کار در لیتوانی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در لیتوانی
  • ویزای کار لیتوانی
  • مدارک مورد نیاز کار در لیتوانی
  • نرخ بیکاری در لیتوانی
  • لیست مشاغل مورد نیاز لیتوانی 2021
  • میزان حقوق کار در لیتوانی
  • نحوه کاریابی در لیتوانی
  • مؤسسات کاریابی در لیتوانی
  • بررسی ویزای همراه لیتوانی
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در لیتوانی
  • کار در لیتوانی و سخن پایانی

کار در لیتوانی و مقدمه ای بر آن

کار در لیتوانی بررسی شرایط کاری در لیتوانی، کاریابی در لیتوانی، نرخ بیکاری لیتوانی، بیشترین مشاغل مورد درخواست در لیتوانی و نکات مهم در خصوص مهاجرت کاری به لیتوانی را در این مقاله مورد بررسی علمی قرار می دهیم. ساعت کاری در لیتوانی چگونه است؟ نرخ بیکاری در لیتوانی به چه میزان در کاریابی در این کشور تاثیر گذار است؟ حداقل حقوق کار در لیتوانی چقدر است؟ کار یابی در لیتوانی به چه صورت است؟ در این مقاله به این گونه سوالات و نکات قابل توجه در خصوص کار در لیتوانی و شرایط اقامت کاری در لیتوانی را بیان می نماییم. لیتوانی کشوری است در شمال شرقی اروپا و به دلیل داشتن منابع معدنی و همچنین بنادر مهم در اروپا حائز اهمیت است.  موسسه حقوقی ملک پور با سابقه فراوان و داشتن وب سایت های رسمی و مقالات در خصوص مهاجرت به کشورها و روش های موجود در این امر می تواند منبع بسیار مهم در رابطه با مهاجرت برای شما باشد. همچنین شما می توانید با تماس به این موسسه شرایط خود را جهت مهاجرت به صورت رایگان بررسی نمایید تا بهترین راه جهت مهاجرت شما عزیزان پیشنهاد گردد.

شرایط عمومی کار در لیتوانی:

لیتوانی کشوری در شمال  شرق قاره اروپا واقع شده است و از شمال با لتونی، از شرق و جنوب شرقی با بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و از غرب با دریای بالتیک همسایگی دارد. زبان رسمی این کشور لیتوانیایی است و در سال 2015 واحد پولی این کشور از لیتاس به یورو تغییر کرد. مساحت این کشور 65.200 کیلومتر مربع است و جمعیت آن 3.2 میلیون نفر است.  لیتوانی همچنین به دلیل برخورداری از اسکله مجهز بندری کلایپدا (با ظرفیت ۴۰ الی ۴۵ میلیون تن در سال) و موقعیت جغرافیایی خاص این کشور در کنار دریای بالتیک، نقش ترانزیتی مهمی بین اروپای شرقی و غربی ایفا می‌کند. صادرات لیتوانی را بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی، پارچه، مواد غذایی و صنایع چوبی و مبلمان تشکیل می‌دهد. این کشور بزرگترین اقتصاد را در بین سه ایالت بالتیک دارد و در طول دهه گذشته بیشترین رشد را داشته و از سال 1990 رشدی 500 درصدی را دارا است.

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت کاری

ویزای کار در لیتوانی:

افرادی که مشتاق کار در لیتوانی هستند در مرحله اول باید توسط یک کار فرما یا شرکت پذیرش شوند و به عبارتی اجازه کار در این کشور را دریافت نمایند. قبل از ارائه مدارک برای صدور مجوز کار در لیتوانی، شرکت باید موقعیت شغلی خالی خود را در بورس کاری ثبت نماید. موقعیت خالی باید حداقل 5 روز کاری قبل از ارائه مدارک برای صدور مجوز کار در لیتوانی ثبت شود. در این دوره، شهروندان لیتوانی و ساکنان دائمی لیتوانی، با رعایت شرایط کارفرما، حق تقاضای جای خالی را دارند. اگر در این دوره، کارفرما یا  شرکت لیتوانیایی نتواند کاندیدای مناسبی برای جای خالی پیدا کند، بیگانه می تواند اسناد صدور مجوز کار در لیتوانی را به یک بیگانه ارائه دهد. مراحل مهم برای گرفتن کار در لیتوانی:

  • فرد متقاضی باید شرایط و مدارک لازم برای صلاحیت در زمینه مناسب داشته باشد.
  • فرد متقاضی باید یکسال سابقه کار در دوسال گذشته را دارا باشد.

فایل تصویری استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

فایل صوتی استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار لیتوانی:

فرد خارجی که قصد کار در جمهوری لیتوانی را دارد، قبل از ورود به جمهوری لیتوانی باید مجوز کار لیتوانیایی را دریافت کند. اگر هیچ متخصصی در لیتوانی شرایط احراز صلاحیت کارفرما را نداشته باشد، ممکن است برای یک خارجی اجازه کار صادر شود. اگر کارفرما یک ماه قبل از ارسال درخواست به بورس کار محلی، مانند آنچه در قانون مشخص شده است، یک جای خالی ثبت نکرده است، درخواست صدور مجوز کار در لیتوانی در نظر گرفته نمی شود.

برای استخدام یک فرد خارجی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • فرم درخواست
  • کپی گذرنامه
  • کپی مدارک تحصیلی یا سند معادل تایید صلاحت شخص
  • کپی مصوبه صلاحیت حرفه ای شخص از یک شرکت مورد اطمینان
  • گواهی ارزیابی صلاحیت صادر شده توسط مرکز سنجش کیفیت در آموزش عالی، اگر حرفه ای در لیتوانی تنظیم نشده باشد، اما تحصیلات عالی مورد نیاز است.
  • کپی سندی که دو سال سابقه کار فرد متقاضی را در سه سال گذشته اثبات می کند.
  • کپی مدارک اثبات بهبود صلاحیت فرد متقاضی (درصورت لزوم)
  • گواهی تحصیلات صادر شده توسط یک موسسه آموزش عالی لیتوانیایی مبنی برتایید تحصیلات ثانویه و سال بعدی برای تحصیل در لیتوانی
  • گواهی امضا شده توسط کارفرما

نرخ بیکاری در لیتوانی:

برای مهاجرت از طریق کار، یکی از اساسی ترین فاکتور ها که باید درمورد کشور مقصد اطلاع داشت نرخ بیکاری آن کشور است. به دلیل اینکه هر چه نرخ بیکاری بالاتر باشد، پیدا کردن کار در آن کشور نیز سخت تر است. پس شما به عنوان متقاضی کار در خارج از کشور حتما باید از نرخ بیکاری کشور مورد نظر اطلاع داشته باشید و آن را مورد بررسی قرار دهید. تا سال 2019 نرخ بیکاری در لیتوانی کاهش داشته است و به زیر 7 درصد رسیده است اما در سال 2020 این رقم به 8.8 درصد بالا رفته است ولی هنوز هم درخواست برای نیروی کار متخصص خارجی در این کشور وجود دارد. در زیر نمودار نرخ بیکاری لیتوانی از سال 2009 تا 2019  را مشاهده می کنید:

لیست مشاغل مورد نیاز لیتوانی 2021:

در لیتوانی نرخ بیکاری سالیانه در حال کاهش است به همین منظور کارفرمایان بیشتر و بیشتر به دنبال نیروی کار متخصص هستند. بورس کار لیتوانی هر یک و نیم سال لیستی از کار های با بیشترین تقاضا عرضه می کند که به دنبال کارگران ماهر و متخصصین در این امر هستند. در زیر چند نمونه از این شغل ها را مشاهده می کنید:

مشاغل مورد نیاز لیتوانی 2021
صنعت
جوشکاری خیاط
جوشکاری گازی و الکتریکی قصاب
پاک کننده گوشت اپراتور دستگاه فرم دهنده پلاستیک
راننده وسیله نقلیه بین المللی سازه های فلزی کشتی
دریل فلزی اپراتور دستگاه های چرخشی
ساخت و ساز
آجر چین داربست ساز
گچ بری مونتاژ کننده سازه های فلزی
پایان دادن به آجر چینی
کارها با حرفه و صلاحیت بالا 
مهندس سازمان تولید تکنسین پردازش چوب
مهندس تعمیر و نگهداری تجهیزات تکنسین خیاطی
مهندس تولید مهندس محیط زیست
مهندس هواپیمایی مهندس برق
مهندس کامپیوتر طراح گرافیک
برنامه نویس طراح اپلیکیشن
مدیر پایگاه داده برنامه نویس پایگاه داده
مهندس پردازش داده های عملیاتی تکنسین برق

میزان حقوق برای کار در لیتوانی:

یکی دیگر از فاکتور های مهم برای مهاجرت، میزان حداقل دستمزد و متوسط دستمزد است که هر چقدر بالاتر باشد، مهاجران بیشتری تمایل به انجام کار در این کشور دارند. از آنجایی که لیتوانی عضو اتحادیه اروپا است، واحد پول آن یورو است که امروزه در کشور ما ارزش بالایی دارد و شرایط و قوانین کاری و حقوق طبق قانون این اتحادیه می باشد. ولی بر طبق آمار متوسط درآمد این کشور از بیشتر کشور های اروپایی و عضو اتحادیه اروپا کمتر است. جدول زیر نشان دهنده میانگین درآمد در چند رشته در لیتوانی است:

عنوان شغلی متوسط درآمد به یورو
کشاورزی و مواد غذایی 843
هنر و فرهنگ 855
بانکداری 1128
صنایع اتومبیل 1000
صنایع شیمیایی 881
بازرگانی 1015
ساخت و ساز 1088
پشتیبانی مشتری 874
حسابداری،اقتصاد،مالی 1120
تحصیلات ،علوم ،تحقیق 825
برق و قدرت 1064
تکنولوژی 1424

یک هفته کاری معمولی در لیتوانی به صورت 40 ساعت است که در نتیجه 8 ساعت در روز است. اما در بعضی مواقع هفته کاری به 6 روز یا 48 ساعت افزایش یابد. معمولا افراد در کار های خصوصی در آخر هفته ها تا دیر وقت می مانند. ممکن است ساعت کاری در بعضی شرکت ها متفاوت باشد پس باید از پیش با کارفرمای خود ارتباط برقرار کنید. جمعه ها ساعت کاری کوتاه است و ممکن است افراد ساعت 4 عصر کار را تعطیل کنند. بانک ها معمولا ساعت 8 باز می شوند و زود تعطیل می شوند در صورتی که  فروشگاه ها از دوشنبه تا جمعه تا 6 عصر باز هستند.

نحوه کاریابی در لیتوانی:

در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت، پیدا کردن کار از طریق سایت های کاریابی امری معمولی شده و لیتوانی هم دارای چندین سایت به علاوه اداره کار می باشد که از متخصصین خارجی و هم داخلی پذیرش دارند. این سایت ها، رزمه افراد متقاضی را به شرکت ها و کارفرمایانی که درخواست متخصص خارجی داده اند تحویل می دهد و اگر مورد پذیرش واقع شد با دریافت مبلغی قرار داد بین کارفرما و متقاضی را تشکیل می دهد. این وب سایت ها در بعضی مواقع موقعیت های شغلی را به صورت آگهی در معرض دید عموم قرار می دهند، که متقاضی پس از ارزیابی به صورت مستقیم رزومه خود را برای کارفرما ارسال می کند. در زیر چند نمونه از وب سایت های کاریابی در لیتوانی را مشاهده می کنید. این ها چند نمومه از سایت هایی هستند که از طریق آن های می توان joboffer لیتوانی را دریافت کرد.

  • Cv.it
  • Learn4good.com
  • Career Jet.ae

مؤسسات کاریابی در لیتوانی:

افرادی که متقاضی کار در لیتوانی هستند در ابتدا باید قرارداد کاری خود را با کارفرما و یا شرکت مورد نظر امضا نماید تا بتواند برای اجازه کار در این کشور اقدام نماید. فرد باید رزومه خود و مدارک تحصیلی برای یکی از شرکت های کاریابی در لیتوانی بفرستد. این شرکت ها با ارسال رزومه افراد به کارفرمایان و شرکت هایی که به نیروی کار متخصص احتیاج دارند، کار مورد نظر را پیدا می کنند. پس از انجام کاریابی متقاضی باید وجه قابل قبولی را به موسسه کاریابی پرداخت نماید. این مبلغ بر اساس نوع کار و محل آن می تواند متغییر باشد. در زیر نام 10 شرکت معتبر در زمینه کار یابی در لیتوانی را مشاهده می کنید:

موسسات کاریابی در  لیتوانی
Intrum Global Business Services
Cognizant Technology Solutions Lithuania
ORCA Alliance
CoinGate
Kilo.Health
Interaction
Blockchain LT
Danske Group IT Lithuania
Rokkex
Telia Lietuvoje

بررسی ویزای همراه در لیتوانی:

اگر شما قصد مهاجرت به لیتوانی را دارید و برای کار در لیتوانی درخواست داده اید و همچنین متاهل هستید می توانید ویزای همراه برای خانواده خود و همچنین فرزندان زیر 18 دریافت نمایید و در صورت تایید این ویزا می توانید با همسر خود به این کشور سفر نمایید. این ویزا بدین صورت است که در ابتدا باید ویزای توریستی 3 ماهه،6 ماهه و 9 ماهه دریافت کرده و سپس می توان این ویزای توریستی را به ویزای دیگری از جمله ویزای کاری لیتوانی تبدیل کرد و اقامت بلند مدت دریافت کرد. تبدیل کردن این ویزا طبق شرایط و مقرارت این کشور انجام خواهد شد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در لیتوانی:

برای دریافت اقامت دائم یا تابعیت کشور لیتوانی از طریق کار در لیتوانی باید شرایط خاصی را سپری کنند. بدین صورت که باید حداقل 5 سال اقامت موقت در کشور لیتوانی داشته باشند و سپس درخواست خود را به اداره مهاجرت کشور لیتوانی ارسال نمایند و 43 یورو بابت درخواست خود باید بپردازند. سپس مدارک لازم را به این اداره ارسال نمایند. این پروسه تا 4 ماه به طول می انجامد و در بعضی از موارد خاص بیشتر از دو ماه طول نمی کشد.

در زیر لیستی از موارد لازم جهت درخواست اقامت دائم را می بینید.

  • فرم در خواست اقامت دائم
  • مدرک معتبر سفر
  • مدرکی که ثابت کند فرد متقاضی بودجه کافی برای یکسال اقامت را دارد.
  • سند عدم سو پیشینه فرد که در لیتوانی هیچ گونه محکومیتی ندارد(برای افراد بالای 14 سال)
  • مدرکی که ثابت کند فرد متقاضی بودجه کافی برای یکسال اقامت را دارد.
  • اسنادی که دلایل صدور اقامت دائم را از لحاظ قانون تایید می کند.
کار در لیتوانی و سخن پایانی:

کار در لیتوانی ویزای کار لیتوانی از طریق اجازه کاری، اقامت دائم لیتوانی، میانگین درآمد و نرخ بیکاری در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. این کشور با دارا بودن فرصت شغلی مناسب، نرخ بیکاری پایین، مقصدی نسبتا مناسب برای مهاجرت است. ولی از سوی دیگر پایین بودن سطح درآمد متوسط در این کشور باعث اندکی تامل برای انتخاب لیتوانی به عنوان مقصدی برای مهاجرت کارگران ماهر می باشد. از این رو موسسه حقوقی ملک پور پیشنهاد می کند برای مهاجرت کاری کشورهای تراز اول جهان از جمله آلمان و اتریش به دلیل داشتن بازار کار مناسب برای متخصصین خارجی، را انتخاب کنید. شما می توانید با مطالعه بیشتر بر روی وب سایت های رسمی موسسه حقوقی ملک پور و همچنین تماس با مشاورین این موسسه به صورت رایگان، از دیگر راه ها یا مقصد ها برای مهاجرت بهره مند شوید. همچنین در پایان این مقاله شما می توانید در قسمت پرسش و پاسخ سوال خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در لیتوانی

در چه صورت کارفرمای لیتوانیایی می تواند به یک خارجی پیشنهاد کار دهد؟

اگر کارفرما یا شرکت لیتوانیایی نتواند کاندیدای مناسبی برای جای خالی پیدا کند، می تواند اسناد صدور مجوز کار در لیتوانی را به یک بیگانه ارائه دهد.

شرایط اصلی متقاضی ویزای کار در لیتوانی چگونه باید باشد؟

  • فرد متقاضی باید شرایط و مدارک لازم برای صلاحیت در زمینه مناسب داشته باشد.
  • فرد متقاضی باید یکسال سابقه کار در دوسال گذشته را دارا باشد.

اقامت و کار در لیتوانی به چه صورت است؟

فردی که در لیتوانی موفق به یافتن پیشنهاد شغلی معتبر می شود، پس از اخذ ویزای کار لیتوانی به اندازه طول مدت قرارداد و در ابتدا معمولا به میزان یک سال اقامت این کشور را به دست می آورد. اگر حداقل 5 سال اقامت موقت در کشور لیتوانی داشته باشد می تواند درخواست خود را به اداره مهاجرت کشور لیتوانی ارسال نماید.

وب سایت های کاریابی در لیتوانی چگونه در امر کاریابی به متقاضیان کمک می کنند؟

 این سایت ها، رزمه افراد متقاضی را به شرکت ها و کارفرمایانی که درخواست متخصص خارجی داده اند تحویل می دهد و اگر مورد پذیرش واقع شد با دریافت مبلغی قرار داد بین کارفرما و متقاضی را تشکیل می دهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *