حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در ترکیه
  • حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه
  • تاثیر تجربه کار بر درآمد مشاغل در ترکیه
  • تاثیر جنسیت بر درآمد مشاغل در ترکیه
  • تاثیر سطح تحصیلات بر درآمد مشاغل در ترکیه
  • روند رشد متوسط حقوق سالانه مشاغل در ترکیه
  • مزایا و پاداش های مشاغل در ترکیه
  • سایر عوامل تاثیر گذار بر درآمد مشاغل در ترکیه
  • هزینه های زندگی در ترکیه
  • حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه و سخن پایانی
حقوق و درامد مشاغل در ترکیه

حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه و مقدمه ای بر آن

حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه، مخارج زندگی در ترکیه، حقوق و دستمزد در ترکیه و عوامل تاثیر گذار بر حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه در این مقاله علمی مورد بررسی و ارزیابی خواهیم کرد. متقاضیان گاهی سوالاتی در ذهن خود دارند، که ممکن است این چنین باشد: حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه چگونه می باشد؟ مخارج زندگی در ترکیه چگونه می باشد؟ چه عواملی سبب افزایش حقوق و دستمزد در ترکیه می‌ شود؟ در ادامه این نوشتار به تمامی سوالات شما عزیزان پاسخ علمی خواهیم داد. شما خوبان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت کاری به دیگر کشورها به وب سایت رسمی موسسه حقوقی ملک پور مراجعه کرده و سایر مقالات علمی ما را مطالعه نمایید. همچنین می توانید برای آگاهی کامل اطلاعات مهاجرت، از مشاورین کار بلد این موسسه با تماس تلفنی مشاوره علمی و رایگان دریافت نمایید.

شرایط عمومی کار در ترکیه:

کار در ترکیه نیازمند دارا بودن شرایط و قوانین خاصی می باشد و لازم است قبل از کاریابی در ترکیه کمی با این کشور آشنا شویم. کشور ترکیه با نام دیگر جمهوری ترکیه زبان ترکی استانبولی را در کشور خود رواج داده و جمعیتی ۸۲ میلیون نفری را دارا می باشد. این کشور با مساحتی بیش از ۷۸۳۵۶۲ کیلومتر مربع دارای مشاغل و صنایع بسیاری می باشد. ترکیه با کشور های چون بلغارستان، ایران، روسیه و یونان هم مرز می باشد. نرخ بیکاری در کشور ترکیه بالا بوده و متقاضیان کار در این کشور می توانند به دو روش به جستجوی کار بپردازند. روش اول کاریابی در ترکیه، کاریابی در وب سایت های رسمی به صورت غیر حضوری و خارج از خاک ترکیه می باشد. روش دوم کاریابی در ترکیه به صورت حضوری: اشخاص متقاضی می توانند از طریق ویزا های همچون توریستی، ورزشی، درمانی و … به صورت موقت به ترکیه مهاجرت کرده و به جستجوی کار حضوری بپردازند. با ما همراه شوید در ادامه شرایط و ضوابط مربوط به مشاغل ترکیه را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد. نمودار زیر نرخ بیکاری در ترکیه می باشد.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص کاریابی در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص کاریابی در خارج از کشور

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر

حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه:

همانطور که در متن بالا بررسی کردیم متقاضیان جهت کار در کشور ترکیه نیازمند اخذ ویزای کاری این کشور می باشند. ولی ممکن است قبل از اقدام برای ویزای این کشور، در مورد میزان حقوق و دستمزد در ترکیه اطلاعاتی نداشته و با مشکلاتی روبرو شوند. در کشور ترکیه برای مشاغل و صنایع مختلف حداقل و حداکثر حقوقی تصویب و در نظر گرفته شده می باشد. مثلا حقوق کارگر در ترکیه ۲۰۲۱ به صورت حداقل ۱۹۸۰ لیر ترکیه می باشد ولی به طور کلی حقوق و دستمزد در ترکیه به صورت متوسط ۷۸۳۰ لیر و حداکثر حقوق این کشور ۳۵۰۰۰ هزار لیر به صورت ماهانه می باشد. در جدول زیر حقوق و درآمد برخی از مشاغل در ترکیه را آورده‌ ایم.

میزان حقوق (لیر)  مشاغل
5560 حسابداری
10400 تحلیلگر مالی
3820 دفتر دار
4300 دستیار اداری
3680 مسئول پذیرش
8170 کارگردان هنری
4560 عکاس
14200 خلبان
3120 مکانیک
6870 مترجم

با توجه به جدول بالا و متوسط حقوق کارمندان در کشور ترکیه، در می یابیم برخی از مشاغل در این کشور، از مشاغل پر درآمد در ترکیه می باشند و در جایگاه مناسبی از درآمد قرار دارند. نمودار زیر روند توزیع حقوق مشاغل در کشور ترکیه می باشد.

نمودار توضیع حقوق و درامد مشاغل در ترکیه

تاثیر تجربه کار بر درآمد مشاغل در ترکیه:

لازم است تا هر فرد متقاضی قبل مهاجرت کاری به کشور ترکیه، از شرایط کاری این کشور آگاهی داشته باشد، تا بتواند بر اساس مهارت و تحصیلات خود کار مناسبی را در ترکیه در نظر بگیرد. مثلا اگر فرد هیچ گونه تجربه‌ ای در کار خود نداشته باشد، یافتن کار در کشور ترکیه و یا دیگر کشور ها کمی دشوار و طولانی می شود. زیرا تجربه کاری، در اولویت، برای استخدام شدن در کار ها می باشد و کار فرمایان و همچنین صاحبین مشاغل ترجیحا در ابتدای مصاحبه از میزان تجربیات اشخاص پرس و جو کرده و اشخاصی را در کار استخدام می نمایند که در زمینه شغلی مربوطه دارای سوابق کاری و تخصص کار باشند. با همه این بیان ها، حقوق و دستمزد در ترکیه بر اساس میزان تجربیات کاری فرد در این کشور افزایش خواهد یافت، به گونه‌ ای که شخص می تواند با دارا شدن حداکثر ۲۰ سال تجربه، 14 درصد حقوق و درآمد بیشتری نسبته به اشخاصی که حداکثر 15 سال سابقه کار دارند، داشته باشد. برای آگاهی بیشتر از این روند، در ادامه برای شما عزیزان نموداری از این روند تهیه و تدوین دادیم.

تاثیر جنسیت بر درآمد مشاغل در ترکیه:

در مسئله مهاجرت کاری به کشور ترکیه، عواملی در باب جنسیت وجود دارد، که زنان می‌ توانند به هنگام بررسی جزئیات کلی این کشور، این نکته را نیز در نظر بگیرند. اگر چه به هنگام صحبت، برابری زن و مرد در جهان به گوش می‌رسد، اما اکنون نیز تبعیض جنسیتی در اکثر کشور ها موجود بوده و در زمینه های کاری کاملاً قابل رویت می باشد. همراهان محترم توجه داشته باشید مقاله حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه توسط تیم کاربلد موسسه حقوقی ملک پور تهیه و تنظیم گردیده است. هر گونه کپی برداری از مطالب و نکات آن غیرقانونی و شرعاً حرام می باشد و این موسسه رضایتی در پی کپی نوشت بدون ذکر منبع را ندارد. به طور کلی اگر حقوق کارگر در ترکیه 20۲۱ برای یک مرد در زمینه کاری مشترک ۸۰۴۰ لیر ترکیه باشد، برای یک زن ۷۵۷۰ لیر ترکیه می باشد.

تاثیر سطح تحصیلات بر درآمد مشاغل در ترکیه:

تحصیلات یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر درآمد مشاغل در ترکیه می باشد و هر فرد متقاضی کار در ترکیه، نسبت به مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی خویش، به دنبال شغل متناسب می باشد. این اشخاص پس از کاریابی و یافتن یک شغل در ترکیه و پس از مهاجرت و شاغل شدن در شغل مربوطه، بر اساس سطح تحصیلاتی که دارند، حقوق و درآمد بالاتری دارند.

یافته ها بر اساس نمودار زیر چنین می باشد:

  • 23 درصد فرد دارای مدرک دکترا از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد افزایش حقوق خواهد داشت.
  • 29 درصد فرد دارای کارشناسی ارشد از دارندگان مدرک کارشناسی افزایش حقوق خواهد داشت.
  • 24 درصد فرد دارای مدرک مدرک لیسانس از دارندگان مدرک دیپلم افزایش حقوق خواهد داشت.
  • 17 درصد فرد دارای مدرک دیپلم از بی سوادان افزایش حقوق خواهد داشت.

روند رشد متوسط حقوق سالانه مشاغل در ترکیه:

روند رشد متوسط حقوق سالانه در ترکیه از عواملی می باشد، که حقوق و دستمزد در ترکیه را به میزان معینی از طرف دولت این کشور افزایش می‌ دهد. روند رشد متوسط حقوق سالانه در ترکیه، روندی می باشد، که باید سالانه به سطح افزایش حقوق کارمندان تأثیر گذار باشد. ولی در اکثر کشور ها و همچنین کشور ترکیه، این روند به صورت ۱۲ ماه بیشتر بر حقوق کارکنان کشورش می افزاید. به عنوان درک بهتر مطلب و بیان ساده‌ تر، طبق فرمول کلی روند رشد متوسط حقوق (افزایش نرخ ÷ افزایش فرکانس = حقوق سالانه) درآمد کارمندان این کشور باید هر ۱۲ ماه ۵ درصد رشد داشته باشد، ولی کشور ترکیه این روند را هر ۱۸ ماه پیش می‌ گیرد و ۸ درصد افزایش حقوق را به کارمندان ارائه می نماید. در ادامه برای شما عزیزان نموداری از روند رشد متوسط حقوق سالانه در ترکیه تهیه و تدوین کرده‌ ایم.

مزایا و پاداش های مشاغل در ترکیه:

متقاضیانی که قصد کار در کشور ترکیه را دارند، می‌ توانند در این کشور از مزایا و پاداش نقدی در صنعت کاری خود بهره مند شوند و هر کار فرمایی به طریقی به کارمندان خویش پاداش نقدی و یا مزایای غیر نقدی ارائه می‌ دهد. در کشور ترکیه نرخ های پاداشی ۳ الی ۶ درصدی برای کارمندان در نظر گرفته شده می باشد، که به دلایل خاصی به کارمندان پرداخت می شود. اگرچه پاداش و مزایا در زمینه های کاری قوانینی نداشته و عملکردی مطلوب از سوی کارفرما می باشد، ولی یک نوع سیاست کاری نیز محسوب می‌ شود. از آن جایی که فقط ۵۲ درصد از کارمندان ترکیه موفق به کسب پاداش شده‌ اند، این نتیجه را حاصل می نماید، که هر شخص به قدری که بتواند کار خویش را به درستی و بهترین روش، پیش ببرد، شامل پاداش می‌ شود. 

سایر عوامل تاثیر گذار بر درآمد مشاغل در ترکیه:

تا رسیدن به این بخش از مقاله، پر درآمد ترین شغل در ترکیه، عواملی که حقوق و دستمزد در ترکیه را افزایش می دهند، پاداش ها و مزایای کار در ترکیه و دیگر عوامل مرتبط با حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه را مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش از نوشتار به بررسی شهر ها و شرکت‌ های می پردازیم که درآمد بیشتری را برای اشخاص کارجو در ترکیه به ارمغان می آورند. متقاضیان  گرامی، توجه داشته باشید تا با بررسی های دقیق از شهر های پر اقتصاد ترکیه مطلع گردید و در جریان باشید، بخش‌ های دولتی در کدام شهر ها وجود دارند. از آن جایی که برخی از شهر ها در ترکیه اقتصاد قوی تری دارند،  دارای صنایع و شرکت های دولتی می باشند، که علاوه بر بالا بودن درآمد در این شهر ها، چنین شرکت های ۵ درصد افزایش حقوق را برای شما عزیزان خواهند داشت. به عنوان مثال میانگین درآمد در شهر های آنکارا، استانبول، آنتالیا و ازمیر، به ترتیب ۸۵۱۰ لیر، ۹۱۶۰ لیر، ۷۶۳۰ لیر و ۸۱۸۰ لیر می باشد.

هزینه های زندگی در ترکیه:

میزان مخارج زندگی در ترکیه می تواند نسبت به سطح کیفیت زندگی شما متفاوت باشد. همچنین از این نظر که کدام شهر در ترکیه را برای زندگی انتخاب می کنید، بسیار تاثیر گذار می باشد. زیرا میزان مخارج زندگی در شهر های گران ترکیه قطعا بالاتر از شهر های ارزان می باشد. برای آگاهی بهتر، لیست زیر را تهیه کردیم. متوسط هزینه زندگی در شهر های ترکیه برای یک نفر، بدون احتساب اجاره می باشد.

  • آنکارا: ۳۰۸۹ لیر ترکیه
  • ازمیر: ۳۰۶۱لیر ترکیه
  • آنتالیا: ۲۸۱۱ لیر ترکیه
  • استانبول: ۳۴۲۴ لیر ترکیه

با بررسی این شهر ها، می توان گفت، مخارج زندگی در ترکیه میان شهر آنتالیا و استانبول بسیار متفاوت بوده و شهر استانبول گران تر از آنتالیا می باشد. ولی به طور کلی هزینه زندگی و مسکن در ترکیه، به مراتب ۵۷.۲۰ درصد و ۸۰.۱۸ درصد ارزان تر از آلمان می باشد. برای آگاهی از هزینه های خوراکی ضروری و اجاره مسکن در ترکیه، جدول زیر را ترسیم کردیم.

هزینه ها اقلام
69.17 گوشت هر کیلو
12.43 برنج سفید هر کیلو
21.29 گوشت مرغ هر کیلو
12.59 تخم مرغ 12 عدد
5.91 شیر هر لیتر
3.51 پیاز هر کیلو
3.26 سیب زمینی هر کیلو
5.87 سیب هر کیلو
13.87 موز هر کیلو
7.24 پرتقال هر کیلو
4.17 کاهو یک راس
5.45 گوجه فرنگی هر کیلو
43.00 پنیر محلی هر کیلو
2.81 نان 500 گرم
هزینه مسکن
1536.19 آپارتمان تک خواب شهری
996.82 آپارتمان تک خواب بیرون شهری
2642.57 آپارتمان سه خواب شهری
1708.31 آپارتمان سه خواب بیرون شهری
6280.28 هر متر آپارتمان خریدن در شهر
3620.91 هر متر آپارتمان خریدن بیرون شهر
حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه و سخن پایانی:

حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه، کاریابی در ترکیه، حقوق کارگر در ترکیه ۲۰۲۱ و عناوین مهم در رابطه با حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه را مورد بررسی علمی قرار داده و به نگارش در آوردیم. ما در مقاله حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه، پس از بررسی‌ های دقیق دانستیم، این کشور از نرخ بیکاری بالایی برخوردار بوده و وضعیت مناسبی در رشد مشاغل ندارد و با این وضعیت نرخ کار در ترکیه، امکان کاریابی برای افراد خارجی بسیار دشوار می باشد. زیرا دولت ترکیه در ابتدا به افرادی که بومی و اقامت ترکیه را دارا می‌ باشند، اجازه کار می دهد. از این رو به خواهان مهاجرت کاری به کشور ترکیه پیشنهاد می کنیم، یا از طریق خرید ملک در ترکیه اقامت و پاسپورت این کشور را دریافت کرده و به کار در این کشور مشغول شوند، یا می‌ توانند برای مهاجرت کاری راحت با شرایط بهتر، دیگر کشور ها را مقصد خویش قرار دهند. مثلا مهاجرت کاری به کانادا از طریق اسکیل ورکر کانادا شرایط بسیار بهتری دارد. همچنین کشور کانادا بسیار مهاجر پذیر می باشد. همچنین کشور آلمان و اتریش ویزای جستجوی کار را به متقاضیان کار در این کشور اعطا می نمایند و به اشخاص امکان کاریابی به صورت حضوری در این کشور ها را می‌ دهند. متقاضیان محترم می توانید جهت بهره مند شدن از خدمات چنین کشور های برای مهاجرت، با تماس تلفنی از هر کجای دنیا، از کاردانان موسسه حقوقی ملک پور مشاوره رایگان و کاملاً علمی دریافت نمایید. در صورت رضایت داشتن از مقاله حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه ۵ ستاره ارزشمند بدهید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه حقوق و درآمد مشاغل در ترکیه

✅کاریابی در ترکیه به چه طریقی امکان پذیر می باشد؟

کاریابی در کشور ترکیه به دو روش غیر حضوری از طریق وب سایت های آنلاین و یا روش حضوری از طریق ویزای توریستی، درمانی و … می باشد.

✅مخارج زندگی در ترکیه به چه میزان می باشد؟

هزینه زندگی در شهر ازمیر ترکیه، برای یک نفر بدون در نظر گرفتن میزان هزینه اجاره، ۳۰۶۱ لیر ترکیه می باشد.

✅حقوق و دستمزد در ترکیه چگونه افزایش می یابد؟

میزان حقوق و دستمزد کارمندان در کشور ترکیه، بنا به تحصیلات شخصی، تجربیات کاری و روند رشد متوسط حقوق سالانه و یا دیگر عواملی همچون، اقتصاد شهر ها قابل افزایش می باشد.

✅متوسط حقوق کارگر در ترکیه ۲۰۲۱ به چه میزان می باشد؟

متوسط حقوق کارگر در ترکیه به میزان ۷۸۳۰ لیر در یک ماه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *