ویزای کار بلژیک

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در بلژیک
  • ویزای کار بلژیک
  • مدارک مورد نیاز کار در بلژیک
  • نرخ بیکاری در بلژیک
  • مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021
  • میزان حقوق کار در بلژیک
  • نحوه کاریابی در بلژیک
  • مؤسسات کاریابی در بلژیک
  • بررسی ویزای همراه بلژیک
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در بلژیک
  • ویزای کار بلژیک و سخن پایانی
ویزای کار بلژیک کاریابی در بلژیک لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک

ویزای کار بلژیک و مقدمه ای بر آن

ویزای کار بلژیک ، کاریابی در بلژیک ، مدارک مورد نیاز ویزای کار بلژیک و لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک را در این مقاله مورد بررسی علمی قرار خواهیم داد. لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک شامل چه کار هایی می شود؟ نرخ بیکاری چه تاثیری در کاریابی در بلژیک دارد؟ تابعیت کشور بلژیک چگونه به دست می آید؟ آیا ویزای همراه به خانواده های دارنده ویزای کاری اعطا می گردد؟ در ادامه مقاله به این گونه سوالات و نکات در باب ویزای کار بلژیک خواهیم پرداخت. بلژیک کشوری در غرب اروپا است که بیشتر اقتصاد این کشور بر پایه صنعت و بازرگانی می باشد. اما مهم ترین بخش اقتصاد بلژیک بر اساس خدمات شکل گرفته است. همچنین بیشترین تعامل بلژیک با کشور لوکزامبورگ می باشد. بلژیک دارای چند نوع ویزای کاری است که در ادامه به بررسی ویزای کار بلژیک و مدارک مورد نیاز ویزای کار بلژیک خواهیم پرداخت. مقالات در وب سایت های رسمی موسسه حقوقی ملک پور می توانند مراجع معتبری در زمینه مهاجرت کاری باشند. شما عزیزان می توانید با برقراری تماس با مشاورین این موسسه، مشاوره رایگان در زمینه ویزای کار بلژیک و سایر کشور های جهان دریافت کنید.

شرایط عمومی کار در بلژیک:

بلژیک یا با نام رسمی پادشاهی بلژیک کشوری در غرب قاره اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد. پایتخت کشور بلژیک بروکسل و واحد پول در این کشور یورو است. بلژیک با کشور های هلند، آلمان، لوکزامبورگ، فرانسه و دریای شمال مجاور است. نزدیک 60 درصد از مردم زبان هلندی و 40 درصد گویش فرانسوی را دارند و کمتر از 1 درصد از زبان آلمانی استفاده می کنند و به همین دلیل این سه زبان در بلژیک رواج دارند. مساحت بلژیک 30,688 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 11 میلیون نفر را در خود جای داده است. بلژیک با جمعیت متراکم، در قلب یکی از مهم ترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته است . اقتصاد آن بیشتر بر پایه خدمت است. بلژیک به طور خاص دارای اقتصاد باز است، و از دیدگاه ترابری دارای زیربنای محکم بنادر، کانال ها، راه آهن و بزرگ راه ها است که امکان یکپارچه شدن صنعت بلژیک را با همسایگانش می دهد. بندر آنتورپ دومین بندر بزرگ اروپا است. اقتصاد بلژیک قویا به بازرگانی خارجی به ویژه به کالا های ارزش افزوده وابسته است. واردات عمده آن عبارت اند از: تولیدات غذایی، ماشین آلات، الماس خام، نفت خام و تولیدات نفتی، مواد شیمیایی، لباس و لوازم و بافتنی‌ها. صادرات آن عبارت اند از: اتومبیل، غذا و تولیدات غذایی، آهن و فولاد، الماس پرداخته، منسوجات، پلاستیک، تولیدات نفتی و فلزات غیر آهنی. بلژیک در سال 2005 از نظر شاخص توسعه انسانی در سازمان ملل، در رده نهم قرار داشت. همچنین از سال 1922 این کشور با لوکزامبورگ دارای بازار تجاری مشترکی است که تحت عنوان اتحادیه اقتصادی بلژیک لوکزامبورگ فعالیت می کنند. بلژیک دارای انواع ویزای کاری می باشد که افراد برای کار در بلژیک باید یکی از این ویزا ها را داشته باشند. در ادامه به بررسی انواع ویزای کاری بلژیک و مدارک مورد نیاز آن می پردازیم.

شرایط عمومی بلژیک

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار در خارج از کشور

ویزای کار در بلژیک:

افراد برای اینکه بتوانند در بلژیک کار و زندگی کنند به ویزای کاری این کشور نیازمند هستند. ویزای کار بلژیک ارتباط نزدیکی با وضعیت اقامت متقاضی دارد این معنی را می دهد که در بیشتر مواقع قبل از درخواست ویزای کاری، باید در بلژیک پیشنهاد کاری و یا قرارداد داشته باشید. شهروندان عضو اتحادیه اروپا و کشور های لیختن اشتاین، نوروژ و سوئیس می توانند به صورت آزادانه در بلژیک بدون نیاز به هیچ گونه ویزا کار کنند. اما از طرف دیگر اجازه کار بلژیک برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا لازم می باشد. محققان علمی و کسانی که اقامت دائم بلژیک را دارند به این ویزا احتیاجی ندارند. ویزای کار بلژیک سه نوع است که متقاضی بسته به شرایط خود، می تواند برای یکی از آن ها اقدام نماید. در زیر انواع ویزای کار بلژیک و شرایط آن ها را مشاهده می نمایید:

نوع ویزا توضیحات
Work permit A برای دریافت ویزای نوع A بلژیک متقاضی باید ثابت کند که به مدت چهار سال با داشتن ویزای نوع B در ده سال گذشته بدون هیچ گونه وقفه ای در اقامت خود، در بلژیک به کار مشغول بوده است. بدون وقفه به این معنی است که متقاضی بین دوره های اقامت بلژیک بیش از یک سال خارج از بلژیک نباشد. برای شهروندان الجزایر، بوسنی، ترکیه، مقدونیه، مونتگرو، مراکش، تونس و صربستان چهار سال اقامت به سه سال کاهش پیدا می کند. در صورتی که متقاضی با همسر و فرزندان خود در بلژیک زندگی کند، این مدت به یک سال کاهش پیدا می کند. بعضی از افراد نمی توانند برای ویزای نوع A درخواست دهند که شامل:

  • افراد متخصص
  • نیروی کار ماهر
  • دانشجویان
  • محققین و پروفسور های مهمان
  • اعضای خانواده افرادی که ویزای نوع B یا خود اشتغالی دارند و یا کسانی که به اجازه کار احتیاجی ندارند.

برای درخواست ویزای نوع A متقاضی علاوه بر تکمیل فرم درخواست، باید اسناد قبلی مربوط به ویزای نوع B و فیش حقوقی را نیز ارائه کند. همچنین در صورت رد شدن درخواست، متقاضی می تواند درخواست تجدید نظر ارائه دهد اما برای این کار نباید بیشتر از یک ماه از رد شدن درخواست گذشته باشد.

Work permit B ویزای نوع B بلژیک برای یک کار خاص و همچنین یک کارفرمای خاص تا اعتبار حداکثر یک سال صادر می گردد و می توان این ویزا را تمدید نمود. ویزای نوع B بلژیک نیاز به حمایت مالی کارفرما دارد. کارفرما باید درخواست ویزای کار متقاضی را ارائه کند و این مجوز فقط برای استخدام در یک شرکت خاص و یا کارفرمای خاص و موقعیت مشخص شده در این مجوز معتبر می باشد و درصورت تغییر کارفرما و یا موقعیت شغلی باید مجوز دیگر صادر گردد. درصورتی که متقاضی بخواهد ویزای کار را تمدید کند باید یک ماه قبل از پایان اعتبار مجوز برای تمدید آن اقدام کند. یک کارگر خارجی فقط زمانی مجاز به کار در بلژیک است که یک آزمایش بازار کار نشان دهد که هیچ فرد مناسبی در بلژیک برای تکمیل این موقعیت شغلی وجود ندارد. این ویزا برای متخصصین و کارگران سطح بالا می باشد و باید مدرک حداقل لیسانس را داشته باشند. در سال 2017 حداقل حقوق سالانه برای کارگران خارجی 40,124 یورو و برای مدیران و افراد سطح بالا حداقل 66,942 یورو در سال باشد. متقاضی اگر در هنگام درخواست ویزای نوع B در این کشور قرار داشته باشد، ویزای این فرد رد می گردد.
Work permit C ویزای نوع C برای برخی از اتباع خارجی که فقط به طور موقت در بلژیک اقامت دارند مانند دانشجویان، اعضای خانواده مقامات کنسولی و یا پناهجویان می باشد. این ویزا حداکثر یک سال اعتبار دارد و دارندگان این ویزا این امکان را دارند که برای اعتبار مجوز اقامت خود، با ارائه حقوق شغلی مشابه شهروندان بلژیکی، در هر زمینه و شغلی می توانند کار کنند.
Profession card این ویزا برای افرادی است که می خواهند به صورت خود اشتغال در بلژیک کار کنند باید برای دریافت این ویزا درخواست دهند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار بلژیک:

برای درخواست ویزای کاری کشور بلژیک، متقاضی باید مدارک مورد نیاز ویزای کار بلژیک را ارائه کند. این مدارک باید به صورت معتبر و ترجمه شده به یکی از زبان های رسمی کشور بلژیک باشد. رد و یا پذیرش ویزای کاری به مدارک بستگی دارد و در صورت نقض در این مدارک، موجب رد شدن درخواست می گردد. متقاضی باید حتما گواهی عدم سو پیشینه خود و همچنین سند تمکن مالی در 6 ماه گذشته را داشته باشد. در زیر مدارک مورد نیاز ویزای کار بلژیک را مشاهده می نمایید:

  • ویزای نوع A:
    • فرم درخواست ویزا
    • مدرک مربوط به اقامت فرد در بلژیک
    • ارائه مدارک ویزای نوع B
  • ویزای نوع B:
    • ارائه فرم درخواست ویزا
    • موافقت نامه ارائه شده از اداره مهاجرت
    • گواهی سلامت فرد متقاضی
  • ویزای نوع C:
    • ارائه مشخصات محل اقامت در بلژیک
    • ارائه فرم درخواست کار
    • مدارک نشان دهنده مجوز اقامت
    • تاییدیه اداره اتباع خارجی در مورد تاریخ اقامت

نرخ بیکاری در بلژیک:

یکی از عوامل مهم در مهاجرت باید مورد توجه قرار بگیرد، نرخ بیکاری در کشور مقصد می باشد. این نرخ نشان دهنده بازار کار مناسب برای اتباع خارجی می باشد. همچنین نرخ بیکاری هر کشور با میزان توسعه پذیری و همچنین اقتصاد آن رابطه مستقیم دارد. هر چه نرخ بیکاری یک کشور کم تر باشد، شرایط آن کشور برای کاریابی مناسب تر و همچنین پذیرش مهاجرین متخصصین میزان بالا تری می باشد. نرخ بیکاری در کشور بلژیک در چند سال گذشته افت مناسبی داشته است به طوری که در سال 2015 این نرخ رقم 8.6 درصد را به ثبت رسانده است که رقمی به نسبت بالا می باشد. اما بعد از سال 2015 این نرخ افت شدیدی را تجربه کرده است به طوری که در سال 2020 در ابتدا این نرخ به 5.1 درصد کاهش یافت اما در ماه های اخیر با افزایش جزئی به 5.5 رسیده است. با این حال این نرخ هنوز کم تر از متوسط اتحادیه اروپا می باشد. کاهش نرخ بیکاری نشان دهنده قدرت اقتصادی و همچنین بازار رو به بهبود برای شهروندان بلژیکی و اتباع خارجی می باشد اما این نرخ نسبت به کشور های همسایه بلژیک بیشتر می باشد. در نمودار زیر نرخ بیکاری کشور بلژیک را مشاهده می نمایید:

نرخ بیکاری بلژیک 2021 کاریابی در بلژیک

مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021:

از دیگر عواملی که مهاجران کاری باید به آن توجه داشته باشند، لیست مشاغل مورد نیاز کشور مقصد می باشد. این لیست بر اساس نیاز های کشور بوده و متقاضی می تواند با بررسی تخصص خود و همچنین بررسی این لیست، کار مورد نظر خود را در کشور مقصد پیدا کند. دولت بلژیک با همکاری کارفرمایان در این کشور هر ساله لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک را ارائه می کند. همانطور که اشاره شد، اقتصاد بلژیک بر پایه خدمات و همچنین بازرگانی قرار دارد و همچنین متقاضیان خارجی پیش از درخواست ویزای کاری بلژیک باید پیشنهاد کاری داشته باشند و به همین دلیل بررسی لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک برای اتباع خارجی به شدت توصیه می شود. بیشتر کار های موجود در این کشور بر اساس خدمات قرار دارند و متقاضیان با داشتن سابقه و همچنین مدرک تحصیلی مرتبط می توانند برای دریافت یکی از ویزا های کار بسته به شرایط خود اقدام کنند. در زیر لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک را مشاهده می کنید:

مشاغل مورد نیاز  بلژیک 2021
مهندس فناوری اطلاعات پرستار
مهندس عمران مهندس برق
پزشک حسابدار
ماما معلم

میزان حقوق برای کار در بلژیک:

از دلایل عمده و همچنین نکات دارای اهمیت برای مهاجران کاری، سطح متوسط درآمد و همچنین درآمد کار مورد نظر در کشور مقصد می باشد. در کشور بلژیک درآمد در سطح متوسطی قرار دارد که نشان دهنده اقتصاد مناسب و در حال رشد این کشور می باشد. همچنین میزان درآمد ها در این کشور هر ساله در حال افزایش است. در سال 2020 کم ترین میزان درآمد در بلژیک 1890 یورو در ماه و در طرف دیگر، بیشترین درآمد حدود 26 هزار یورو در ماه می باشد. متوسط درآمد در کشور بلژیک حدود 6 هزار یورو است. اما این میزان می تواند بر اساس نوع کار و میزان تخصص فرد متغیر باشد. در هر صورت سطح درآمد در بلژیک در سطح قابل قبولی قرار دارد و یک خانواده با خرج متوسط می تواند رفاه مناسبی در این کشور داشته باشد. در جدول زیر، میزان درآمد متوسط به صورت ماهیانه بعضی مشاغل را مشاهده می کند:

عنوان شغلی سطح درآمد به یورو
صنایع پتروشیمی 5282
مشاور مدیریت 4864
برنامه نویس کامپیوتر 4485
حسابداری 4455
داروسازی 4397
تحقیقات علمی 4391
ساخت محصولات شیمیایی 4343
خلبان 4327
برنامه ریز پخش رادیو و تلویزیون 4317
بیمه 4292

نحوه کاریابی در بلژیک:

همان طور که اشاره کردیم، برای دریافت ویزای کاری بلژیک باید پیشنهاد کاری و یا قرارداد با یکی از کارفرمایان این کشور داشته باشید. به همین منظور کاریابی در بلژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که ویزای توریستی شینگن دارند، می توانند پس از سفر به بلژیک به طور مستقیم با کارفرمایان صحبت کنند و برای دریافت ویزای کار این کشور اقدام نمایند. اما برای آن دسته از متقاضیان که ویزای توریستی ندارند، می توانند از طریق وب سایت های کاریابی و یا موسسات موجود در این کشور کار مورد نیاز خود را پیدا کنند. پس از ارسال رزومه و یا مرور آگهی های کاری می توانند مصاحبه کاری با کارفرما داشته و دعوت نامه کاری دریافت کنند. در زیر چند نمونه از وب سایت های کاریابی در بلژیک را مشاهده می کنید:

وب سایت های کاریابی در  بلژیک
Jobat
StepStones
Linkedln Belgium
Indeed
Monster
Brussels jobs
Jobs in Brussels
Glassdoor
Google for jobs
jobrapido

مؤسسات کاریابی در بلژیک:

همچنین در این کشور موسسات کاریابی وجود دارند که متقاضیان می توانند به صورت حضوری و یا غیر حضوری کاریابی در بلژیک را برای افراد انجام دهند. این موسسات پس از ارسال رزومه متقاضی به کارفرمایان که موقعیت شغلی مناسب برای متخصصین خارجی دارند برای متقاضی نوبت مصاحبه دریافت می کنند. متقاضی پس از انجام مصاحبه و همچنین تست های تخصص لازم برای کار مورد نظر، در صورت قبولی، پیشنهاد کاری و یا قرارداد کاری با کارفرما دریافت می کند. پس از دریافت این مدارک، متقاضی یا کارفرما باید برای دریافت مجوز کار و اقامت بلژیک اقدام کنند. از طرف دیگر، عمل کاریابی در این موسسات رایگان نمی باشد و متقاضی باید پیش از ارسال رزومه یا پس از انجام مصاحبه کاری، وجه مناسبی که به نوع کار و حقوق ذکر شده در قرارداد بستگی دارد، پرداخت نمایند. زیر برخی از موسسات کاریابی در بلژیک را مشاهده می کنید:

موسسات کاریابی در  بلژیک
Eurostaff Spencer Stuart
Robert Hlaf Tecgnology Hays
Hudson Global Recruitment Volt
Harvey Nash AsecrIT
Akros Solutions iStorm Agency
Michael Bailey Associates Gestionique
Kanoff Legal Randstad Belgium
USG Professionals VMA Group

بررسی ویزای همراه در بلژیک:

یکی از مواردی که برای دارندگان ویزای کار اهمیت دارد، داشتن ویزای همراه است. بلژیک کشوری است که حامی حقوق خانواده ها می باشد و متقاضیان ویزای کاری می توانند درخواست ویزای همراه خود را نیز ارائه کنند. فرد متقاضی ویزای کاری بلژیک برای همسر قانونی خود و همچنین فرزندان زیر 18 سال می توانند ویزای همراه بلژیک را دریافت کنند. البته اگر فرد بتواند وابسته بودن فرزند خود را ثابت کند، می تواند برای فرزندان تا سن 22 سال خود، ویزای همراه بلژیک را درخواست نماید. برای دریافت ویزای همراه باید مدارک ارائه شوند که به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • تاییدیه پزشک مبنی بر گواهی سلامت
  • سند ازدواج
  • شناسنامه
  • اثبات تمکن مالی جهت حمایت از خانواده
  • اثبات وجود مسکن برای خانواده

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در بلژیک:

از عواملی که برای اشخاص که ویزای کاری بلژیک را درخواست می دهند لازم است بدانند، دریافت تابعیت این کشور از طریق ویزای کاری است. دارندگان ویزای کاری باید به مدت پنج سال و بدون هیچ وقفه ای در بلژیک اقامت موقت داشته باشند. پس از گذشت پنج سال، این افراد می توانند درخواست اقامت دائم خود را ثبت کنند. فرد باید در تمام مدت اقامت خود مالیات پرداخت کند و هرگونه فرار مالیاتی باعث لغو شدن ویزای کاری فرد می شود. پس از دریافت اقامت دائم بلژیک و همچنین اثبات اینکه فرد به زبان رایج در این کشور مسلط بوده و اینکه با فرهنگ بلژیک ادغام شده است می تواند تابعیت بلژیک را دریافت نماید. ناگفته نماد که دولت بلژیک پرداخت مالیات تمام سال های اقامت فرد را بررسی می کند.

ویزای کار بلژیک و سخن پایانی:

ویزای کار بلژیک ، کاریابی در بلژیک، تابعیت بلژیک و مهاجرت به بلژیک از طریق ویزای کار را مورد بررسی قرار دادیم. بلژیک دارای اقتصادی مناسب و نرخ بیکاری پایین می باشد. از همین رو بیشترین مشاغل مورد نیاز این کشور در حوزه خدمات قرار دارند. همچنین برای دریافت ویزای کار بلژیک فرد باید پیشنهاد کاری دریافت کند و دارای تخصص لازم و همچنین مدرک تحصیلی مرتبط می باشد. اما کاریابی در بلژیک بسیار سخت می باشد به همین دلیل پیشنهاد موسسه حقوقی ملک پور مبنی بر بررسی شرایط مهاجرت کاری به کشور های آلمان و اتریش می باشد که کاریابی در آن ها برای ایرانیان ساده تر است. شما عزیزان می توانید با ایجاد تماس با مشاورین این موسسه، در خصوص ویزای کار بلژیک و سایر کشور ها مشاوره رایگان دریافت نمایید. همچنین با مطالعه مقالات در وب سایت های موسسه حقوقی ملک پور می تواند از شرایط مهاجرت به کشور های تراز اول جهان مطلع شوید. سوالات خود را در رابطه با ویزای کار بلژیک در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا در اسرع وقت، کارشناسان ما جواب آن را برای شما ارسال نمایند. در صورت رضایت از این مقاله، با دادن امتیاز پنج ستاره ما را در نوشتن بیشتر مقالات تشویق نمایید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه ویزای کار بلژیک

لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک شامل چه کار هایی می شود؟

این لیست بیشتر شامل کار های خدماتی و بانکداری می باشد.

✅نرخ بیکاری چه تاثیری در کاریابی در بلژیک دارد؟

هرچه میزان این نرخ کم تر باشد کار یابی برای متقاضیان خارجی آسان تر است.

✅تابعیت کشور بلژیک چگونه به دست می آید؟

پس از دریافت اقامت دائم بلژیک در صورت تسلط فرد به زبان رایج این کشور ادغام با فرهنگ بلژیک می تواند تابعیت بلژیک را دریافت نماید.

✅آیا ویزای همراه به خانواده های دارنده ویزای کاری اعطا می گردد؟

بله این ویزا برای همسر و فرزندان زیر 18 سال ارائه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *