کاریابی در ژاپن

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کاریابی در ژاپن
  • ویزای کار در ژاپن
  • مدارک مورد نیاز کار در ژاپن
  • نرخ بیکاری در ژاپن
  • لیست مشاغل مورد نیاز ژاپن 2021
  • میزان حقوق کار در ژاپن
  • نحوه کاریابی در ژاپن
  • مؤسسات کاریابی در ژاپن
  • بررسی ویزای همراه ژاپن
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در ژاپن
  • کاریابی در ژاپن و سخن پایانی
✅ کاریابی در ژاپن ✅لیست مشاغل مورد نیاز ژاپن ✅ شرایط اخذ اقامت کاری و تابعیت ژاپن از طریق کار در این مقاله توسط کارشناسان مؤسسه حقوق ملک پور مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفت.

کاریابی در ژاپن و مقدمه ای بر آن

کاریابی در ژاپن ، اخذ ویزای کار ژاپن، لیست مشاغل مورد نیاز ژاپن و شرایط اخذ اقامت کاری و تابعیت ژاپن از طریق کار در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفت. چگونه می توانید در ژاپن کار پیدا کنید؟ کار کردن در ژاپن چگونه می‌تواند موجب اخذ اقامت در ژاپن شود؟ آیا کاریابی در ژاپن به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ اخذ ویزای کار ژاپن چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله شما می‌توانید پاسخ پرسش‌های خود را بیابید. در صورتی که درباره کاریابی در ژاپن و شرایط کار، تحصیل و زندگی در این کشور سوال دارید، می‌توانید با مطالعه مطالب این سایت یا تماس تلفنی با دفاتر مؤسسه از مشاوره رایگان نیز استفاده نمایید. با مطالعه مطالب وبسایت و استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری رایگان مؤسسه حقوقی ملک پور، می توانید اطلاعات مفیدی از راه‌های مهاجرت کاری مناسب به نقاط مختلف دنیا را بدست بیاورید.

شرایط عمومی کاریابی در ژاپن:

کاریابی در کشور ژاپن که یکی از پیشرفته‌ترین اقتصادهای بزرگ دنیاست، از سال‌های دور مورد توجه مردم کشور ما نیز بوده است. معمولاً کار کردن در ژاپن منجر به اخذ اقامت دائم نمی‌شد و اتباع خارجی با وجود سال‌ها کار کردن در این کشور نمی توانستند به اقامت این کشور دست پیدا کنند. اما اکنون به دلیل رشد جمعیت منفی این کشور، قوانین تغییر کرده است و ویزاهای کاری و اقامت دائم برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است. جمعیت ژاپن در سال 2019، 126.150.000 نفر تخمین زده شده بود که نسبت به آمار سال 2015 یک میلیون نفر کمتر شده است. دولت ژاپن با برنامه‌ریزی 5 ساله قصد دارد تا ویزاهای کاری زیادی را صادر کند که ممکن است سالیانه به عدد بالای 47 هزار نفر برسد. ویزاهای کاری مربوط به رشته پرستاری در صدر بیشترین تعداد ویزاهای کاری هستند.

 ویزاهای کاری ژاپن نیز مانند بسیاری کشورهای پیشرفته جهان به صورت امتیازی و بر اساس جدول امتیازبندی ویژه‌ای اعطا می‌شوند. در این مقاله شرایط ویزاهای کاری کشور ژاپن و دیگر شرایط کار و زندگی در این کشور مورد بررسی برای مطالعه شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

ژاپن

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور ژاپن

ویزای کار در ژاپن:

در حال حاضر در رابطه با کاریابی در ژاپن، دو نوع ویزای کار وجود دارد که در این بخش به معرفی این دو ویزای کاری می‌پردازیم:

  • ویزای نوع اول

    ویزای دسته اول مختص کارگران نیمه ماهر و یا متوسط است که در بیش از 10 رشته مختلف معرفی شده است. رشته‌هایی نظیر پرستاری، کشاورزی، مهمانداری، ماهیگیری و صنایع برق از این دسته اند. دشواری این ویزا داشتن مدرک زبان ژاپنی یا قبولی در یک آزمون ورودی زبان ژاپنی است. علاوه بر این، داشتن سابقه کاری از شرایط اصلی اخذ این نوع از ویزای کار است. این ویزا برای مدت 5 سال برای متقاضیان پذیرفته شده صادر می‌شود و از دیگر نکات این است که امکان بردن همراه با خود را ندارند و بنابراین خانواده آنان نمی‌توانند همراهشان باشند.

  • ویزای نوع دوم

    ویزای کاری دسته دوم مخصوص نیروهای کار ماهر می‌باشد. رشته‌های مورد نیاز برای این نوع ویزا بسیار محدود است و در زمینه عمران و همچنین صنایع کشتی‌سازی نیروهای متخصص امکان اخذ ویزای کار دارند. این نوع ویزا نیز به این شکل است که در یک آزمون و مصاحبه ورودی، متقاضیان مورد پرسش قرار می‌گیرند تا میزان توانایی‌شان ارزیابی گردد. ویزای کار نیروهای ماهر فرصت اقامت بلند مدت و دائم را نیز برای افراد تبعه خارجی فراهم می‌کند و همچنین آنها می‌توانند با اخذ ویزای همراه، با خانواده خود به ژاپن سفر کنند و مشغول کار شوند.

ویزای نوع 2

 designated Skills 

ویزا نوع1 

Designated Skills 

طبقه بندی ویزا
برای خارجیانی که دانش و مهارت کافی در یکی از ۱۴ فیلد مورد نیاز کشور ژاپن داشته باشند برای خارجیانی که دارای تخصص و مهارت بالا در یکی از ۲ فیلد مورد نیاز کشور ژاپن داشته باشند خصوصیات
۵ سال نامحدود مدت زمان اقامت
خیر بله توانایی به همراه بردن اعضای خانواده

مدارک مورد نیاز کار در ژاپن:

برای دریافت ویزای کار ژاپن مدارک مختلفی مورد نیاز است که یکی از آنها مدرک زبان ژاپنی برای هر دو نوع ویزاست. متقاضیان کاریابی در ژاپن بهتر است که بتوانند سطح زبان ژاپنی خود را سطح مطلوبی برسانند و این موانع دشوار ویزای کار ژاپن است. برای نشان دادن توانایی زبان ژاپنی آزمون JPTN4 یکی از مهم‌ترین مدارک مورد قبول است. همچنین در زمینه هر یک از رشته‌های تخصصی که در جدول هر سال اعلام می‌شود، دولت ژاپن آزمون مورد نظر را برگزار می‌کند که در تاریخ مشخصی هر سال برگزار می‌شود. دیگر مدرکی که معمولاً برای ویزاهای کاری باید ارائه شود، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری است. طبیعی ست که داشتن سوء پیشینه باعث منع اقامت کاری اتباع بیگانه می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار ژاپن در این بخش آمده است که بعضی مربوط به کارفرمای ژاپنی است.

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه قرارداد یا پیشنهاد کاری و یا دعوت نامه یا سایر مدارک برای اثبات فعالیت و موقعیت شغلی و حقوق و دستمزد برای مدت زمان اقامت در ژاپن و گواهینامه های شرکتی که شما را استخدام می کند.
  • بیانیه های مالی شرکت ژاپنی در مورد سود و زیان شرکت
  • گزارش مالیات بر درآمد شرکت
  • شرح فعالیت شرکت اعم از بروشور، کاتالوگ و …
  • رزومه کاری متقاضی
  • مدارک تحصیلی و گواهینامه های معتبر بین المللی متقاضی
  • مدارک و سوابق کاری متقاضی
  • عکس پرسنلی 3*4

برخی مدارک نیز ممکن است با توجه به شرایط متقاضی برای مثال متاهل بودن ، یا برخی تائیدیه های خاص جهت اشتغال در برخی مشاغل خاص مثل پزشکی مورد نیاز باشد.

نرخ بیکاری در ژاپن:

قبل از کاریابی در ژاپن یکی از موارد با اهمیت دانستن نرخ و درصد بیکاری در این کشور صنعتی، پیشرفته و پرجمعیت است. طبق آمار رسمی دولت ژاپن نرخ بیکاری در این کشور طی سالیان اخیر زیر 3 درصد و بسیار پایین بوده است و آماری درخشان به حساب می‌رود. نرخ بیکاری در سال 2020 نیز 2.4 درصد بوده است.

نرخ بیکاری ژاپن

لیست مشاغل مورد نیاز ژاپن 2021:

یکی از موارد کاریابی در ژاپن این است که با لیست مشاغل مورد نیاز دولت ژاپن در هر سال آشنا شوید. در نتیجه در این بخش با مشاغلی آشنا می‌شویم که برای ویزای Designated Skills مشخص شده است و نشان می‌دهد که همچنان نیروی کار در ژاپن برای تصدی این مشاغل کافی نیست. دولت ژاپن نیز اقدام به جذب نیروی کار خارجی برای جبران این کمبود در نیروهای کار خود کرده است. در جدول زیر، با مشاغلی آشنا می‌شوید که مورد نیاز کشور ژاپن در بخش نیروی انسانی است و سطح تخصص نیز در گرفتن امتیازات موثر است:

فیلدهای کاری مورد نیاز برای ویزای  Designated Skills نوع ۱ فیلدهای کاری مورد نیاز برای ویزای Designated Skills نوع ۲
ساخت و ساز (Construction ) ساخت و ساز (Construction )
کشتی سازی و صنعت دریایی (Shipbuilding ) کشتی سازی و صنعت دریایی (Shipbuilding )
صنعت تعمیر و نگه داری خودرو (Automotive )
صنعت هوایی( خدمات زمینی فرودگاه و تعمیر هواپیما )

(Airport staff – ground handling and aircraft repair )

مهمانداری (Hospitality )
مراقبت (Caregiving )
تمیز کردن و نگهبانی ساختمان (Janitorial )
کشاورزی (Agriculture )
ماهی گیری (Fishing )
تولید مواد غذایی و آشامیدنی (Food Manufacturing )
خدمات غذایی در صنعت رستوران (Restaurant )
صنعت مواد ( ریخته گری ، فلزکاری و … )

(Industrial Manufacturing – Metalworking )

تولید ماشین آلات صنعتی

(Industrial Machinery Manufacturing )

صنایع برق و تولید برق (Electrical Manufacturing )

میزان حقوق برای کار در ژاپن:

به گزارش سایت tradingeconomics، میانگین حقوق در ژاپن در ژانویه 2020 روی عدد 309.170 ین ژاپن تخمین زده می‌شود. این رقم معادل 2800 دلار آمریکاست. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا ژانویه 2021 باز هم نوسان داشته و رو به افزایش برود. حداقل حقوق در ژاپن نیز 901 ین برای هر ساعت گفته شده است که معادل ساعتی 8 دلار آمریکاست. موضوع میزان حقوق یکی از موارد مهم برای دانستن قبل از سفر و اقامت کاری و کاریابی در ژاپن است.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص شرایط کاریابی خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص شرایط کاریابی خارج از کشور

نحوه کاریابی در ژاپن:

حال مشخص شد که داشتن دعوت‌نامه کار از یک کارفرما در ژاپن یکی از امتیازات لازم برای کسب امتیاز نهایی ویزای کار ژاپن است. در این بخش بررسی می‌کنیم که کاریابی در ژاپن از چه راه‌هایی امکان پذیر است و می‌توان با کارفرما در ژاپن آشنا شد. در مجموع کار پیدا کردن در ژاپن دشواری زیادی دارد و باید راه‌های خاصی را برای پیدا کردن کار و ارتباط با شرکت‌های موجود در ژاپن برگزینید. یکی از راه‌ها این است که بتوانید یک مشاور باتجربه در زمینه کاریابی در ژاپن پیدا کرده و با وی قرارداد ببندید تا در مراحل مختلف با آشنایی کامل از فرهنگ و کار در ژاپن، در پیدا کردن شغل مورد نظر شما مشاوره و راهنمایی لازم را به شما بدهد. اگر چنین موردی را نداشتید باید از طریق وبسایت‌ها و فضای مجازی تجربیات کاری دیگران در ژاپن را جویا شوید و همچنین به وبسایت‌های کاریابی ژاپنی مراجعه کرده و شغل مورد نظرتان را جستجو کنید. در زیر چند نمونه از این وبسایت‌ها آمده است:

  • jobs.gaijinpot.com
  • daijob.com/en
  • careercross.com/en
  • kansaifinder.com/jobs
  • japan-work.com/job_offers

مؤسسات کاریابی در ژاپن:

مؤسسات کاریابی در ژاپن یکی از راه‌هایی به شمار می‌روند که با مراجعه به وبسایت‌ آنها می‌توانید اقدام به جست و جو و کاریابی در ژاپن بکنید. مؤسسات کاریابی بسیاری در کشور ژاپن مشغول فعالیت در زمینه کاریابی برای متقاضیان خارجی هستند. مؤسسه Discounter نیز یکی از این موسسات است. علاوه بر این موسسه، آژانس‌ها یا موسسات کاریابی دیگری در ژاپن در سطح بین‌المللی اقدام به بررسی رزومه و کاریابی برای متقاضیان بین‌المللی می‌کنند. در جدول زیر فهرستی از این موسسات برای آشنایی شما عزیزان آورده شده است:

موسسه کاریابی سطح خدمات
Adept استخدام نیرو کار ماهر به ویژه در زمینه IT
Met-Job استخدام آنلاین برای متخصصین دو زبانه در ژاپن
Disco آژانس استخدامی برای استخدام دو زبانه ژاپنی-انگلیسی
eFinancialCareers آژانس استخدامی به ویژه در زمینه finance
Hays آژانس استخدامی بین المللی بویژه در زمینه مشاغل IT

بررسی ویزای همراه در ژاپن:

همانطور که در جدول دسته‌بندی ویزاهای کاری ژاپن آورده شد، متقاضیان خارجی که ویزای نوع 1 را درخواست می‌دهند، نمی‌توانند ویزای همراه را برای خانواده خود شامل همسر و فرزندان اخذ نمایند. اما نیروی کار ماهر که برای ویزای نوع 2 درخواست می‌دهد، می‌تواند درخواست ویزای همراه نیز بدهد. ویزای همراه شامل همسر و فرزندان شخص تبعه خارجی می‌شود که ویزای کار نوع 1 را از دولت ژاپن می‌گیرد.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در ژاپن:

همانطور که در آغاز مباحث کاریابی در ژاپن بیان شد، تا قبل از برنامه مهاجرتی جدید دولت ژاپن، متخصصینی که در ژاپن کار پیدا می‌کردند، پس سال ها کار در ژاپن نیز نمی‌توانستند اقامت دائم و تابعیت ژاپن را اخذ نمایند. اما اکنون این امر برای داوطلب‌های کسب اقامت دائم ژاپن میسر شده است. افرادی که بتوانند 5 سال در ژاپن کار کنند، بعد از این مدت اجازه دادن درخواست برای اخذ اقامت دائم و تابعیت ژاپن خواهند داشت. حتما برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر درباره موضوعات انواع اقامت و اقامت دائم و همچنین تابعیت و پاسپورت کشورها در وبسایت ما مطالب بیشتری را مطالعه نمایید.

کاریابی در ژاپن و سخن پایانی:

کاریابی در ژاپن ، ویزای کاری ژاپن، مشاغل مورد نیاز ژاپن و نحوه کاریابی در ژاپن در این نوشته مورد بررسی و مطالعه علمی قرار گرفت. در این مقاله همچنین مطالبی درباره‌ آمار نرخ بیکاری و میزان حقوق در کشور ژاپن برای شما عزیزان ارائه گردید. با توجه به مطالب بالا، برای پیدا کردن کار مورد نظر شما در ژاپن، باید رشته و تخصص شما در لیست مشاغل مورد نیاز دولت ژاپن در سال اخیر باشد و همچنین، شما باید با زبان ژاپنی نیز آشنایی خوبی پیدا کنید. در این صورت شانس خوبی برای کاریابی در ژاپن خواهید داشت. با توجه به شرایط سختی که مهاجرت کاری به کشور ژاپن برای ما ایرانیان دارد، پیشنهاد ما مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و اتریش است که نیاز به اخذ جاب آفر برای کار در این کشور ها وجود ندارد. همچنین کشورهای آفریقای جنوبی، کانادا و استرالیا گزینه های مناسبی برای مهاجرت کاری ما ایرانیان به شمار می آیند. امید است که موضوعات مطرح شده بخشی از سوالات شما خوانندگان محترم را پاسخ داده باشد. در صورتی که پرسش‌های بیشتری داشتید، می‌توانید با تماس تلفنی با کارشناسان موسسه حقوقی ملک‌پور، از خدمات مشاوره تلفنی رایگان نیز بهره‌مند گردید. همین طور می‌توانید با طرح سوالات خود در پایین همین صفحه، یا در بخش سوالات همگانی سایت، پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان دریافت کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کاریابی در ژاپن

✅ چند نوع ویزای کار در ژاپن وجود دارد؟

دو نوع ویزای کار در ژاپن وجود دارد. ویزای دسته اول مختص کارگران نیمه ماهر و یا متوسط است. ویزای کاری دسته دوم مخصوص نیروهای کار ماهر می‌باشد.

✅ نرخ بیکاری در کشور ژاپن بر اساس آخرین آمار به چه میزان است؟

نرخ بیکاری در سال 2020 نیز 2.4 درصد بوده است.

✅ میانگین درآمد در ژاپن چه میزان است؟

میانگین حقوق در ژاپن در ژانویه 2020 روی عدد 309.170 ین ژاپن تخمین زده می‌شود. این رقم معادل 2800 دلار آمریکاست

2 پاسخ
  1. لیلا
    لیلا گفته:

    سلام
    اگر آشنایی در ژاپن به ما پیشنهاد کار دهد امکان گرفتن ویزای کاری وجود دارد؟

    پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      سلام وعرض ادب دوست عزیز
      ویزاهای کاری ژاپن نیز مانند بسیاری کشورهای پیشرفته جهان به صورت امتیازی و بر اساس جدول امتیازبندی ویژه‌ای اعطا می‌شوند. بنابراین حتی در صورت پیشنهاد کار در صورتی که امتیازات لازم را کسب کنید امکان دریافت ویزای کاری خواهید داشت.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *