کار در فرانسه

آنچه در این مقاله میخوانید

  •  شرایط عمومی کار در فرانسه
  • انواع ویزاهای کاری فرانسه
  • مدارک مورد نیاز ویزای کار فرانسه
  • ارزشیابی مدرک تحصیلی جهت کار در فرانسه
  • نرخ بیکاری در فرانسه
  • لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021
  • میزان حقوق کار در فرانسه
  • نحوه کاریابی در فرانسه
  • مؤسسات کاریابی در فرانسه
  • بررسی ویزای همراه فرانسه
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در فرانسه
  • سخن پایانی کار در فرانسه
✅ کار در فرانسه ✅ چگونگی دریافت ویزای کار فرانسه توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور دراین مقاله به صورت علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

کار در فرانسه و مقدمه ای بر آن

کار در فرانسه ، شرایط مهاجرت کاری به فرانسه ، لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021 و چگونگی دریافت ویزای کار فرانسه در این مقاله مورد بررسی علمی قرار می گیرد. نحوه دریافت ویزای کار فرانسه چگونه است؟ میزان حقوق کار در فرانسه چقدر است؟ لیست مشاغل مورد نیاز کشور فرانسه 2021 شامل چه کارهایی است؟  ما در این مقاله به جزئیات ویزای کار در  فرانسه، نرخ بیکاری در فرانسه، میزان حقوق کار در فرانسه و شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان و شرایط اقامت فرانسه میپردازیم. امیدواریم که این مقاله پاسخگوی سوالات شما در زمینه مهاجرت کاری به کشور فرانسه باشد. در صورتی که پس از مطالعه مقاله سوال دارید، برای مشاوره رایگان با مؤسسه حقوقی ملک پور همکار موسسه ملک پور اتریش تماس حاصل نمایید.

شرایط عمومی کار در فرانسه:

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است و مهاجرت به این کشور متقاضیان زیادی دارد. راههای گوناگونی برای مهاجرت قانونی به کشور فرانسه وجود دارد که یکی از روش های مهاجرت به فرانسه از طریق کار و دریافت اقامت و تابعیت این کشور می باشد. درصورتی که شخص در فرانسه به مدت 5 سال کار کند و بیمه و مالیات پرداخت کند، می تواند شرایط اقامت فرانسه را دریافت نماید. در اینجا شایان ذکر است که کشور فرانسه ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار ندارد و برای ویزای کار فرانسه باید حتما یک دعوتنامه کاری از کارفرمای فرانسوی داشته باشید. از شرایط اولیه پیدا کردن کار در کشور فرانسه تسلط به زبان فرانسوی است. تقریبا همه مردم فرانسه به زبان انگلیسی تسلط دارند و متوجه می شوند اما به دلیل تعصب بی اندازه ای که بر روی زبان فرانسوی دارند به هیچ عنوان با افراد خارجی انگلیسی صحبت نمی کنند و شما باید حتما زبان فرانسوی بلد باشید. درادامه به بررسی جزییات شرایط کار در فرانسه و مهاجرت کاری به فرانسه می پردازیم.

کار در فرانسه

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور فرانسه

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

ویزای کار فرانسه:

افرادی که در خارج از اتحادیه اروپا هستند برای مهاجرت کاری به فرانسه به ویزای کار فرانسه دارند. دریافت ویزای کار کشور فرانسه با داشتن دعوتنامه کاری از کارفرمای فرانسوی امکان پذیر است و برای دریافت دعوتنامه کاری باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید. شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان نیز تابع همین قانون است. کارفرمای فرانسوی موظف است که رده شغلی را به مدت 3 ماه در کشور فرانسه آگهی نموده و در صورتی که شخصی برای کار پیدا نشد به مدت 3 ماه نیز در اتحادیه اروپا آگهی کند و در صورت پیدا نشدن فردی برای عنوان شغلی مورد نظر، کارفرما می تواند نیروی کار مورد نیاز خود را از خارج از اتحادیه اروپا استخدام نماید. مهاجرت به فرانسه از طریق کار و دریافت ویزای کار فرانسه تحت موارد زیر امکان پذیر است.

کار در فرانسه از طریق پیشنهاد شغلی (job offer):

درخواست برای ویزای کاری کشور فرانسه در ابتدا نیاز به پیشنهاد شغلی دارد. شخص باید کارفرمای خود را از روش های مختلف در فرانسه پیدا کرده و پس از عقد قرارداد کاری کارفرما باید برای شخص درخواست مجوز کار بدهد. برای کارکنانی که خارج از فرانسه هستند کارفرما باید از بخش کار خارجی ادارات محلی استخدامی (Direccte) درخواست مجوز کار بدهد. DIRECCTE در هر استان فرانسه مختلف می باشد و کارفرما باید با توجه به استانی که در آن ساکن بوده و خواهان استخدام شخص خارجی است درخواست مجوز کار بدهد. DIRECCTE برای صدور مجوز کار در فرانسه موارد زیر را بررسی می کند:

  • تقاضای نیروی کار و تخصص مورد تقاضا در منطقه مورد نظر
  • مدرک تحصیلی و تخصص نیروی کار برای کاری که به شخص پیشنهاد شده است.
  • بررسی قوانین استخدامی و حمایت از نیروی کار
  • حقوق و مزایای کارمند که با دیگر کارکنان در آن بخش و موقعیت شغلی برابر و یکسان باشد.
  • حقوق دریافتی سالیانه شخص باید از حداقل حقوق قانونی کشور فرانسه بیشتر باشد (182560 یورو در سال 2019)
  • تمامی توافقات کارفرما با نیروی کار در خصوص محل اقامت و خدمات دیگر.

مسئولان محلی اقامت DIRECCTE باید نهایت در مدت 2 ماه تصمیم خود را در خصوص پرونده و درخواست مجوز کار مشخص کنند. اگر تا 2 ماه جواب صادر نشد پرونده رد شده است.

کار در فرانسه برای کارگران ماهر یا ویزای هنرمندان فرانسه:

اخذ ویزای کاری در فرانسه برای کارگرهای ماهر و اشخاصی که تحصیلات عالی و تخصص در مشاغل خاصی دارند، متفاوت است. برخی از افراد این ویزا را به نام ویزای هنرمندان فرانسه می شناسند. پروسه و روند دریافت اقامت و ویزای کاری در این کشور برای این اشخاص تفاوت دارد. کشور فرانسه نوعی ویزا به نام Talent visa دارد که ابتدا به شخصی که شرایط خاص دارد، اقامت یک ساله اعطا می گردد. فرد پس از ورود به فرانسه می تواند تا 4 سال این اقامت را تمدید کند. برای دریافت ویزای هنرمندان فرانسه، ویزای استعداد (Talent visa) شخص باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • هنرمند یا متخصص فرهنگی
  • کارآفرین
  • معرف یک شرکت
  • مسافرت یا ماموریت کارمندی
  • کارمند بسیار متخصص اروپا با کارت آبی
  • نوآوران پروژه های اقتصادی
  • سرمایه گذاران
  • اشخاص با شهرت جهانی
  • کارمند متخصص در یک شرکت نوآورانه
  • دانشمندان و پژوهشگران

البته تنها داشتن یکی از شرایط بالا برای دریافت اقامت ویزای هنرمندان فرانسه یا ویزا استعداد کافی نیست و هر یک از زیر شاخه های ویزای استعداد دارای مدارک و شرایط حقوقی هستند و برخی نیاز به داشتن پیشنهادات کاری و یا دریافت مجوز از سازمان های خاصی در فرانسه می باشند. اشخاصی که پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری با کارفرمای فرانسوی ندارند باید تخصص آن ها به تائید برسد و بتواند هزینه های زندگی خود را در مدتی که در فرانسه اقامت دارد در حساب خود به عنوان تمکن مالی به اثبات برساند.

کار در فرانسه برای نیروهای کلیدی (هنرمندان، ورزشکاران و …):

کار در کشور فرانسه برای نیروهایی نظیر هنرمندان و ورزشکاران تحت همان عنوان ویزای هنرمندان فرانسه یا Talent visa صادر می شود و اشخاصی که دارای رزومه های فرهنگی هنری ورزشی فوق العاده هستند، باید از این زیرشاخه های ویزا استعداد اقدام به دریافت اقامت فرانسه نمایند:

  • هنرمندان و متخصصین فرهنگی : دریافت و کامل کردن فرم CERFA به همراه مدارکی که در آن قید شده است و قرارداد کار توسط کارفرما یا در صورتی که قصد خوداشتغالی دارد و کارفرما ندارد نمونه کار وی و مدارک اثبات کننده کارهای هنری که در فرانسه دارد به همراه اثبات تمکن مالی برای انجام پروژه هایی که قصد انجام آنها را دارد و هزینه های زندگی وی در فرانسه.
  • اشخاص با شهرت بین المللی: برای اشخاصی می باشد که در زمینه های علمی، ادبی، هنری، فکری، فرهنگی و یا ورزشی شهرت بین المللی دارند و شخص برجسته ای در این زمینه هستند. این موضوع باید به تائید حوزه حرفه ی مربوطه در فرانسه برسد و شخص باید هزینه های زندگی خود در فرانسه را در حساب خود نشان بدهد و یا قرارداد کار ارائه بدهد.

در مجموع ویزاهای هنری و ویزای کار فرانسه برای هنرمندان در بسیاری از کشورها شرایط و قوانین خاصی دارد و اکثر کشورهای برای اشخاص هنرمند و ورزشکار و شاخص شرایط خاصی جهت دریافت اقامت دارند که اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که آیا رزومه ورزشی یا هنری شخص برای کشور مقصد که قصد دریافت اقامت آن را دارد قابل توجیه می باشد یا خیر. به همین جهت رزومه هنری در زمینه و رشته ای که در کشور فرانسه شناخته شده نیست و فرهنگ فرانسه با آن اشنایی ندارد، قاعدتاً شانس پایین تری جهت پذیرفته شدن دارد ولی اشخاص و هنرمندان و ورزشکارانی که مقام های بین المللی دارند و اشخاص بزرگی هستند، قطعاً شانس بالاتری برای دریافت پیشنهادات شغلی و یا دریافت اقامت بدون پیشنهاد شغلی و قرارداد کار در این کشور دارند.

مدارک مورد نیاز ویزای کار فرانسه:

پس از بررسی شرایط کار در فرانسه در صورت تمایل به مهاجرت کاری به فرانسه و دریافت ویزای کاری فرانسه نیازمند تهیه مدارکی است که در ادامه به آن می پردازیم:

  • گذرنامه معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار
  • فرم درخواست ویزای کار
  • دعوتنامه کاری
  • رزومه کاری مرتبط با تحصیل، حداقل 2 سال
  • رزومه تحصیلی حداقل مدرک لیسانس
  • اجاره نامه محل زندگی زمان ورود به فرانسه و یا رزرو هتل در فرانسه
  • مدارک مربوط به همراه در صورت وجود

همان طور که دانستید شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان از طریق دریافت پیشنهاد کار وجود دارد. کارفرمای شما باید یک قرارداد کاری را تهیه کرده و آن را به بخش محلی وزارت کار فرانسه یا به اختصار DIRECCTE  ارسال کند. اگر DIRRECTE قرارداد را تصویب کند، آن را به اداره مهاجرت فرانسه و ادغام (OFII) ارسال می کند. زمانی که OFII قرارداد را تایید کند، درخواست شما به طور مستقیم به سفارت فرانسه در ایران ارسال می شود. سپس شما و همراهان با مراجعه حضوری به سفارت فرانسه برای اخذ ویزای بلند مدت درخواست می دهید.

نرخ بیکاری در فرانسه:

نرخ بیکاری در کشور فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر است و این علامت خوبی برای کار در فرانسه نیست. درکشور فرانسه نرخ بیکاری در مقابل سایر کشورهای اروپایی بالاتر است و این نشان می دهد که فرانسه کشور خوبی برای کار نیست. نرخ بیکاری در فرانسه در سال 2019 به 9% رسیده است و این یعنی اینکه در فرانسه از هر 100 نفر 9 نفر بیکار هستند . بنابراین شما می توانید با توجه به اینکه کار در فرانسه نیازمند تسلط به زبان فرانسوی نیز هست گزینه های بهتری را برای مهاجرت کاری انتخاب نمایید.  شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان با توجه به این نرخ بیکاری و شرایط سخت دریافت پیشنهاد کار، شرایط راحتی نمی باشد. در ادامه نمودار نرخ بیکاری در فرانسه را مشاهده می نمایید.

unemployment-rate-franc

لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021:

بر خلاف این که کشور فرانسه از لحاظ اقتصادی رتیه دوم را در اروپا دارد اما نرخ بیکاری در این کشور نسبتاً بالاست و یافتن کار در این کشور کمی دشوار است. این به این دلیل است که بین تخصص ها و نیروهای به کار گرفته شده در این کشور هماهنگی وجود ندارد و به اصطلاح عامیانه هیچ چیز سر جای خودش نیست. متقاضیان استخدام شرکت فرانسوی در صورتی که تخصص شان در لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه باشد شانس بیشتری برای کار در این کشور خواهند داشت. در بخش های علوم کامپیوتر و پزشکی و علوم مهندسی با کمبود نیروی کار مواجه است. لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021 عبارت است از:

لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021
صنایع ماشین الات و موتور ریخته گری صنعتی
الکترونیک صنایع غذایی
صنعت توریسم مهندسی آی تی
پزشکی و بهداشت مراقبت از سالمندان
آموزش زبان

میزان حقوق در فرانسه:

میزان حداقل حقوق کار در فرانسه در پروسه مهاجرت کاری به فرانسه قطعا برای متقاضیان استخدام در شرکت فرانسوی اهمیت زیادی دارد. در فرانسه برای مشاغل عادی ساعتی 9.67 یورو و ماهی 1466 یورو است. این میزان هرسال تغییر می کند و تا 2% نیز افزایش می یابد که بستگی به نرخ تورم دارد. در جدول زیر به بیان میزان حقوق کار در فرانسه در برخی مشاغل می پردازیم:

میانگین حقوق در سال(دلار) شغل
55,659 توسعه دهنده نرم افزار
52,897 مهندس
146,746 کارگردان
 77,122 مدیر
82,031 مدیر بازاریابی
70,158 مدیر پروژه IT
 66,637 مهندس نرم افزار
85,259 مدیر منابع انسانی
66,148 مدیر پرژه
103,426 مدیر IT

نحوه کاریابی در فرانسه:

همانطور که بارها اشاره کردیم مهاجرت به فرانسه از طریق کار باید لزوماً به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید. در صورتی که به زبان فرانسه تسلط کافی نداشته باشید و نتوانید ارتباط برقرار کنید باید فکر کار پیدا کردن و کار در فرانسه را از سر بیرون نمایید. افراد خارجی برای کار در فرانسه باید در زمینه شغلی خود آزمونی را بگذرانند تا بتوانند در این رده شغلی استخدام شوند در صورت نداشتن مدرک قبولی این آزمون امکان کار وجود ندارد.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص نکات کاریابی در اروپا

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص نکات کاریابی در اروپا

مؤسسات کاریابی در فرانسه:

مهمترین وب سایت های کاریابی در فرانسه در زیر برای شما آورده شده است.

  • EURES : سرویس استخدام در اروپا
  • The Local France: برای مشاغل به زبان انگلیسی
  • XpatJobs
  • Indeed France
  • Monster

در صورتیکه فارغ التحصیل کشور فرانسه هستید کمپانی های بزرگ در فرانسه موارد خوبی برای استخدام شما می باشند و برای استخدام در شرکت فرانسوی می توانید با مراجعه به این کمپانی ها درخواست کار داده و رزومه خود را ارائه نمایید تا بتوانید در فرانسه کار پیدا نموده و مشغول به کار شوید. شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان نیز در صورتی که در این کشور تحصیل کرده باشند، راحت تر خواهد بود.

  • AXA Group
  • Airbus
  • Citroën
  • Danone
  • L’Oréal
  • Ubisoft
  • Michelin

بررسی ویزای همراه در فرانسه:

برای کار در فرانسه دولت این کشور به نیروی کار خارجی اجازه می دهد که همسر و فرزندان زیر 18 سال خود  را تحت عنوان ویزای همراه با خود به فرانسه بیاورد. در صورتی که شخص دعوتنامه کاری مهارت های حرفه ای را داشته باشد، می تواند برای الحاق خانواده درخواست خود را به دولت این کشور ارائه دهد. به همسرش نیز اجازه کار تمام وقت داده می شود. البته متقاضی می بایست با حقوق کار در فرانسه خود بتواند قادر به تامین هزینه های زندگی خود و خانواده اش باشد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در فرانسه:

قطعاً اخذ اقامت و تابعیت کشور مقصد، معیار مهمی برای انتخاب کشوری است که مهاجرت کاری به آن دارید. در این بخش به موضوع شرایط اقامت فرانسه و دریافت تابعیت این کشور از طریق کار در آن می پردازیم. در فرانسه اگر فرد 3 الی 4 سال قرارداد کاری داشته باشد و در این مدت بیمه و مالیات وی پرداخت شده باشد، می تواند برای اقامت دائم خود درخواست دهد. باید توجه داشت که در هر 10 ماه فرد باید حداقل 6 ماه را در کشور فرانسه حضور داشته باشد تا بتواند برای اقامت دائم درخواست دهد.  البته ممکن است در موارد استثنایی و در صورتی که فرد اثبات تماید خروجش از فرانسه به دلایل ضروری بوده است، این قانون نقض شود.

 از آنجایی که فرانسه دو تابعیتی را می پذیرد، افراد می توانند با حفظ تابعیت قبلی خود برای دریافت تابتعیت نیز اقدام کنند. به هر حال جهت اخذ اقامت دائم تابعیت فرد باید با زبان و فرهنگ کشور فرانسه آشنایی لازم را داشته باشد.

کار در فرانسه و سخن پایانی:

کار در فرانسه ، میزان حقوق کار در فرانسه و شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان دراین مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفت. ما دراین مقاله به شرایط کار و مدارک مورد نیاز برای کار در فرانسه پرداختیم. به میزان بیکاری در فرانسه اشاره کردیم و جزییات شرایط کار در فرانسه را مورد تحلیل قرار دادیم. شما پس از مطالعه این مقاله در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر و یا سوالی دارید می توانید با مشاورین موسسه حقوقی ملک پور(ملک پور اترش) برای مشاوره رایگان تماس حاصل نمایید و یا اینکه در انتهای این مقاله در قسمت دیدگاه ها نظرات و سوالات خود را مطرح نمایید تا ما در اسرع وقت پاسخگوی آن باشیم. در صورتی هم که از مقاله ما رضایت دارید و مفید واقع شده می توانید با رای 5 ستاره و ثبت دیدگاه به مقاله ما رای مثبت دهید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در فرانسه

✅ با توجه به لیست مشاغل مورد نیاز فرانسه 2021 در چه حوزه هایی نیاز بیشتری به نیروی کار وجود دارد؟

کشور فرانسه در بخش های علوم کامپیوتر و پزشکی و علوم مهندسی با کمبود نیروی کار مواجه است.

✅ با توجه به نرخ بیکاری کشور فرانسه شانس کار در فرانسه برای ایرانیان چگونه ارزیابی می شود؟

نرخ بیکاری در فرانسه در سال 2019 به 9% رسیده است، این نشان می دهد که شانس کار در فرانسه برای ایرانیان بالا نیست.

✅ حداقل حقوق کار در فرانسه چه میزان است؟

میزان حداقل حقوق در فرانسه برای مشاغل عادی ساعتی 9.67 یورو و ماهی 1466 یورو است.

✅ شرایط دریافت ویزای کار فرانسه چیست؟

دریافت ویزای کار فرانسه با داشتن دعوتنامه کاری از کارفرمای فرانسوی امکان پذیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *