کار در روسیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در روسیه
  • ویزای کار در روسیه
  • مدارک مورد نیاز کار در روسیه
  • نرخ بیکاری در روسیه
  • لیست مشاغل مورد نیاز 2020 روسیه
  • میزان حقوق کار در روسیه
  • نحوه کاریابی در روسیه
  • مؤسسات کاریابی در روسیه
  • بررسی ویزای همراه روسیه
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در روسیه
  • سخن پایانی کار در روسیه
✅ شرایط کار در روسیه ✅ اخذ اقامت روسیه از طریق کار توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شده است.

کار در روسیه و مقدمه ای بر آن

شرایط کار در روسیه، مهاجرت کاری به روسیه و همچنین اخذ اقامت روسیه از طریق کار در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شده است. ممکن است این سوالات در ذهن شما برایتان پیش آمده باشد که شرایط کار در روسیه چگونه است؟ بازار اشتغال درکشور روسیه مناسب اتباع خارجی می باشد یا خیر؟ گرفتن ویزای کار روسیه و همچنین اخذ اقامت روسیه به چه صورت می باشد؟ در صورتی که قصد مهاجرت به این کشور را دارید پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. مؤسسه حقوقی ملک پور (ملک پور  اتریش) برای پاسخ به سؤالات شما در این زمینه پاسخگوی شما عزیزان می باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره ها و خدمات رایگان ما بهره مند شوید. در بخش دیدگاه ها نیز می توانید سوالات خود را مطرح نمایید و در زمانی کوتاه پاسخ بگیرید.

شرایط عمومی کار در روسیه:

کشور روسیه درآسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده است. این کشور با نام رسمی فدراسیون روسیه نیز بیان می گردد. این کشور با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی و نیز با دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی و با 14 کشورآسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد. کشور روسیه با وسعتی برابر17.075.400کیلومترمربع به عنوان پهناورترین کشور جهان شناخته شده است این کشور در عرض های جغرافیایی بالا قرار گرفته و همین عامل سبب سردسیری این کشور می باشد.

پایتخت کشور روسیه مسکو، واحد پول آن روبل (RUB) و زبان رسمی آن روسی و دارای جمعیتی برابر146.793.000 می باشد. هر ساله تعداد بیشتری از شهروندان خارجی به دنبال بهره برداری از اقتصاد روسیه می باشند. این افراد نه تنها برای گردشگری و شرایط تجاری، بلکه برای یافتن شغل به دنبال بازدید از کشور روسیه هستند.

پایتخت روسیه اطلاعات عمومی روسیه درباره روسیه جمعیت و مساحت روسیه

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور روسیه

ویزای کار در روسیه:

ویزای کار روسیه پیچیده ترین و مهم ترین نوع ویزا در این کشور است، که برای اتباع خارجی که دائماً در روسیه کار می کنند، لازم است.  یک شهروند خارجی برای کار در روسیه لازم است ابتدا برای اخذ ویزای کار اقدام کند. این قانون برای شهروندان هر کشور به استثناء شهروندان کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) که حق کار در فدراسیون روسیه را دارند، اعمال می شود. ویزای کار به بیگانگان، حق کار، دریافت حقوق و زندگی در خاک روسیه را برای مدت مشخص می دهد. لطفاً توجه داشته باشید که ویزای کار بدون اجازه کار نمی تواند صادر شود. در واقع افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشور روسیه را دارند می بایست پیشنهاد شغلی (JobOffer) از طرف کار فرما در روسیه را دارا  باشند و فقط از طریق دعوت نامه شغلی افراد می توانند ویزای کاری در کشور روسیه دریافت نمایند.

 متقاضیان باید توجه داشته با شند که برای داشتن ویزای کاری روسیه باید اقامت چند بار ورود (Multiple entery visa ) را دریافت نمایند. بعد از گرفتن ویزای کار اگر حقوق یک شهروند خارجی در سال کمتر از 2 میلیون روبل نباشد، چنین کارمندی به عنوان یک کارمند دارای مهارت بالا (HQ) شناخته می شود. در این حالت، استخدام اتباع خارجی برای هر موقعیتی امکان پذیر است. کارمندان دارای مهارت بالا حق دارند بدون محدودیت طول مدت اقامت، اجازه کار دریافت کنند. برای اینکه یک شهروند خارجی محسوب شوید باید مجوز کار و یک دعوت نامه کاری را بدست آورید که این امر نیازمند صدور ویزای کار طولانی مدت خواهد بود و کل مراحل حدود 1 ماه طول می کشد.

 ثبت نام کارگر خارجی با سهمیه این گونه است که اگر یک کارمند نتواند حقوق بالایی تعیین کند شرکت مجبور است برای استخدام یک فرد خارجی سهمیه دریافت کند. روند منظم در استخدام یک فرد خارجی با روند افرادی که دارای موقعیت سهمیه هستند یکسان است، با این حال شما ابتدا باید سهمیه بگیرید و منتظر تصمیم وزارت کار و حمایت اجتماعی باشید که آیا درخواست را تأیید یا رد می کنند، بنابراین دریافت سهمیه یک روند طولانی است و به دست آوردن آن تضمینی نمی باشد.

مجوز کار برای موقعیت های بالاتر از سهمیه نیز اینگونه است که اگر حقوق یک فرد خارجی کمتر از 2 میلیون روبل در سال باشد می توان طبق یک طبقه بندی، آنها را برای یکی از موقعیت های سهمیه استخدام کرد. لطفاً توجه داشته باشید که لیست کار هر ساله منتشر و تغییر می یابد. با این گزینه، اندازه حقوق و دستمزد مهم نیست اما موقعیت باید کاملاً مطابق با طبقه بندی باشد. در این حالت، کل مراحل حدود 3 ماه طول می کشد و به اسناد مختلف زیادی احتیاج دارید. به یک شهروند خارجی برای مدت زمان 1 سال امکان تمدید و در آینده اجازه کار داده می شود.

 

مدارک مورد نیاز کار در روسیه:

برای اخذ ویزای کار کشور روسیه افراد متقاضی باید مدارکی را جهت سهولت در پروسه صدور ویزا ارائه دهند که سفارت روسیه پس از بررسی مدارک افراد متقاضی، درصورت تایید، ویزای کاری افراد را صادر می کنند این مدارک شامل موارد ذیل می باشد:

  • داشتن پاسپورت معتبر گذرنامه معتبر بین المللی و حداقل 2 صفحه خالی برای ویزا دارد.

     گذرنامه باید اصل آن ارائه شود و باید حداقل 18 ماه پس از تاریخ شروع ویزا در دعوت نامه معتبر باشد. لطفاً اطمینان حاصل کنید که تاریخ ورود و خروج شما ، همانطور که در فرم درخواست وارد شده است، در مدت زمانی که در اسناد پشتیبانی مشخص شده است مطابقت داشته باشد. فرم باید دارای امضای اصلی متقاضی باشد و باید به خوبی قابل خواندن باشد.

  • یک عکس رنگی سایزپاسپورت به ابعاد 3.5 در 4.5 سانتی متر با زمینه نورعکس که اخیرآ گرفته شده است.

    باید بر روی فرم کاملاً در محل رزرو شده چسبانده شود (بدون استفاده از نوار چسبیده و وصل نشده باشد).

  • داشتن اصل دعوت نامه صادر شده از طرف اداره مهاجرت کشور روسیه
  • داشتن معرفی نامه کار فرما از طرف شرکت یا سازمان کار فرما
  • پر کردن فرم در خواست ویزا

     (فرم درخواست ویزای کار روسیه از طریق سایت سفارت تهیه و پرینت گرفته می شود.)

  • داشتن گواهی سلامت جسمی

    (گواهینامه تست HIV که در سه ماه گذشته گرفته شده است)

  • پرداخت هزینه های پردازش ویزا و رسید آن

    که این هزینه ها متغییر هستند.

  • داشتن بیمه برای اقامت در کشور روسیه

نرخ بیکاری در روسیه:

کار در روسیه و نرخ بیکاری روسیه در ماه مه 2020 از 6/5 درصد نسبت  ماه قبل به 6.1 درصد رسید. این بالاترین نرخ بیکاری از ماه مارس سال 2013 بوده است، زیرا بیشتر شهرهای روسیه اقداماتی را برای مهار شیوع ویروس کرونا به کار گرفتن که این خود عامل بالا رفتن نرخ بیکاری در این کشور شده است. تعداد بیکاران از یک ماه قبل به 227 هزار نفر افزایش یافت و به 4.513 میلیون نفر رسید. در نمودار زیر نیز روند تغییرات نرخ بیکاری در روسیه نمایش داده شده است. قبل از اقدام برای مهاجرت کاری در روسیه بهتر است متقاضیان شرایط کاری در روسیه را در نظر بگیرند و مهارت های خود را متناسب با شرایط کاری روسیه مطابقت دهند. افراد متخصص با سابقه کاری بالا برای این مهاجرت گزینه مناسب تری هستند، چرا که روسیه با پایین ترین نرخ بیکاری موردی مناسب برای مهاجرت کاری همه اتباع خارجی نمی باشد.

مشاغل مورد نیاز 2020 روسیه:

بسته به تجربه و پیشینه شما، پیدا کردن شغل در روسیه برای افراد خارجی ممکن است آسان نباشد. تقاضای زیادی برای کارشناسان خارجی در مسکو وجود دارد اما محدود به بخش های خاص است. بیشترین مشاغل محبوب در روسیه منابع انسانی، فناوری اطلاعات، توسعه تجارت و امور مالی بیشترین اولویت را دارند. مشاغل مورد نیاز در روسیه در سال 2020 به شرح زیر است:

مشاغل مورد نیاز 2020 روسیه
رشته دانشگاهی شغل مرتبط با رشته
حقوق قاضی، وکیل
فناوری و اطلاعات مهندس IT، منشی اطلاعات
تدریس زبان خارجه مترجم زبان، مدرس زبان
پزشکی و پیرا پزشکی پرستارکودک، متخصص زنان و زایمان، دندان پزشک
عمران مهندس عمران
مالی وتجاری حسابداری، مدیر بانک، مدیر مالی
معدن مهندس حفاری
مدیریت مدیریت فروش، منابع انسانی

میزان حقوق برای کار در روسیه:

ارزیابی دقیق درآمد شغلی در کشورها  همیشه امکان پذیر نیست. سطح حقوق و دستمزد حرفه های مختلف ممکن است متفاوت باشد توجه داشته باشید که سطح درآمد در مناطق مختلف متفاوت است. در روسیه همیشه سطح حقوق و دستمزد به صورت ماهانه و بر خلاف سایر کشورها که در آن افراد به حقوق سالانه عادت می کنند، بیان می شود .

برای مهاجران، نقطه شروع برای تعیین وضعیت مالیات شما بستگی به وضعیت اقامت شما دارد. به این ترتیب، این وضعیت بر اینکه چه عناصر درآمد شما مشمول مالیات هستند و چه مقدار پرداخت می کنید تأثیر دارد. هر خارجی که درآمد خود را از یک منبع روسی دریافت می کند مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی در روسیه است. اگر بیش از 183 روز در سال در کشور زندگی می کنید و اجازه اقامت قانونی روسیه به شما داده می شود، بدهی های مالیاتی شما نسبت به افراد غیر مقیم کمتر است.  اگر شما کمتر از 183 روز در روسیه حضور داشته باشید، مشمول 30 درصد مالیات بر درآمد (15 درصد برای سود سهام) می شوید.

لیست مشاغل پر درآمد و میزان درآمد آن ها در سال به دلار:

متوسط حقوق سالانه عنوان شغلی
خدمات مالی 72،000 دلار در سال
مدیریت اجرایی 63،000 دلار در سال
حقوقی 57،000 دلار در سال
بخش عمومی 52،000 دلار در سال
کنترل و استراتژی مالی 49،000 دلار در سال
تحقیق و توسعه ، داروسازی و زیست فناوری 40،000  دلار در سال

در روسیه پردرآمدترین افراد حرفه ای خدمات مالی با درآمد72000 دلار در سال و کمترین درآمد شامل متخصصان داده با 14000 دلار هستند. متوسط دستمزد ماهانه در روسیه در سال 2020 در نمودار زیر نمایش داده شده است:

نحوه کاریابی در روسیه:

تعداد زیادی آژانس استخدامی و وب سایت های شغلی با امکاناتی در مسکو و سن پترزبورگ وجود دارند. با این حال، آنها برای کسانی که دارای مهارت بالایی هستند و برای هدف قرار دادن شرکت های بزرگترگزینه ای مناسب هستند. بیشتر این آژانس ها نیاز دارند که CV شما به زبان انگلیسی ارسال شده یا از طریق ایمیل تکمیل شود. یکی دیگر از راه های مفید برای یافتن شغل در روسیه، تماس مستقیم با شرکت های بین المللی است. شما می توانید از این شرکت ها بپرسید که آیا شما می توانید در روسیه تجارت کنید یا خیر؟ چنین شرکت هایی احتمالاً مهاجران را برای کار استخدام می کنند.

روزنامه های روسی مسکو تایمز نیز دارای یک بخش شغلی است که گاهاً مشاغلی نیز برای مهاجران دارد که متأسفانه این مورد محدودیت خاص خود را دارا می باشد .

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص شرایط کاریابی خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص شرایط کاریابی خارج از کشور

مؤسسات کاریابی در روسیه:

آژانس های استخدامی در روسیه کانال خوبی برای یافتن مشاغل روسی است. بیشتر افراد ثبت نام را به صورت آنلاین می پذیرند و شما را قادر می سازند تا CV خود را بارگذاری کنید. برخی از بهترین آژانس های استخدامی در مسکو و سنت پترزبورگ عبارتند از:

نام موسسه کاریابی آدرس وب سایت
Staffwell http://www.staffwell.com/
Kelly Services http://kellyservices.ru/
Adecco Group Russia http://www.adecco.ru/
IT-Dominanta http://it-dominanta.ru/en
Barona http://barona.ru/
g-nius https://www.g-nius.ru/
Texon http://www.texon.su/
Target Jobs https://targetjobs.co.uk/careers-advice/working-abroad/668693-working-in-europe
Global https://www.global-vision.ru/

St. Petersburg.com

http://www.saint-petersburg.com/business/recruitment-agencies/
Moscow City http://www.moscowcity.com/business/employment.htm

در جدول بالا نام موسسات کاریابی کشور روسیه همراه با آدرس وب سایت آن ها آورده شد. شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آژانس های استخدامی خصوصی در روسیه (به زبان روسی) از طریق فدراسیون روسیه کنفدراسیون بین المللی آژانس های استخدامی خصوصی (CIETT) کسب کنید.

بررسی ویزای همراه در روسیه:

ویزای عضو خانواده (Family Member Visa) برای اشخاصی که در روسیه در یک تجارت طولانی مدت از طریق کار یا ویزا های دیگر و  همچنین اجازه اقامت دائم دارند در نظر گرفته شده است. اگر بستگان نزدیک شما (همسر ، فرزندان زیر 18 سال ، کودکان معلول 18 سال و وابسته) با شما سفر می کنند، می توانید براساس دعوت نامه ویزا، برای ویزای عضو خانواده که به همراه ویزای شما صادر شده است، درخواست کنید. زمان پردازش و هزینه ویزای عضو خانواده بستگی به نوع ویزا “سرپرست خانوار” و سن و سال عضو خانواده همراه دارد. زمان لازم برای صدور ویزا به یک عضو خانواده برابر با مدت زمان لازم برای صدور ویزا برای “سرپرست خانوار” است.

 این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که مدت کامل اقامت در روسیه در مورد ویزای کسب و کار نباید بیش از 90 روز در هر 180 روز باشد. تمدید یک ویزای اعضای خانواده تنها در موارد استثنایی امکان پذیر است. ما به شدت به شما توصیه می کنیم که به تاریخ انقضاء ویزای خود توجه داشته باشید و قبل از به اتمام رسیدن تاریخ انقضا از روسیه خارج شوید تا مشکلات بعدی نداشته باشید. در کل می توان گفت گاهی صدور ویزای همراه ممکن است پیچیدگی و مشکلاتی داشته باشد. در این صورت می توانید برای ویزای توریستی اقدام نمایید. لازم به ذکر است افرادی که برای مدت محدودی ویزای کار دارند می توانند برای ویزای همراه اعضای خانواده اقدام نمایند درغیراین صورت باید از کارفرمای شرکت مورد نظر دعوت نامه دریافت کند که مورد تایید اداره کل مهاجرت روسیه باشد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در روسیه:

اتباع خارجی بعد از یک سال زندگی در روسیه می توانند برای اخذ اقامت دائم در این کشور اقدام نمایند و اخذ تابعیت بعد از پنج سال زندگی با داشتن اقامت دائم در روسیه و دارا بودن شرایط و معیارهای خاص  ممکن می باشد. شما برای به دست آوردن اقامت دائم روسیه یا تابعیت روسیه باید اقامت قانونی موقت روسیه را داشته باشید. البته این مورد مشمول اتباع بلاروس، پناهندگان از ترکمنستان و اشخاص دارای مهارت های خاص یا متخصص در یک حرفه نمی شود. این اقامت همچنین به کسانی که  دارای ویزای کاری طولانی مدت می باشند، داده می شود. لازم به ذکر است در رابطه با اجازه اقامت موقت با سهمیه دولت تنها به موارد خاصی از اتباع خارجی  داده می شود. هم اقامت دائم و هم پاسپورت و تابعیت روسیه از سوی اداره کل امور مهاجرت (GUVM) صادر می شود.

متقاضیان اخذ اقامت و تابعیت روسیه در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند می توانند برای تابعیت و پاسپورت اقدام نمایند:

  • اقامت دائم روسیه را داشته باشند.
  • در کشور روسیه به مدت ۵ سال (بدون اینکه بیش از ۳ ماه در خارج از این کشور باشند) زندگی کرده باشند.
  • با قوانین روسیه و جامعه این کشور ادغام شده باشند.
  • اثبات نمایند که برای زندگی و امرار معاش خود و خانواده دارای پشتوانه مالی مناسب هستند.
  • از تابعیت کشور خود صرفنظر کرده باشند (کشورهایی که معاهده شهروندی دوگانه با کشور روسیه را دارند از این شرط معاف هستند).
  • به زبان روسی تسلط داشته باشد.

تابعیت دوگانه روسیه یک مسئله پیچیده است و به شهروندان روسی اجازه داده می شود بدون خارج کردن تابعیت روسیه تابعیت کشور دیگری را بدست آوردند. کشور روسیه با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و ارمنستان تعدات و توافقات دو جانبه دارد و اعطای تابیعت دوم را برای اتباع این کشورها تسهیل می نماید. تغییرات اخیر در قانون روسیه بدان معنی است که شهروندان روسی که تابعیت دوگانه کشور دیگری را به دست می آورند  باید ظرف 60 روز به دفتر محلی GUVM محل سکونت خود در روسیه اطلاع دهند.

کار در روسیه و سخن پایانی:

شرایط کار در روسیه، مراحل دریافت ویزای این کشور و تابعیت و اقامت آن از طریق ویزای کار در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شد. اقامت از طریق ویزای کار در این کشور برای افرادی که در زمینه مشاغل نام برده شده در روسیه تخصص کاری دارند به مراتب آسان تر از سایر افراد است. زندگی در روسیه تصمیم گیری در مورد کار شما در این کشور یک اقدامی کاملاً جدی است. شما باید با فرهنگ دیگری ارتباط برقرار کنید، با شرایط جدید آب و هوا سازگار شوید، شروع به یادگیری زبان روسی کنید و با ویژگی های شخصیت های محلی آشنا شوید. گرچه بعضی اوقات ممکن است روس ها تیره و خونسرد به نظر برسند، اما اکثریت آنها کاملاً اجتماعی و مهربان هستند.
در صورتی که قصد جدی برای مهاجرت و کار در روسیه را دارید پیشنهاد می شود با مشاورین موسسه حقوقی ملک پور تماس حاصل نموده و اطلاعات تخصصی و مشاوره رایگان در باب مهاجرت کاری به روسیه و کار در روسیه اخذ نمایید. همچنین کارشناسان ما آماده پاسخ گویی به سوالات شما در قمست دیدگاه های این مقاله هستند و پیشاپیش از به اشتراک گذاری پرسش های خود در زمینه کار در روسیه سپاس گذاریم.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در روسیه

✅ افراد برای اخذ ویزای کاری روسیه به چه چیز نیاز دارند؟

افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشور روسیه را دارند می بایست پیشنهاد شغلی (JobOffer) از طرف کار فرما در روسیه را دارا باشند.

✅ آیا روسیه تابعیت دوگانه را می پذیرد؟

بله اما بر اساس تغییرات اخیر در قانون روسیه بدان معنی است که شهروندان روسی که تابعیت دوگانه کشور دیگری را به دست می آورند باید ظرف 60 روز به دفتر محلی GUVM محل سکونت خود در روسیه اطلاع دهند.

✅ آیا امکان ویزای همراه در ویزای کاری اتریش وجود دارد؟

اتباع خارجی بعد از یک سال زندگی در روسیه می توانند برای اخذ اقامت دائم در این کشور اقدام نمایند و اخذ تابعیت بعد از پنج سال زندگی با داشتن اقامت دائم در روسیه امکان پذیر است.

2 پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      کاریابی در روسیه از طرق بسیاری نظیر روزنامه های کثیر الانتشار، سایت های کاریابی و همچنین مراجعه به مؤسسات کاریابی در این کشور میسر است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *