تخمین حداقل حقوق برای برخی از مشاغل حدود 500 یورو  است که به صورت سالیانه این مبلغ در حدود 5 تا 6 هزار یورو می باشد و این مبالغ در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار اندک است.

کاریابی در ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کاریابی در ترکیه
  • ویزای کار در ترکیه
  • مدارک مورد نیاز کار در ترکیه
  • نرخ بیکاری در ترکیه
  •  لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021
  • میزان حقوق در ترکیه
  • نحوه کاریابی در ترکیه
  • مؤسسات کاریابی در ترکیه
  • بررسی ویزای همراه ترکیه
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در ترکیه
  • کاریابی در ترکیه و سخن پایانی
✅ کاریابی در ترکیه ✅ مدارک مورد نیاز برای کار در ترکیه توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور در این نوشتار مورد تحلیل دقیق و بررسی علمی قرار گرفت.

کاریابی در ترکیه و مقدمه ای بر آن

کاریابی در ترکیه، مهاجرت به ترکیه از طریق کار، مدارک مورد نیاز برای کار در ترکیه و سایر موضوعات مرتبط را در این نوشتار مورد تحلیل دقیق و بررسی علمی قرار خواهیم داد. آیا امکان کار در ترکیه برای ایرانیان وجود دارد؟ چه مدارکی برای کاریابی در ترکیه مورد نیاز است؟ این تنها تعدادی از سوالات متقاضیان در خصوص کاریابی در کشور ترکیه است و در این مقاله به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. البته تقاضا برای کار در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا تقاضای کمتر دارد. اما لازم دانستیم تا با بررسی این موضوع اطلاعات مناسبی را به متقاضیان کاریابی در ترکیه ارائه نماییم. با توجه به شرایط مناسبی که برای کشورهای پیشرفته دنیا از جمله اتریش، آلمان، استرالیا، کانادا و… فراهم است به افراد توصیه می شود تا برای کاریابی در این کشورهای پیشرفته اقدام نمایند.

در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص کاریابی در ترکیه نگارش شده است، در صورتی که بعد از مطالعه دقیق این نوشتار پرسشی در مورد کاریابی در ترکیه و یا موضوعات دیگر دارید، می توانید با مؤسسه حقوقی ملک پور تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان تلفنی با مشاورین مجرب ما استفاده نمایید و مسیر مهاجرتی درستی را برای آینده خود برگزینید.

شرایط عمومی کاریابی در ترکیه:

قبل از ارائه اطلاعات در خصوص کاریابی در ترکیه خوب است کمی بیشتر با شرایط این کشور آشنا شویم و با آگاهی بیشتر مابقی موضوعات را بررسی نماییم. ترکیه کشوری است که بخش اعظم آن در آسیا و مابقی در اروپا قرار دارد و زیبایی های طبیعی بسیاری از جمله کوهستان، دریا و بافت قدیمی و تاریخی خاص خود را دارد و هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا می باشد. بخش زیادی از این کشور اوراسیایی از نظر تقسیمات جغرافیایی در قسمت خاورمیانه و بخش کمی نیز در منطقه بالکان (جنوب شرق اروپا) واقع شده است. کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، عراق و سوریه همسایگان آسیایی این کشور هستند و ترکیه و بلغارستان تنها همسایگان اروپایی ترکیه به شمار می روند. همچنین به واسطه منطقه ای که این کشور در آن واقع شده است، ترکیه به عنوان پل ارتباطی بین آسیا و اروپا محسوب می شود.

جمعیت این کشور 783,356 کیلومتر مربعی در حدود 80 میلیون نفر می باشد. اغلب مردم این کشور مسلمان هستند و شمار آنها چیزی در حدود 97% کل جمعیت ترکیه را شامل می شود اما در عین حال دولت و دین تاثیری بر هم نمی گذارند و حکومت به صورت لائیک می باشد. هم چنین همانطور که از اسم این کشور پیداست، زبان رسمی آن ترکی (استانبولی) بوده و واحد پول کشور ترکیه لیر است. اگر چه بسیاری ترکیه را با شهر استانبول و زیبایی های آن می شناسند و این شهر نقش بسیار پررنگی در صنعت گردشگری این کشور ایفا می کند اما پایتخت این کشور شهر آنکارا می باشد. شاغلین در ترکیه به صورت معمول و رسمی به میزان 45 ساعت در هفته کار می کنند و این اجازه را دارند که تا 14 روز از مرخصی با حقوق در طول یک سال استفاده نمایند.

پایتخت ترکیه مساحت و جمعیت ترکیه درباره ترکیه کار در ترکیه

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور ترکیه

ویزای کار در ترکیه:

افرادی که به قصد کاریابی در ترکیه را دارند باید بدانند که ویزای کاری ترکیه دارای انواع مختلف می باشد که در اقدام برای آن باید دقت لازم را داشته باشند. نیروی کار خارجی برای اینکه بتواند در ترکیه مشغول به کار شود باید از دولت این کشور اجازه کار معتبر دریافت نماید. متقاضیان باید این مجوز را که از طرف وزات کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر می شود را همزمان با ویزای کار این کشور دریافت کنند. پروسه انجام کار به این شکل است که هنگامی که شخص به سفارت ترکیه درخواست ویزا کار در این کشور را ارائه می کند، کارفرمای پذیرای نیروی کار باید مدارک مورد نیاز  برای پیشنهاد کار را به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه نماید. پس از انجام این پروسه، شخص مجوز کار در ترکیه را کسب خواهد کرد. برای کار در ترکیه افراد حتما باید با ویزای کار وارد این کشور شوند و با ویزای توریستی اجازه کار به آنها داده نمی شود. اکنون به بررسی انواع ویزای کار ترکیه می پردازیم و توضیحات مختصری در خصوص هر یک ارائه خواهیم نمود.

  • ویزای کار موقت 1 ساله

    این ویزای برای افرادی صادر می شود که برای اولین بار در بازار کار ترکیه مشغول به کار شده اند و مجوز کار خود در ترکیه را به وسیله پیشنهاد کاری کارفرمای خود دریافت کرده اند. برای این افراد که تازه شغلی را در ترکیه بدست آورده اند ویزای 1 ساله صادر می شود و اگر در پایان سال اول شغل خود را حفظ نمایند، ویزای آنها نیز تمدید می گردد.

  • ویزای کار دائم

    ویزای کار دائم برای اشخاصی است که سابقه طولانی کار در این کشور را دارند و چیزی در حدود 8 سال در ترکیه کار و زندگی کرده اند. به این افراد نیز از ابتدا ویزای موقت 1 ساله داده شده است و با تمدید هر ساله ویزای خود تا 8 سال توانسته اند ویزای کار دائم کسب نمایند. به بیان دیگر می توان گفت که اقامت این افراد از اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل می شود و می توانند ویزای کار دائم دریافت کنند.

  • ویزای کار فیروزه ای

    ویزای کار فیروزه ای یک ویزا برای افراد با تحصیلات عالی و سابقه کار درخشان و معتبر هستند. در واقع این افراد صاحب مشاغلی هستند که دارای تاثیراتی مثبت بر اقتصاد ترکیه است. این ویزای در اولین مرحله به صورت 3 ساله بوده و پس از 3 سال به ویزای دائم تبدیل می گردد.

  • ویزای کار مستقل

    ویزای کار مستقل به افرادی اختصاص داده می شود که سابقه 5 سال کار در کشور ترکیه را داشته باشند و بعد از 5 سال تصمیم دارند برای خود کسب و کار مستقلی را مرتبط با تخصص خود راه اندازی نمایند.

  • ویزای کار ویژه

    ویزای ویژه به اتباع قبرس شمالی، سرمایه داران، کارشناسان عالی رتبه دارای مدارک تحصیلی عالی، سرمایه گذاران حوزه علم و فناوری و اشخاصی که اجداد آنها ترک باشند تعلق می گیرد. البته افرادی که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را دارند یا با اتباع ترکیه ازداج کرده اند و همچنین پناهجویان می توانند این ویزا را دریافت کنند.

  • ویزای کار موقت ویژه

    این ویزا نیز برای ورزشکاران و هنرمندانی که به صورت کوتاه مدت می خواهند در این کشور فعالیتی داشته باشند صادر می شود.

مدارک مورد نیاز کار در ترکیه:

افرادی که قصد کاریابی در ترکیه را دارند باید یک سری مدارکی را آماده نمایند که در این قسمت به ارائه توضیحاتی در این خصوص خواهیم پرداخت. تهیه مدارک جزو اولین قدم ها برای اقدام برای ویزای کار است که اگر به درستی انجام نشود می تواند باعث اختلال در روند پرونده و یا حتی رد شرایط شخص شود. افراد تمامی مدارکی که در ادامه عنوان خواهد شد را باید به زبان ترکی ترجمه نموده و تاییدیه آن را از دادگستری و وزارت امور خارجه ایران دریافت کنند. ذکر این نکته ضروری است که درخواست این ویزا برای دانشجویانی که ویزای تحصیلی ترکیه را دارند میسر نمی باشد. برخی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای این کشور را بیان می نماییم.

  • قرارداد کاری امضا شده توسط کارفرما و متقاضی
  • نامه صادره در خصوص اجازه کار متقاضی
  • شناسنامه متقاضی و اعضای خانواده
  • ترجمه مدرک تحصیلی دیپلم به ترکی و کپی از آن
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات آن
  • ترجمه پاسپورت به ترکی و کپی از آن
  • مدارک سوابق کاری
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نامه تمکن مالی
  • اصل پاسپورت
  • قطعه عکس
  • گواهی سلامت

بهتر است بدانید اغلب کارفرمایان ترکیه تمایل دارند اتباع کشور خود را استخدام نموده و به آن ها پیشنهاد شغلی دهند. بنابراین دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمای ترکیه ای برای نیروی کار خارجی بسیار سخت می باشد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان و اتریش کارفرمایان نیروی کار را بر اساس عملکرد و تخصص آنها جذب می نمایند. در این کشورها در صورتی که افراد در رشته های فنی و مهندسی مهارت بالایی داشته باشند این شانس را دارند تا شغل مناسبی را تصاحب کنند. حتی در این کشورها به افراد متخصص ویزایی با عنوان ویزای جستجوی کار اعطا می شود که وارد خاک این کشور شده و در محیط به دنبال شغل باشند. افراد پس از یافتن شغل مناسب در این کشورها می توانند اقامت این کشورها را کسب کرده و بعد از 5 سال اقامت دائم دریافت نمایند. بر این اساس افراد متخصص می توانند به جای کاریابی در ترکیه به جستجوی کار در کشورهای اتریش و آلمان بپردازند.

نرخ بیکاری در ترکیه:

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که متقاضیان کاریابی در ترکیه باید آن را در نظر گرفته و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند نرخ بیکاری این کشور است. در واقع این فاکتور می تواند ذهنیتی از وضعیت کاریابی در کشور به اشخاص بدهد و در تصمیم گیری صحیح آنها را یاری نماید. اگرچه در سالیان اخیر اقتصاد ترکیه رشد نسبی داشته، اما ارزش واحد پولی این کشور نسبت به یورو و دلار باعث می شود تا بسیاری از افراد کشورهای اروپایی را در اولویت کاریابی خود قرار دهند و حتی بسیاری از اتباع ترکیه نیز به همین دلیل برای کار به کشورهای دیگر مهاجرت می نمایند. طبق برررسی های انجام شده نموداری از نرخ بیکاری در کشور ترکیه را بدست آورده ایم که نرخ بیکاری در سال گذشته را به نمایش در آورده است.

نرخ بیکاری ترکیه از سال 2012 همواره در حال افزایش بوده و در سال 2019 کاهش پیدا کرده است اما همچنان این نرخ  نشان دهنده کمبود موقعیت شغلی در این کشور است.

نرخ بیکاری ترکیه

لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021:

افراد قبل از اینکه بخواهند برای کار در هر کشوری اقدام نمایند باید این موضوع را بررسی کنند که آیا تخصص ایشان در کشور مقصد مورد نیاز است و شانسی برای تصاحب شغل در آن کشور را دارند یا خیر. کاریابی در ترکیه نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و کارجویان باید مشاغلی که نیاز به نیروی کار دارند را بررسی نمایند. البته مشاغل برای افراد مختلف و یا جنسیت های مختلف می تواند با هم فرق داشته باشد که متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود شغل هایی که عنوان می نماییم را ارزیابی نمایند. این مقاله توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور تهیه و گردآوری شده است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً حرام و غیرقانونی محسوب می شود. به این منظور ما لیستی از مشاغل که کشور ترکیه در آن با کمبود نیروی کار مواجه است را تهیه نموده ایم که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.

مشاغل مورد نیاز ترکیه
متخصص فروش صادرات و واردات بسته بندی پوشاک
رزرویشن هتل فروشندگی
آموزش زبان های خارجی خیاط
کارگر نساجی آشپز
گارسون نجار
صندوق دار تور لیدر
مهماندار کشتی کاشی کار
جوشکار

میزان حقوق برای کار در تزکیه:

کاریابی در ترکیه و میزان حقوقی که به مشاغل مختلف اختصاص داده می شود موضوعی است که در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. مانند تمامی نقاط دنیا میزان حقوق دریافتی افراد در ترکیه نیز بستگی به شغلی دارد که افراد در آن فعالیت می نمایند. البته داشتن مدارک تحصیلی خوب و سابقه کاری نقش موثری در تعیین میزان حقوق افراد ایفا می کند. نکته دیگری که می تواند در میزان حقوق دریافتی افراد تاثیرگذار باشد شهری است که شخص در آن مشغول به کار است و به طور کلی درآمد افراد در شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر بالاتر از سایر شهرهای این کشور می باشد. در این کشور کارمندان با دریافت حقوق 2،550 لیر  حداقل میزان مصوب را دریافت می کنند. تخمین حداقل حقوق برای برخی از مشاغل حدود 500 یورو  است که به صورت سالیانه این مبلغ در حدود 5 تا 6 هزار یورو می باشد و این مبالغ در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار اندک است. در جدول زیر حقوق برخی از مشاغل در ترکیه را مشاهده می نمایید.

عنوان شغلی حداکثر درآمد به دلار آمریکا
مدیر بازاریابی 42,000
مدیر پروژه 40,000
مهندس مکانیک 24,000
مهندس عمران 21،000
مهندس نرم افزار 23,000
برنامه نویس 18،000
گارسون 15،000

نحوه کاریابی در ترکیه:

بسیاری از افرادی که می خواهند در ترکیه شغل مناسبی را کسب کنند اطلاعاتی از نحوه کاریابی در ترکیه متناسب با شرایط خود را ندارند و تحقیقی در این زمینه انجام نداده اند و تصور می کنند که حتما با رفتن به ترکیه شغل خوبی را بدست خواهند آورد. برخی افراد برای کاریابی در ترکیه از مؤسسات کاریابی در این کشور کمک گرفته و برخی دیگر نیز از مؤسسات کاریابی بین الملل مدد می جویند. برخی دیگر از متقاضیان کاریابی در ترکیه از طریق توریستی وارد خاک این کشور شده و در محیط به دنبال کارفرما می گردند تا با جلب نظر وی و انجام مصاحبه شغل مناسبی را کسب نمایند. این افراد پس از اینکه کارفرمای خود را پیدا نمودند باید به کشور خود بازگردند و با پیشنهاد شغلی که از کارفرما دریافت کرده اند برای دریافت ویزای کار خود اقدام نمایند.

 یکی دیگر از روش هایی که می تواند در کاریابی برای افراد موثر باشد، ارسال رزومه به شرکت هایی است که درخواست جذب نیرو دارند که افراد می توانند این روش را نیز برای خود در نظر داشته باشند.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

مؤسسات کاریابی در ترکیه:

متقاضیان کاریابی در ترکیه برای دریافت ویزای کار ترکیه نیاز دارند تا شغل مناسبی بدست آورند و سپس ویزای مربوطه را دریافت نماید. یکی از روش هایی که افراد می توانند از آن برای کاریابی در ترکیه استفاده نمایند، تماس با شرکت ها و مؤسسات کاریابی در ترکیه و حتی کاریابی های بینی الملی است. افراد می توانند با این مؤسسات ارتباط گرفته و اطلاعات خود را به این شرکت ها ارائه نمایند. شما با جستجو برای کاریابی هایی که به شما برای یافتن کار در ترکیه کمک می کن،ند مؤسسات و شرکت های زیادی را خواهید یافت که می توانند راهنمای شما در این مسیر باشند. البته توصیه ما این است که جوانب احتیاط را در نظر گرفته و تاییدیه های لازم این مؤسسات برای کاریابی را بررسی نمایید تا از قانونی بودن امور آنها اطمینان حاصل نمایید. ما نیز با هدف آسان نمودن کار شما برای یافتن مؤسسات کاریابی در ترکیه نام برخی از این مؤسسات را در جدول زیر ذکر نموده ایم.

  • Axpat
  • Iskur
  • jobsinistanbul
  • marmarisrecruitment
  • Secretcv
  • totaljobs
  • yenibiris
  • iagora

بررسی ویزای همراه در ترکیه:

در علم حقوق مهاجرت عموماً به همسر و فرزندان زیر 18 سال شخص اصلی، همراه گفته می شود که این تعریف برای ترکیه نیز مصداق دارد. ویزای همراه برای متقاضی کاریابی در ترکیه تنها در حالتی صادر می گردد که شخص شغل مورد نظر را بدست آورده و ویزای کار را اخذ کرده باشد و در صورتی که شخص قرارداد شغلی نداشته باشد اجازه درخواست الحاق همراه نخواهد داشت. شخص با داشتن ویزای کاری می تواند برای الحاق همراه به اداره مهاجرت و وزارت خارجه مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه نماید. فرزندان شخص اصلی این اجازه را دارند تا در مدارس این کشور بسته به مقطع تحصیلی خود بدون نیاز به کسب مجوز دیگری تحصیل داشته باشند. پس با این شرایط می توان این موضوع را عنوان کرد که امکان ورود همزمان برای شخص متقاضی و همراهان او وجود ندارد و این پروسه نیاز به صرف زمان دارد تا به صورت درست و قانونی مراحل آن انجام شود.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در ترکیه:

بسیاری از افرادی که برای کاریابی در ترکیه اقدام می کنند، تمایل دارند که از طریق ویزای کار ترکیه، اقامت و در نهایت تابعیت این کشور را به دست آورند. بر اساس ماده 43 الی 45 قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، افراد خارجی که ویزای کار ترکیه را دارند و به مدت 8 سال در این کشور مشغول به کار هستند، می توانند پس از دریافت تاییدات لازم، اقامت بلند مدت را به دست بیاورند. در نظر داشته باشید که شما ممکن است سالیان زیادی در این کشور مشغول به کار شوید و نتوانید به تابعیت و پاسپورت ترکیه دست پیدا کنید و تنها پس از 8 سال، اقامت دائم را به دست آورید. این در صورتی است که شما با کار کردن به مدت سه تا پنج سال در کشورهای اروپایی مانند آلمان و اتریش، به اقامت دائم دست پیدا می کنید و پس از آن می توانید درخواست پاسپورت بدهید. در نظر داشته باشید که اعتبار پاسپورت کشور ترکیه در مقابل کشورهای اروپایی قابل مقایسه نمی باشد و اگر شما شرایط اقدام برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان و یا اتریش را دارید، حتما شانس خود را برای دریافت ویزای این کشورها امتحان کنید.

کار در ترکیه و سخن پایانی:

کاریابی در ترکیه، مشاغل مورد نیاز در ترکیه و شرایط کار در ترکیه به همراه موارد دیگر در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. متقاضیان کاریابی در ترکیه می توانند با مراجعه به کشور ترکیه از نزدیک به دنبال کارفرما در این کشور بگردند و یا اینکه از طریق مؤسسات کاریابی در این کشور اقدام به کاریابی در ترکیه نمایند. اگر شما قصد کاریابی در ترکیه و با کشورهای دیگر را دارید، می توانید با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. پیشنهاد ما این است که برای کشورهای اروپایی و یا کانادا جهت دریافت ویزای کار اقدام کنید. در صورتی که پس از خواندن این مقاله باز هم سوالاتی دارید، می توانید با کارشناسان ما در مجموعه تماس بگیرید و مشاوره رایگان تلفنی دریافت کنید. همچنین شما این امکان را دارید که سوالات خود را در پایان همین مقاله بپرسید و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دریافت نمایید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کاریابی در ترکیه

کاریابی در ترکیه برای ایرانیان از چه روش هایی انجام می شود؟

کاریابی در ترکیه برای ایرانیان هم به صورت حضوری و مراجعه به کمپانی های بزرگ ترکیه امکان پذیر است و هم به صورت غیرحضوری و از طریق موسسات و وب سایت های کاریابی رزومه خود را به منظور یافتن کارفرما ارسال کنند.

کار در ترکیه برای فرد خارجی در چه صورت ممکن است؟

نیروی کار خارجی برای اینکه بتواند در ترکیه مشغول به کار شود باید از دولت این کشور اجازه کار معتبر دریافت نماید.

✅ متوسط نرخ بیکاری در کشور ترکیه در سال های اخیر به چه میزان بوده است؟

بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری به عدد 11.9 درصد رسیده است که نشان از کمبود موقعیت شغلی در این کشور می باشد.

✅ حداقل حقوق برای مشاغل در ترکیه چقدر است؟

تخمین حداقل حقوق برای برخی از مشاغل حدود 500 یورو  است که به صورت سالیانه این مبلغ در حدود 5 تا 6 هزار یورو می باشد و این مبالغ در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار اندک است.

2 پاسخ
  1. daniyal
    daniyal گفته:

    اگر از طرف آشنایی در ترکیه که صاحب کسب و کار است پیشنهاد کار داشته باشیم می توان ویزای کار گرفت؟

    پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      سلام وعرض ادب دوست عزیز
      نیروی کار خارجی برای اینکه بتواند در ترکیه مشغول به کار شود باید از دولت این کشور اجازه کار معتبر دریافت نماید. در صورتی کارفرما می تواند این اجازه را کسب کند که فرد واجد شرایطی برای شغل مورد نظر در کشور ترکیه وجود نداشته باشد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *