کاریابی در یونان

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در یونان
  • ویزای کار یونان
  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار یونان
  • نرخ بیکاری در یونان
  • مشاغل مورد نیاز یونان 2021
  • میزان حقوق مشاغل در یونان
  • نحوه کاریابی در یونان
  • مؤسسات کاریابی در یونان
  • بررسی ویزای همراه در یونان
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در یونان
  • کاریابی در یونان و سخن پایانی
کاریابی در یونان اقامت در سونان

کاریابی در یونان و مقدمه ای بر آن

کاریابی در یونان و ویزای کار یونان در این مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار خواهد گرفت. سایت های کاریابی در یونان کدامند؟ درآمد در یونان چقدر است؟ لیست مشاغل مورد نیاز یونان کدام است؟ در این مقاله به بررسی هر چه کامل تر کاریابی در یونان و شرایط کار در یونان پرداخته شده است. یونان می تواند یک چشم انداز هیجان انگیز و دلهره آور برای مهاجران خارجی داشته باشد که می خواهند کار یا زندگی جدید خود را در این کشور آغاز کنند. یونان به دلیل آب و هوای خوب خود در تمام طول سال، با تابستان های گرم و زمستان های معتدل، شناخته شده است. این کشور از سال 1981 به اتحادیه اروپا پیوست که باعث شد یونان به یک مقصد بسیار محبوب برای مهاجران تبدیل شود. امید است این مقاله که توسط متخصصین مجرب مؤسسه حقوقی ملک پور به نگارش در آمده، تمامی سؤالات و ابهامات ذهنی شما را برطرف نماید و اطلاعات کاملی در باب کاریابی در یونان خدمت شما دوستان ارجمند ارائه دهد. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی راجع به کاریابی در یونان با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور ؛ تماس حاصل فرموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.

شرایط عمومی کار در یونان:

یونان در جنوب شرقی اروپا واقع شده و از سه منطقه اصلی تشکیل شده است. سرزمین اصلی آن در جنوبی ترین نقطه شبه جزیره بالکان واقع شده است. این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. پایتخت آن آتن است و بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد. 98 درصد مردم یونان مسیحی ارتودوکس هستند و 3/1درصد از آنها مسلمان و 7درصد از جمعیت این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که برای کار یا زندگی به این کشور رفته‌اند. همچنین میانگین سنی مردم آن 41 سال است. واحد پول یونان یورو بوده و با علامت اختصاری  و کد الفبایی  EUR نمایش داده می شود. زبان رسمی این کشور یونانی است و 99 درصد از مردم با این زبان سخن می‌گویند. زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز به دلیل توریستی بودن این کشور مورد استفاده قرار می گیرند. در یونان هزینه زندگی در مقایسه با سایر مناطق اروپا کمتر است. مردم در یونان خوش برخورد و مهمان نواز هستند و ساکنان یونان می توانند از یک سبک زندگی آرام، از جمله فعالیت در فضای باز، فرهنگ مدرن و فعالیت اجتماعی فعال لذت ببرند. هرکسی که بیش از 183 روز در سال را در یونان باشد، به خاطر اقامت در یونان مشمول مالیات بر درآمد می شود.

مساحت یونان پایتخت یونان جمعیت یونان

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر

ویزای کار یونان:

به عنوان بخشی از توافق نامه شینگن، یونان به شهروندان  EEAیا کشورهای عضو اروپا اجازه می دهد تا بدون ویزا یا اجازه كار در یونان زندگی کنند و برای کار کردن فقط به گذرنامه نیاز دارند. کافی است هنگام ورود به یونان درخواست مجوز اقامت دهند. کارگران خارج از اتحادیه اروپا به جز موارد استثنا برای گرفتن ویزا به Job offer نیاز دارند. به عبارتی کارفرما باید برای متقاضی دعوت نامه کاری بفرستد. سپس برای ویزای ورود به یونان و گرفتن مجوز کار اقدام کند. تأیید درخواست ممکن است چندین ماه طول بکشد و متقاضیان باید کلیه شرایط ویزای کاری را که توسط وزارت امور خارجه یونان ذکر شده است، داشته باشند. به طور معمول این مجوز برای یک سال معتبر است. یونان برای متقاضیان بین المللی که به دنبال کار در این کشور هستند، راه های مختلفی را ارائه می دهد. بسته به ماهیت کار، متقاضیان باید برای ویزاهای مربوطه اقدام کنند. متقاضیان باید دارای گذرنامه معتبر باشند، هیچ تهدیدی برای نظم عمومی و بهداشت عمومی نداشته باشند و توانایی پوشش هزینه های بازگشت به کشور مبدا را داشته باشند.

فایل تصویری استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

فایل صوتی استاد ملک پور در خصوص انواع ویزاهای کاری

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار یونان:

شهروندان اتحادیه اروپا و همچنین شهروندان ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس نیازی به ویزای ورود به یونان ندارند. آنها فقط باید هنگام ورود به کشور گذرنامه یا شناسنامه خود را ارائه دهند. شهروندان سایر کشور ها باید قبل از انتقال به یونان برای ویزای ورود سه ماهه در سفارت یونان اقدام کنند. این ویزای یک بار ورود نوع D است. که برای کار وابسته یا کار آزاد صادر می شود. همانطور که گفته شد برای کار در یونان به ویزای کار و مجوز اقامت نیاز است. بنابراین باید مدارک و اسناد مورد نیاز برای اخذ این دو مجوز را به طور کامل آماده کنید. شهروندان این کشور ها هنگام ارائه درخواست خود باید شخصاً در سفارت یونان حضور داشته باشند. زیرا ممکن است از آنها برای مصاحبه دعوت شود و همچنین داده های بیومتریک در هنگام بازدید از متقاضی گرفته می شود. برای درخواست ویزای نوع “D” اسناد زیر لازم است:

  • فرم درخواست که به زبان انگلیسی یا یونانی تکمیل شده است.
  • گذرنامه (حداقل سه ماه پس از انقضا ویزا معتبر باشد)
  • یک عکس گذرنامه بیومتریک
  • گواهی پزشکی پر شده توسط پزشک معتبر
  • اثبات بیمه درمانی معتبر در یونان
  • گواهی عدم سوء پیشینه

همچنین مدارک زیر پس از انتقال به یونان برای دریافت اجازه اقامت در یونان در وزارت کشور لازم است:

  • دو فرم درخواست تکمیل شده
  • گذرنامه اصلی و یک کپی از هر صفحه
  • سه عکس گذرنامه بیومتریک
  • اثبات بیمه درمانی
  • اثبات بودجه کافی برای تأمین هزینه های اقامت شما
  • قرارداد کار در صورت وجود
  • اثبات محل اقامت
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست به اداره مالیات ملی

نرخ بیکاری در یونان:

نرخ بیکاری درصدی از تعداد بیکاران هر جامعه یا کشوری را مشخص می کند. تحقیق راجع به این نرخ به مهاجران کمک می کند تا بفهمند که برای کاریابی در یونان باید راه سخت یا آسانی را پشت سر بگذارند. هرچه این نرخ درصد پایین تری داشته باشد راحت تر می توان در این کشور کار پیدا کرد و اگر این نرخ درصد بالایی داشته باشد شانس کاریابی در یونان کمتر است. طی چند سال گذشته، یونان با بحران مالی خود خبرساز شده است و به نظر می رسد اقتصاد آن به آرامی دارد در مسیر درست خود قرار می گیرد. با این حال، نرخ بیکاری همچنان با درصد بسیار بالایی روبرو است. نرخ بیکاری در یونان در ژوئن سال 2020 به 18.3 درصد رسید. این رقم بالاترین میزان نر خ بیکاری از فوریه سال 2019 تا کنون بوده است. زیرا بازار کار همچنان تحت تأثیر ویروس همه گیر کرونا قرار دارد.

نرخ بیکاری در یونان کاریابی در یونان

مشاغل مورد نیاز یونان 2021:

قبل از اقدام برای ویزای کار ابتدا باید چک کنید که بازار کار تخصص و حرفه شما در این کشور چگونه است. بنابراین، از طریق کاریابی در یونان می توانید مشاغل در یونان را متناسب با مدرک و تخصص خود بررسی کنید و سپس برای گرفتن ویزا اقدام کنید. طبق پایگاه داده های ثبت شده ملی در خصوص کار در یونان، بیشترین تقاضا برای کارگران در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی، ارائه خدمات (به ویژه خدمات مشتری و پشتیبانی فنی)، کارمندان اداری، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت، اقامت و غذا است. همچنین گردشگری یک پنجم اقتصاد یونان را تشکیل می دهد که بیشتر مبتنی بر بخش خدمات است. همانطور که گفته شد این کشور در سال های اخیر با مشکلات اقتصادی روبرو بوده است، بنابراین بازار کار در آن مانند گذشته رونق ندارد. در عین حال هنوز هم دسترسی به بعضی از مشاغل در یونان برای مهاجران وجود دارد. در جدول زیر گزینه های شغلی محبوب برای مهاجرت به یونان ذکر شده است:

مشاغل مورد نیاز یونان 2021
معلم زبان راننده تاکسی
صنعت جهانگردی (هتل داری، مهمانداری، سرآشپز، پیش خدمت) مترجم
کار در سفارت تعمیرکار
مراقبت از کودکان دستیار دفتر

میزان حقوق مشاغل در یونان:

یکی از سؤالاتی که برای مهاجران پیش می آید و می خواهند آن را ارزیابی کنند میزان حقوق مشاغل در یونان و ساعات کاری آن است. اکثر قرارداد های یونان دائم هستند. هفته کاری عادی یونان شامل 40 ساعت کار در هفته است. در اکثر مشاغل موجود در یونان، پس از شروع به کار، دو ماه اول آن به صورت آزمایشی است که طی این دوره هر یک از طرفین می تواند قرارداد کار را فسخ کند. برای فسخ قرارداد بی پایان، یک کارفرما مهلت دارد که حداکثر از چهار ماه قبل به کارمند خود اخطار دارد که می خواهد قرار داد را فسخ کند. در طول سال کارگران می توانند از 20 روز مرخصی استفاده کنند و پس از 25 سال کار به تدریج تا 26 روز در سال افزایش می یابد. کارمندان در شرکت های یونانی همچنین از شش روز تعطیلات رسمی از جمله کریسمس و سال نو بهره می ببرند. شخصی که در یونان کار می کند به طور میانگین ماهیانه حدود 2،430 یورو درآمد کسب می کند. به طور کلی محدوده حقوق برای افراد از 620 یورو تا 10،900 یورو می باشد. با توجه به اینکه میزان حقوق بستگی به سابقه کار، تحصیلات و محل کار دارد. در جدول زیر میانگین حقوق ماهیانه مشاغل مختلف را جمع آوری کرده ایم:

عنوان شغلی متوسط درآمد به یورو
حسابدار 1،580
تحلیل گر مالی 3،100
منشی 1،020
طراح گرافیک 1،450
مهندس هوا و فضا 2،850
مکانیک 880
مترجم 2،030
مهندس عمران 2،120
مهندس مکانیک 2،280
پیش خدمت 720
دندان پزشک 5،350
سرآشپز 1،470
مهندس برق 2،290
مربی مهد کودک 890
معلم 1،750

نحوه کاریابی در یونان:

کاریابی در یونان اولین گامی است که برای گرفتن ویزای کار این کشور باید بردارید. نکته ای که وجود دارد این است که اکثر مشاغل و آگهی های آن ها به زبان یونانی است. بنابراین اگر به زبان رسمی آنها مسلط نباشید یافتن شغل در یونان ممکن است برای شما مشکل باشد. سازمان اشتغال نیروی انسانی دولت یونان (OAED) سالانه مشاغلی را اعلام می کند که با توجه به مناطق یونان و زمینه های تخصصی مربوط به آن، از یونان یا سایر مناطق اتحادیه اروپا کارجویان واجد شرایطی برای استخدام در آن مشاغل وجود ندارند. شما می توانید مدارک حرفه ای خود را در یک مرکز کاری OAED ثبت کنید، تا کارفرمایان بتوانند شما را پیدا کنند و برای شما درخواست ویزا دهند. همچنین می توانید از طریق بسیاری از کانال ها، از جمله موتورهای جستجوی فرصت های شغلی آنلاین، آگهی های طبقه بندی شده روزنامه و آژانس های استخدام، در یونان فرصت های شغلی خود را جستجو کنید. در اینجا لیستی از وب سایت های مفید را برای شما ذکر کرده ایم:

  • Jobinathens.com
  • Jobfind.gr
  • Itechscope.gr

    فقط در حوزه فناوری اطلاعات و مهندسی کار می کند.

مؤسسات کاریابی در یونان:

آژانس های کاریابی در یونان یکی از روش های هستند که مهاجران از طریق آن ها می توانند کاریابی کنند. این آژانس ها برای سهولت کار متقاضیان و کارفرما ها به وجود آمده اند تا بتوانند از این طریق دسترسی راحتی را به مشاغل و کارجو ها داشته باشند. برخی از این آژانس ها به طور تخصصی کار می کنند و شما راحت تر می توانید به مشاغل مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. شما می توانید در سایت این آژانس ها ثبت نام کنید و رزومه خود را برای آن ها ارسال کنید در این صورت اگر کارفرمایی به تخصص شما نیاز داشت باشد، می تواند به شما دسترسی داشته باشد و برای گرفتن مجوز کار شما درخواست خود را ثبت کند. اکثر این آژانس ها به زبان یونانی هستند، بنابراین همانطور که گفته شد تسلط بر این زبان می تواند به شما کمک کند. در زیر لیستی از آژانس های کاریابی در یونان را ذکر کرده ایم:

موسسات کاریابی در  یونان
Hours or services may differ
Human Resources Solutions
KSM Human Resources
OAED Greek Manpower Employment Organization Preveza
Trust Office
Labor Center LAMIAS
Omega Consultancy Service

بررسی ویزای همراه در یونان:

یکی از مسائلی که برای متقاضیان مهاجرت از طریق کار اهمیت دارد گرفتن ویزا برای خانواده است تا بتوانند همسر و فرزندان خود را در این سفر کاری با خود همراه کنند. اخذ ویزای همراه برای مهاجرانی که همسر و فرزند دارند و در یونان مشغول به کار هستند و همچنین شرایط کاری خوب و ثابتی دارند، امکان پذیر است. توجه داشته باشید که سن فرزندان باید زیر 18 سال باشد. کسانی که اجازه اقامت خود را دریافت کرده اند ممکن است خانواده های خود را با خود به یونان بیاورند. در برخی موارد با توجه به نوع اجازه اقامت، کارمندان پس از دو سال می توانند برای این ویزا درخواست دهند. همانطور که می دانید برای اخذ این نوع ویزا به مدارکی نیاز دارید که باید آن ها را آماده کنید. لازم است که اسناد خود را به زبان یونانی ترجمه کنید و سپس ان ها را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می باشند:

  • گذرنامه هر یک از اعضا
  • سند ازدواج
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک شناسایی

اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در یونان:

بعضی از مهاجران می خواهند از طریق اقامت موقت و مجوز کاری برای گرفتن اقامت دائم و تابعیت یونان اقدام کنند و این موضوع برای آن ها بسیار حائز اهمیت است. این کار طی ضوابط و قوانینی برای مهاجران به یونان امکان پذیر است و شرایط آن برایشان فراهم شده است. اگر می خواهید اقامت یونان را به دست آورید، باید مراحل ثبت اقامت دائم و شهروندی را به ترتیبی که وجود دارد طی کنید. شما می توانید پس از 5 سال اقامت و کار مداوم در یونان برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. همچنین در مجموع بعد از 10 تا 12 سال می توانید برای تابعیت یونان درخواست خود را ارائه دهید. روند درخواست اقامت دائم ممکن است با هزینه هایی همراه باشد. این هزینه ها به طور معمول بر اساس مدت اقامت و روند خاص آن متفاوت است. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد برای اقامت در یونان باید مالیات پرداخت کنید.

کاریابی در یونان و سخن پایانی:

کاریابی در یونان و ویزای کار یونان در این نوشتار بررسی شد. با بررسی مواردی از قبیل شرایط عمومی کار در یونان، مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا، نرخ بیکاری، مشاغل مورد نیاز سال جاری و ذکر آژانس های کاریابی سعی شد پیرامون مسائل مهم راجع به کاریابی در یونان و نحوه اقامت از طریق کار در این کشور، مطالبی را به نگارش درآوریم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد. همانطور که گفته شد یونان شرایط اقامتی و تابعیتی را برای مهاجران دارد. ولی نرخ بیکاری بالایی دارد و نحوه کاریابی در یونان به صورت Job offer می باشد که شرایط کاریابی را برای مهاجران سخت کرده است. ما به شما پیشنهاد می کنیم برای گرفتن اقامت از طریق کار به مؤسسه حقوقی ملک پور مراجعه کرده و کشور های اروپایی مانند اتریش و آلمان که اخذ اقامت کاری در آن ها راحت تر است را بررسی کنید. امیدواریم توانسته باشیم سؤالات شما در خصوص کاریابی در یونان را پاسخ گفته باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریابید و همچنین با امتیاز دهی ستاره ای به مجموعه ما، میزان رضایت خود را بیان کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کاریابی در یونان

✅سایت های کاریابی در یونان کدامند؟

برای کاریابی در یونان سایت های کاریابی زیادی وجود دارد مانند Jobinathens.com ، Jobfind.gr و Itechscope.gr. همچنین وب سایت هایی مانند Linkedin و Kariera وجود دارند که جزء منابع معتبر کاریابی هستند.

✅ درآمد کار در یونان چقدر است؟

در آمد در یونان وابسته به معیار های مختلفی است و متناسب با حرفه شما، سابقه کار شما و مدارک تحصیلی تان می توانند متفاوت باشند. به طور کلی میانگین حقوق در یونان 2،430 یورو می باشد.

✅ لیست مشاغل مورد نیاز یونان کدام است؟

در سایت های کاریابی می توانید مشاغل مختلفی را که یونان به آن ها نیاز دارد رصد کنید ولی مشاغلی که یونان برای مهاجران در نظر دارد شامل: معلم زبان، مترجم، راننده تاکسی، سرآشپز و کاری های مربوط به حوزه گردشگری می باشد.

✅شرایط ویزای کار یونان چگونه است؟

برای اخذ ویزای کار یونان باید از طرف کارفرما به شما پیشنهاد کاری داده شود و کارفرما باید مراحل کاری اخذ مجوز کار را از طرف شما پیگیری کند.

2 پاسخ
  1. داریوش
    داریوش گفته:

    مطالب مفید و مختصر بود خیلی ممنونم
    البته نمی‌دونم چقدر میشه به صحت مطالب اطمینان داشت
    بهرحال ممنونم اطلاعات لازم را مختصر و بدون حاشیه و روشن بیان کردین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *