مهاجرت کاری به بلژیک

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در بلژیک
  • ویزای کار بلژیک
  • مدارک مورد نیاز کار در بلژیک
  • نرخ بیکاری در بلژیک
  • لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021
  • میزان حقوق کار در بلژیک
  • نحوه کاریابی در بلژیک
  • مؤسسات کاریابی در بلژیک
  • بررسی ویزای همراه بلژیک
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در بلژیک
  • ویزای کار بلژیک و سخن پایانی
مهاجرت کاری به بلژیک

مهاجرت کاری به بلژیک و مقدمه ای بر آن

مهاجرت کاری به بلژیک، مزایا و معایب مهاجرت به بلژیک و همچنین شرایط کاریابی در بلژیک موضوعاتی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند. آیا اخذ تابعیت بلژیک از طریق کار در بلژیک امکان پذیر است؟ مشاغل پر در آمد در بلژیک کدامند؟ مهاجرت کاری به بلژیک چه شرایطی دارد؟ به تمامی این سؤالات در این مقاله پاسخ داده خواهد شد. متقاضیان برای مهاجرت کاری به بلژیک بایستی یک سری مجوز از نهادهای موجود در بلژیک دریافت نمایند تا بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند؛ در عناوین بعدی با نهاد های مربوطه آشنا خواهیم شد. بلژیک مرکز سیاسی اروپاست و همچنین مکانی است که بسیار مورد توجه کارآفرینان و شرکت ها قرار دارد. برای هر گونه اقدامی در جهت مهاجرت کاری بهبلژیک حتماً از راهنمایی های یک وکیل باتجربه در این زمینه برخوردار شوید. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ویزای کار بلژیک با مشاوران ما در مؤسسه حقوقی ملک پور (ملک پور اتریش) تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان ما برخوردار شوید.

شرایط عمومی کار در بلژیک:

در راستای بررسی مهاجرت کاری به بلژیک کمی با شرایط عمومی کشور بلژیک، شرایط عمومی کار در بلژیک و همچنین شرایط عمومی مهاجرت کاری به بلژیک آشنا بشویم و در عناوین بعدی به طور تخصصی به بررسی ویزای کار و مهاجرت کاری به بلژیک خواهیم پرداخت. کشور بلژیک با نام رسمی پادشاهی بلژیک، کشوری واقع در غرب اروپا و همچنین عضو اتحادیه ی اروپا است. این کشور از شمال با هلند، از شمال غرب با دریای شمال، از شرق با آلمان، از جنوب شرق با کشور لوکزامبورگ و از سمت جنوب با فرانسه همسایه می باشد. پایتخت کشور بلژیک، بروکسل می باشد. زبان رسمی این کشور فرانسوی، هلندی و آلمانی است. واحد پول بلژیک، یورو (EUR) است. این کشور دارای 11.420.163 نفر جمعیت می باشد. مساحت این کشور حدود 30.688 کیلومتر مربع برابر با 11.849 مایل مربع است. تا به این جای مقاله با شرایط عمومی کشور بلژیک آشنا شدیم حال به بررسی شرایط کار و ویزای کار بلژیک خواهیم پرداخت. در خصوص کار در بلژیک اشخاصی که غیر از تبعه و شهروند این کشور و جز شهروندان خارج از اتحادیه اروپا هستند ملزم به اخذ مجوز کار برای کار در بلژیک می باشند. برای اخذ مجوز کار معتبر که تحت عنوان مجوز کار نوع B می باشد، کارفرما بایستی برای این مجوز درخواست بدهد و سپس از طریق این مجوز بتوان برای ویزای کار بلژیک اقدام نمود. مهاجرت کاری به بلژیک این گونه است کارفرما بایستی مالیاتی پرداخت کند که این مالیات را کارفرما از حقوق کارمند خارجی کسر خواهد کرد. یکی دیگر از نکاتی که وجود دارد، همه ی اشخاصی که در بلژیک کار می کنند بایستی از بیمه های درمانی در این کشور برخوردار شوند تا در صورت نیاز هزینه های درمانی آنان را نیز مورد پوشش قرار بدهد (در صورت نداشتن بیمه نمی توانند مجوز کار در بلژیک را اخذ نمایند).

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار و کاریابی در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار و کاریابی در خارج از کشور

ویزای کار بلژیک:

مهاجرت کاری به بلژیک ویزای کار این کشور به سه دسته تقسیم می شود که (عموماً در قالب مجوز کار هستند)؛ ویزای نوع A ، ویزای نوع B و ویزای نوع C که در ذیل هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود.

مجوز نوع A:

این مجوز برخلاف مجوزی که در عنوان قبلی بیان شد، شخص برای اخذ آن باید شخصاً اقدام نماید و لزومی برای اقدام کارفرما برای اخذ این مجوز وجود ندارد. این مجوز مخصوص کسانی است که در 10 سال گذشته به مدت 4 سال تحت مجوز B در بلژیک مشغول به کار بوده اند، این مجوز برای کار در بلژیک اجازه ی نا محدود به اشخاص می دهد و دیگر نیازی به تمدید آن حتی در صورت بستن قرار داد با کارفرمایان دیگر نیز ندارد. در این نوع ویزای کار بلژیک اگر که درخواست مجوز توسط مقامات مربوطه رد شود طی 30 روز می تواند با بیان تحلیل و استدلال مناسب در خواست تجدید نظر نموده و در صورت پذیرش مجوز کار در بلژیک نوع A را اخذ نمود.

مجوز نوع B:

مجوز نوع B، همان مجوز است که در قسمت های قبلی بیان نمودیم. برای درخواست این مجوز کارفرما باید به اداره مهاجرت و نهادهای دولتی بلژیکی نشان دهد که با استخدام تبعه خارجی، از شانس کار کردن هیچ یک از تبعه بلژیکی کاسته نخواهد شد، به این شکل که آگهی استخدامی منتشر نماید و سپس از طریق این آگهی اگر شخصی از تبعه برای آن کار پیدا نشد، در مدت زمانی که در عرف برای این امر اختصاص داده می شود، می توان برای استخدام اشخاص خارجی برای آن شغل اقدام نمود. برای اخذ این مجوز توسط کارفرما، کارفرما بایستی به میزان حداقل کمی بیشتر از حد معمول حقوق کارگر در بلژیک، که معمولاً از طریق این  فرمول = حقوق ناخالص+ مالیات+پاداش های معمول در انتهای سال + مالیات ، محاسبه می شود که سالانه بین 30 الی 50 هزار یورو در نظر گرفته می شود. این مجوز یک ساله می باشد اما در صورت تداوم اشتغال می توان آن را تمدید نمود. در صورتی که کارفرما و یا شغل خود را تغییر دادید بایستی دوباره این مراحل را برای اخذ مجوز کار طی نمایید.

مجوز نوع C:

مجوز نوع C، برای آن دسته از اتباع خارجی صادر می شود که قصد اقامت موقت در بلژیک را دارند مانند دانشجویان و یا پناه جویان که منتظر مشخص شدن وضعیت اقامت خود هستند، تا از این طریق بتوانند کار کنند و درآمد داشته باشند. برای دانشجویان نیز نوعی اجازه کار در زمان تحصیل است.

نرخ بیکاری در بلژیک:

در راستای موضوع مهاجرت کاری به بلژیک و همچنین میزان حقوق کارگر در بلژیک به بررسی نرخ بیکاری در بلژیک خواهیم پرداخت. در نمودار زیر نرخ بیکاری در بلژیک طی دهه اخیر را مشاهده می فرمایید، با دقت بر این موضوع و تحلیل درست از این نمودار و ارقام موجود در آن می توان در رابطه با میزان بیکاری در بلژیک اظهار نظر نمود. نرخ بیکاری در مهاجرت به بلژیک از طریق کار، شاخصه بسیار تأثیر گذاری، در تصمیم گیری اشخاص است. با توجه به نمودار پایین می توان به این نتیجه رسید که نرخ بیکاری در حال حاضر و طی آخرین آمار در سال 2021 پایین است و در مقایسه با نرخ بیکاری، برخی از کشورهای اروپایی پایین تر است چرا که برخی کشورها رقم شاخص آن ها در حال حاضر برابر با 15 می باشد. نرخ بیکاری در بلژیک در سال 2021 برابر با 5.7 درصد می باشد، اما بیشترین رقم در ده سال گذشته، متعلق به سال 2014 می باشد که معادل 8.52 می باشد. در یک نتیجه گیری کلی تا این قسمت از مقاله می توان اذعان داشت که با توجه به نرخ بیکاری در این کشور، به یافتن شغل امیدوار بود، اما باید توجه داشته باشید که این یافتن شغل بستگی به کارفرما دارد که آیا تمایل به انجام تمامی کارهای لازم و سخت، در جهت اخذ تمامی مجوزهای لازم برای استخدام نیروی کار خارجی را دارد یا خیر. شما می توانید از روش های چون اخذ ویزای جستجوی کار آلمان و یا اتریش برای کار در خارج از کشور مبدأ اقدام نمایید چرا که این کشورها از شانس بالای ویزا برخوردار بوده و همچنین دیگر نیازی به پیمودن تمامی راه های دشوار برای اخذ ویزای کار ندارند.

نرخ بیکاری در بلژیک

لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021:

در ادامه ی مباحث مرتبط با مهاجرت کاری به بلژیک، به بررسی لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021، برای مهاجرت به بلژیک از طریق کار می پردازیم. در کشور بلژیک نرخ بیکاری پایین بوده و به تبع آن نیاز به نیروی کار ماهر نیز در این کشور زیاد است. در آخرین اطلاعات به دست آمده در سایت های بلژیکی تقاضای نیروی کار ماهر در بخش های مختلف کاری در بلژیک زیاد است، مانند کار در بخش های خدمات اجتماعی، بهداشت عمومی، آموزشی، آژانس های املاک مشاغل و مؤسسات مرتبط به بخش های امور مالی کشور بلژیک و همچنین در بخش های مرتبط با امور مهندسی، فنی و اطلاعات فناوری، بلژیک با کمبود نیروی کار مواجه است. در جدول زیر به تفکیک مشاغل مورد نیاز در بلژیم را مشاهده می فرمایید:

نام مشاغل مورد نیاز
مهندس برق نمایندگی فروش فنی و تجاری
مهندس عمران معلمان
مدیریت پروژه فارغ التحصیلان گرایش های رشته های مدیریتی
مهندس معماری مهندس مکانیک
حسابدار افرادی که با کارهای تأسیسات ساختمانی آشنا هستند
پرستار ماما
لوله کشی، گچ کاری، برق کاری طراح و تحلیل گر سیستم های کامپیوتری

میزان حقوق کار در بلژیک:

در جدول زیر میانگین حقوق ماهانه در بلژیک را مشاهده می نمایید، در زیر لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021 را مشاهده می فرمایید. این مقاله توسط متخصصین مجرب موسسه حقوقی ملک پور گردآوری و نگارش شده است، هرگونه کپی برداری و نشر آن بدون ذکر نام منبع عملی غیر قانونی و حرام می باشد. میزان میانگین درآمد ماهیانه در بلژیک از حدود 1.800 الی 6.000 می باشد، در جدول زیر بر اساس هر شغل و میزان درآمد آن شغل دسته بندی شده است. 

مشاغل میزان درآمد (یورو)
مشاغل مدیریتی 2.946
صنایع کشاورزی 2.720
فعالیت در زمینه های فرهنگی و هنری 3.005
امور بانکی 4.317
صنعت خودرو 3.495
صنعت شیمی 3.525
ساخت و ساز و مستغلات املاک و ساختمان 3.743
حسابداری 3.862
علوم و تحقیقات 3.187
مهندسی برق 3.660
منابع انسانی 4.066
بیمه 3.669
روزنامه نگاری 3.267
بازاریابی 3.868
مهندس مکانیک 3.499
پزشکی و مراقبت های بهداشتی 3.135
صنعت داروسازی 4.165
هتلداری 2.651
صنایع چوبی 2.938
صنایع نساجی 2.272
توسعه فناوری 4.879
مدیریت دولتی 3.675

نحوه کاریابی در بلژیک:

برای کار در بلژیک، انواع ویزای کار بلژیک را خدمت شما عزیزان معرفی نمودیم، حال می خواهیم نحوه ی کاریابی در بلژیک را مورد بررسی قرار داده و در عنوان بعد مؤسسات موجود را معرفی نماییم؛ برای کاریابی در بلژیک می توان از سه روش اقدام کرد؛ اولین روشی که مد نظر قرار دارد، کاریابی از طریق سایت های کاریابی در بلژیک می باشد که علت گزینش این روش در تمامی کاریابی ها در انواع کشورها، دسته بندی شدن مشاغل می باشد، به این صورت که شما مهارت خود را در اینترنت و یا سایت ها جستجو نموده و از آن طریق کار مورد نظر خود را بیابید. روش دومی که مد نظر قرار دارد، مؤسسات کاریابی در بلژیک هستند، در این روش شخص با ارائه رزومه خود به این مؤسسات، این اجازه را به آن ها می دهد که در صورت هرگونه ثبت شغل جدیدی در این مؤسسات، مؤسسه مورد نظر شغل جدید و متناسب با مهارت شخص را در اختیار او قرار می دهد. در این روش می توانید از مؤسسات بین المللی استفاده نمایید. مورد سومی که می توان از طریق آن به جستجوی کار پرداخت، جستجوی کار از طریق روزنامه های بلژیکی بپردازند. در عنوان بعدی در راستای مباحث مرتبط با مهاجرت کاری به بلژیک، مؤسسات کاریابی در بلژیک را به شما معرفی خواهیم نمود.

موسسات کاریابی در بلژیک:

شما می توانید از طریق سایت های زیر به کاریابی در بلژیک بپردازید، این سایت های که در زیر خدمت شما معرفی می کنیم مشاغل مورد نیاز روز را در شبکه خود قرار می دهند؛ شما می توانید با جستجو در  این مؤسسات سایت ها در موتورهای جستجو شرایط را بررسی نمایید. در جدول زیر مؤسسات کاریابی موجود در بلژیک را مشاهده می فرمایید که می توانید از طریق آن ها برای هر یک از دسته های شغلی اقدام نمایید:

موسسات کاریابی در بلژیک
آژانس کاریابی ژول بوردلان یک منبع مشاوره برای راهنمایی مشاغل در بلژیک
آژانس استخدام در آنتورپ LMH یک آژانس استخدامی در زمینه های مهندسی
گروه منابع رنگین کمان در بروکسل rainbowgroup مشاغلی از دسته های ، دستیار مدیریت، دستیار اجرایی، دستیار حقوقی، بازاریاب و…
آژانس جستجوی مشاغل بین المللی از مهندسین شیمی، پزشکان، بسته بندی، حمل و نقل، محصولات و تجهیزات ماشینی
آژانس استخدام Mind WORKS SPRL متخصصان بین المللی و چند زبانه

بررسی ویزای همراه بلژیک:

یکی از دغدغه های مهاجران برای مهاجرت به کشورهای خارجی الحاق خانواده می باشد. مهاجرت کاری به بلژیک نیز از این قضیه مستثنی نیست. برای مهاجرت به بلژیک از طریق کار و همچنین اخذ ویزای کار بلژیک می توان برای اخذ ویزای همراه اقدام کرد. همراه عموماً به همسر و فرزندان زیر 18 سال اطلاق می شود که فرد برای مهاجرت می تواند به همراه خود خانواده را نیز به آن کشور ببرد. در کشور بلژیک نیز این امکان وجود دارد که شخص زمانی که برای کار در بلژیک اقدام می کند می تواند خانواده را نیز الحاق نماید اما باید شرایط آن را بررسی نماییم. برای اخذ ویزای همراه عموماً در اتحادیه اروپا باید تمکن مالی به اندازه همه ی افراد خانواده به همراه شخص اصلی در حساب بانکی نشان داده شود؛ نکته ی دیگری که وجود دارد این است که باید محل اقامتی را نیز در آن کشور تهیه نموده باشند و نکته دیگر که قابل توجه می باشد این موضوع می باشد که بهتر است فرد اصلی ابتدا کارت اقامت را دریافت نموده و سپس برای الحاق خانواده اقدام نمایند. دیگر شرایط مورد نیاز برای الحاق خانواده داشتن بیمه درمانی و همچنین پاسپورت برای هریک از اعضای خانواده، گواهی سلامت و همچنین مدارک معتبر هویتی همسر و فرزندان می باشد.

اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در بلژیک:

یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت برای مهاجرت کاری به بلژیک، داشتن آثار اقامت دائم و همچنین آثار تابعیتی برای شخص است که در مهاجرت به این مسئله بسیار توجه می نمایند. عموماً کشورهای حوزه ی اتحادیه ی اروپا از این شرایط برخوردارند که در صورت مهاجرت افراد به آن ها اقامت دائم و همچنین تابعیت خود را اعطا می کنند، البته این را هم در نظر بگیرید که برخی از این کشور آثار تابعیتی نخواهند داشت. در خصوص مهاجرت به بلژیک و اخذ ویزای کار بلژیک این آثار برای شخص وجود دارد که به او تابعیت و اقامت دائم داده خواهد شد. برای اخذ اقامت دائم بلژیک بایستی 5 سال اقامت در بلژیک داشته باشید و در این 5 سال حق بیمه و مالیات پرداخت نمایید، تا بتوانید اقامت دائم بلژیک را اخذ نمایید. در خصوص ادامه ی مباحث ویزای کار بلژیک باید عرض شود که در صورت یادگیری زبان رسمی بلژیک و همچنین گذراندن آزمون ادغام مدنی بلژیک که آزمونی است شامل فرهنگ و تاریخ بلژیک، که در صورت گذراندن این آزمون با موفقیت، می توانید تابعیت و پاسپورت بلژیک را اخذ نمایید.

مهاجرت کاری به بلژیک و سخن پایانی:

مهاجرت کاری به بلژیک، شرایط کار در بلژیک، حقوق کارگر در بلژیک، لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021 و دیگر موضوعاتی که به هر نوع با موضوع مهاجرت کاری به بلژیک مرتبط می باشند در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفت. امیدواریم که توانسته باشیم پاسخ گوی سؤالات شما عزیزان در زمینه مهاجرت کاری به بلژیک بوده باشیم. مهاجرت کاری به بلژیک و ویزای کار این کشور در سه دسته بندی قرار می گیرد، که با بررسی شرایط خود می توانید برای هر کدام که به نوعی مجوز کار هستند اقدام نمایید. خوشبختانه بلژیک آثار اقامتی و تابعیتی در پی دارد و این می تواند یکی از دلایل محبوبیت این کشور باشد. شما عزیزان بهتر است در هر گونه اقدام مهاجرتی مانند اخذ ویزای کار بلژیک و یا مهاجرت کاری به بلژیک از مشاوره های وکلای با تجربه در امور بین المللی بهره مند شوید. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت کاری به بلژیک با مشاوران موسسه حقوقی ملک پور(ملک پور اتریش) تماس گرفته و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. کاربران گرامی شما می توانید، در انتهای این مقاله نظرات و سؤالات خود را در قسمت ثبت دیدگاه (ثبت پرسش) مطرح نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه مهاجرت کاری به بلژیک

محدوده حقوق و درآمد مشاغل در بلژیک چه مقدار است؟

میزان میانگین درآمد ماهیانه در بلژیک از حدود 1.800 الی 6.000 می باشد.

آیا شهروندان ایرانی واجد شرایط می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار برای کاریابی در بلژیک به این کشور سفر کنند؟

خیر. شهروندان ایرانی جویای کار در بلژیک می توانند از طریق موسسات کاریابی در بلژیک و یا سایت های کاریابی و بانک مشاغل به جستجوی کار در این کشور بپردازند.

نرخ بیکاری در کشور بلژیک در سال 2021 چه مقدار است؟

با توجه به آخرین آمار ارائه شده نرخ بیکاری در بلژیک در ماه ژانویه سال 2021 نزدیک به 5.7 درصد بوده است.

اصلی ترین شرط برای مهاجرت کاری به بلژیک چیست؟

متقاضیان واجد شرایط برای مهاجرت کاری به بلژیک نیاز دارند تا در ابتدا از سمت یک کارفرما در این کشور دعوت نامه کاری اخذ نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *