دستمزد و حقوق برای یک نیروی خارجی کار در مالزی در اکثر موارد بیش از 10.000 رینگت در ماه می باشد؛ در کنار این دریافتی سایر موارد شامل کمک هزینه های خرید خودرو، لباس و مایحتاج زندگی نیز به افراد تعلق می گیرد. قابل ذکر می باشد که با درآمد میانگین ماهیانه 10.000 رینگت فرد می تواند از زندگی مناسبی برخوردار باشد. هزینه اجاره یک اپارتمان مناسب در کشور مالزی بین 2 الی 4 هزار رینگت می باشد. برخی از مشاغل و درآمد سالیانه آنها در کشور مالزی در زیر آورده شده است

  • مهندسی 37.000 دلار
  • مدیریت اجرایی 78.000 دلار
  • کنترل مالی و استراتژی 31.000 دلار
  • لجستیک و خرید 32.000 هزار دلار
  • بخش های قانونی 70.000 دلار

نحوه کاریابی در مالزی:

معمولاً در کشورهای مختلف فرد جهت کاریابی می تواند از طریق مؤسسات کاریابی اقدام نماید. متقاضیان کار می توانند با مراجعه به وبسایت مؤسسات کاریابی و آپلود رزومه کاری و مدارک تحصیلی خود اقدام به کاریابی نماید. این مؤسسات بر اساس شرایط متقاضی و دریافت مبالغی، کار مرتبط با رشته تحصیلی و سوابق کاری فرد، برای دریافت مجوز کار را پیدا خواهند کرد؛ به طور کلی یکی از روش های کاریابی، مراجعه به وبسایت های معتبری همچون Indeed یا Linkedin می باشد. فرد می تواند به منظور جستجوی کار در مالزی پروفایل شخصی خود از قبیل اطلاعات شخصی، تحصیلی و سوابق کاری را در وبسایت های کاریابی مالزی آپلود نماید و منتظر بماند تا شرکت ها و کارفرمایان مالزی اورا برای انجام مصاحبه کاری دعوت نمایند. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی ملک پور به نگارش درآمده است و هرگونه کپی برداری از آن بدون ذکر منبع امری غیر قانونی است و شرعاً حرام می باشد.

مؤسسات کاریابی در مالزی:

به منظور کاریابی و کار در مالزی می توان از طریق مؤسسات و وبسایت های کاریابی در کشور مالزی اقدام نمود که برخی از این مؤسسات به صورت زیر می باشد:

  • WWW.HAYS.COM.MY
  • WWW.ACHIEVEGROUP.ASIA/MY
  • WWW.RANDSTAD.COM.MY
  • ALLEGIS GLOBAL SOLUTIONS
  • WWW.MICHAELPAGE.COM.MY
  • WWW.JOBNEXUS.COM/MALAYSIA
  • WWW.KELLYSERVICES.COM.MY
  • MANPOWERGROUP
  • BRIGHT PROSPECT

بررسی ویزای همراه در مالزی:

متقاضیان کار در مالزی هموراه به این نکته توجه دارند که آیا با اخذ ویزای کار در مالزی می توانند همسر و فرزندان خود را به همراه داشته باشند. متقاضی دریافت ویزای کاری در صورتی که موفق به اخذ ویزای کاری شود امکان همراه کردن همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را دارد؛ در صورتی که فرد قبل از ورود به کشور مالزی اجازه کار دریافت نکرده باشد، می تواند همسر و فرزندان خود را با ویزای اجتماعی وارد کشور مالزی کند و اجازه کار را بعد از ورود دریافت نماید. همراهان متقاضی اصلی در صورتی که بخواهند در کشور مالزی کار کنند می بایست اجازه کار دریافت نمایند. این مقاله طبق آموزش های استاد ملک پور مدیر مؤسسه حقوقی ملک پور تدوین شده است و هر گونه کپی برداری از آن بدون ذکر منبع شرعاً حرام و کاری غیر قانونی می باشد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در مالزی:

به طور کلی افرادی که به دنبال کار در کشورهای خارجی هستند؛ با هدف کسب اقامت دائم مالزی و در نهایت تابعیت آن کشور وارد محیط و بازار کاری کشور مذبور می شوند. فرد با اخذ ویزای کار مالزی نمی تواند به اقامت و در نهایت تابعیت این کشور دست یابد. شرایط اقامت مالزی از طریق کار به این صورت است که معمولاً مجوز و ویزای کار در  مالزی برای افراد معمولاً بین 6 ماه تا 5 سال صادر می شود؛ از آنجا که اخذ اقامت دائم مالزی کاری سخت است، نیروهای کار خارجی بسیار ماهر می توانند درخواست ویزای 10 ساله (RP-T) را داشته باشند که منظور دولت مالزی از اعطای این ویزا به افراد مستعد، جذب و حفظ آنها می باشد. شرایط اخذ ویزای 10 ساله کار در مالزی به صورت زیر می باشد:

  • حداقل ۳ سال سابقه کار در کشور مالزی داشته باشد.
  • در زمان درخواست، مجوز کار معتبر داشته باشد.
  • حداقل حقوق ماهانه 15.000 رینگت در مالزی دریافت نماید.
  • پرونده مالیاتی در کشور داشته باشد و مالیات بر درآمد را برای حداقل 2 سال بتواند پرداخت نماید.
  • دارای مدارک تحصیلی آکادمیک از دانشگاه های شناخته شده باشد. یا یک گواهینامه حرفه ای از مؤسسات حرفه ای شناخته شده داشته باشد  حداقل ۵ سال سابقه و تجربه کاری داشته باشد.
کار در مالزی و سخن پایانی:

کار در مالزی، نحوه کاریابی در مالزی و مدارک مورد نیاز جهت کار در مالزی در این مقاله به صورت علمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بسیاری از افراد مایل به مهاجرت کاری می باشند که از این طریق بتوانند اقامت و در نهایت تابعیت کشور مقصد را دریافت نمایند. ولی باید به این نکته توجه داشت که کار در مالزی منجر به اقامت و تابعیت کشور مالزی نمی شود. با توجه به این نکته و سخت گیری دولت مالزی در بکارگیری نیروهای خارجی می توان کشورهای اروپایی را برای مهاجرت کاری انتخاب نمود که از طریق می توان پس از اخذ اقامت کاری در این کشور ها پس از چند سال به اقامت دائم و تابعیت کشورهای اروپایی دست یافت.
فرد می تواند از طریق ویزای جستجوی کار کشور های آلمان و اتریش بدون نیاز به داشتن پیشنهاد یا دعوتنامه کاری برای کاریابی در این کشورها اقدام نماید. در این نوشتار کلیه نکات مهم در باب کار در مالزی بیان شده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی و جامع در ارتباط با کار در مالزی با کارشناسان مجرب مؤسسه حقوقی ملک پور، همکار مؤسسه ملک پور اتریش تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تلفنی رایگان بهره مند شوید. همچنین می توانید در انتهای این نوشتار سؤالات خود در مورد کار در مالزی را مطرح نموده و پاسخ آنها را دریافت نمایید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در مالزی

✅ برای دریافت ویزای کار مالزی به چه چیز نیاز است؟

فرد برای کار در مالزی و اخذ ویزای کار این کشور باید یک پیشنهاد یا دعوتنامه کاری از طرف یک کارفرمای مورد تأیید در این کشور دریافت نماید.

✅ شانس کاریابی برای جویای کار در مالزی چگونه است؟

 نیروی کار بین المللی شانس کمی جهت ورود به بازار کار این کشور دارد چرا که کارفرمایان مالزیایی به دلیل آسان بودن شرایط مربوط به درآمد و مزایای کارکنان داخلی نسبت به کارکنان خارجی تمایل به بکارگیری نیروی داخلی دارند.

✅ آیا کار در مالزی منجر به اقامت دائم یا تابعیت خواهد شد؟

فرد با اخذ ویزای کاری در کشور مالزی نمی تواند به اقامت و در نهایت تابعیت این کشور دست یابد. مجوز و ویزای کار در کشور مالزی برای افراد معمولاً بین 6 ماه تا 5 سال صادر می شود و در شرایط استثنایی برای نیروهای مستعد ممکن است ویزای 10ساله (RP-T) صادر شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *