ویزای کار ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی ویزای کار در ترکیه
  • ویزای کار در ترکیه
  • مدارک مورد نیاز کار در ترکیه
  • نرخ بیکاری در ترکیه
  • مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021
  • میزان حقوق در ترکیه
  • نحوه کاریابی در ترکیه
  • مؤسسات کاریابی در ترکیه
  • بررسی ویزای همراه ترکیه
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در ترکیه
  • سخن پایانی کار در ترکیه
✅ ویزای کار ترکیه ✅دریافت اجازه کار و اقامت ترکیه برای ایرانیان توسط کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت.

ویزای کار ترکیه و مقدمه ای بر آن

ویزای کار ترکیه ، شرایط اخذ ویزای کار، موسسات کاریابی و نحوه کاریابی در ترکیه، نرخ بیکاری و تمام نکات مربوط به ویزای کار این کشور به صورت علمی مورد بررسی و تفحص قرار خواهد گرفت. چه مدارکی برای اخذ ویزای کار ترکیه نیاز است؟ میزان حقوق در ترکیه به چه میزان است؟ نحوه کاریابی در ترکیه به چه صورت است؟ آیا می توان با اخذ ویزای کار ترکیه اقامت و تابعیت دریافت کرد؟ چه مشاغلی مورد نیاز ترکیه است؟ در این مقاله تمام سوالات شما پاسخ داده خواهد شد و به نکاتی که برای دریافت ویزای ویزای کار در کشور ترکیه بسیار حائز اهمیت است خواهیم پرداخت. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با موسسه حقوقی ملک پور  تماس بگیرید و به صورت تلفنی و رایگان از رهنمودهای مشاورین متخصص بهره مند شوید. همچنین اگر سوالی در این  زمینه داشتید می توانید در انتهای مقاله آن را مطرح کنید تا به شما پاسخ دهند.

شرایط عمومی ویزای کار ترکیه:

برای متقاضیان محترم ویزای کار ترکیه در ابتدای امر به بررسی شرایط عمومی این کشور می پردازیم و سپس شرایط کلی و جز به جز ویزای کار ترکیه را بررسی خواهیم نمود. کشور ترکیه با مساحت تقریبی ۷۸۳/۵۶۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۸۲ میلیون نفر در همسایگی کشورهای ارمنستان، نخجوان، ایران، سوریه، یونان و بلغارستان می باشد. برای متقاضیان محترمی که تمایل به کار در ترکیه دارند، امکان اقدام اولیه از داخل و خارج این کشور میسر می باشد لذا بدون داشتن اجازه کار نمی توان در ترکیه کار کرد. برای نفراتی که به طور موقت در این کشور حضور داشته اند، امکان درخواست مستقیم کار و شغل وجود دارد که در این بخش منظور از اقامت موقت، اقامت کوتاه و شش ماهه جهت اموری چون گردشگری، درمانی و ورزشی و… می باشد. لذا با توجه به نکته فوق دو راه کلی برای اخذ ویزای کار ترکیه وجود دارد:

  • انفرادی که به صورت معتبر و موقت به مدت شش ماه در ترکیه حضور دارند و می توانتد با یافتن یک کارفرما تقاضای کار داده و در صورت توافق، مبادرت مستقیم به اخذ ویزای کار ترکیه نمایند.
  • برای متقاضیانی که خارج از ترکیه حضور دارند این امکان وجود دارد تا از طریق سایت ها و موسسات مرتبط با کاریابی اقدام به انتخاب شغل و کارفرما نمایند.
پایتخت ترکیه مساحت و جمعیت ترکیه درباره ترکیه کار در ترکیه

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور ترکیه

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار و ویزای کاری

فایل صوتی این ویدئو

ویزای کار ترکیه:

دریافت ویزای کار ترکیه در صورت دریافت پیشنهاد کار از کارفرمایی در این کشور ممکن خواهد بود. بنابراین با سفر در این کشور بدون داشتن پیشنهاد کار معتبر، اجازه کار قانونی نخواهید داشت. البته در صورتی که فردی از روش هایی مانند ازدواج یا سرمایه گذاری و خری ملک، موفق به دریافت اقامت و تابعیت این کشور شود، اجازه کار نیز دریافت خواهد کرد. در صورت خرید ملک و دریافت تابعیت، می توانید همانند شهروندان ترکیه ای به دنبال کار باشید و نیاز به مجوز اداره کار، تمدید ویزا و تمدید اقامت نخواهید داشت. م در این قسمت قوانین رایج بر مدت زمان اعتبار ویزای کار ترکیه را بررسی خواهیم نمود:

  • اگر اجازه ویزای کار ترکیه برای مدت زمان مشخص باشد به استناد قانون شماره ۶۷۳۵ کار و قانون شماره ۲۹۸۰۰ مدنی، برای افراد با تائید کار فرما برای مدت یک سال اجازه کار صادر می شود و در صورت اتمام و نداشتن سوابق کیفری و انتظامی و پرداخت مالیات و... قابل تمدید به ۲ سال می باشد این تمدیدات با التزام به شرایط فوق تا سقف ۸ سال به صورت سه ساله تمدید می شود. در صورتی که مدت زمان ویزای کار ترکیه برای نفراتی به ۸ سال رسید می توان برای اخذ اقامت دائم اقدام نمود
  • در صورت دریافت کارت فیروزه ایی از سوی متقاضی، امکان صدور اجازه کار نامحدود برای متقاضی بوجود می آید. علاوه بر این امکان اخذ ویزای همراه برای خانواده درجه یک متقاضی نیز وجود دارد. کارت فیروزه ایی به افرادی که قصد سرمایه گذاری و کار در ترکیه را دارند تعلق می گیرد و در سه سال اول باید ثابت گردد که این سرمایه گذاری دارای قابلیت سود دهی بوده و برای کارفرما و دولت مفید می باشد در غیر این صورت کارت فیروزه ای باطل می گردد.

پادکست توضیحات استاد ملک پور در خصوص دریافت پاسپورت ترکیه و اجازه کار

مدارک مورد نیاز کار در ترکیه:

برای اخذ ویزای کار ترکیه یکی از مهم ترین موارد جمع آوری مدارک مورد نیاز می باشد. شما می بایست مقدمات و ملزومات برای دریافت ویزای کار فراهم کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار ترکیه به شرح زیر می باشد.

  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت
  • فتوکپی از برگه های پاسپورت
  • ارائه اصل و کپی اجازه کار در ترکیه که توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی صادر شده است
  • وضعیت بانکی و تمکن مالی فرد
  • پرداخت هزینه های صدور ویزا (در صورت رد شدن ویزا قابل بازگشت نیست)
  • بیمه خدمات درمانی

نرخ بیکاری در ترکیه

برای متقاضیان محترمی که برای کار در ترکیه می خواهند اقدام کنند، اطلاع از نرخ بیکاری کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است ما در این بخش از مقاله به بررسی آمار و اطلاعات رسمی در این خصوص خواهیم پرداخت.

در بررسی نمودار زیر در می یابیم که نرخ بیکاری در ترکیه روندی افزایشی داشته و بعد کاهش یافته است و از عدد 10.8 در سال 2018 به 14.7 در ژانویه سال 2019 رسیده و نهایتاً در آوریل سال 2019 به 13 در صد رسیده است. پس نرخ بیکاری در ترکیه بسیار بالا بوده و نشان می دهد از هر 100 جوان نیروی کار 13 نفر بیکار بوده و به دنبال ویزای کار ترکیه می باشند. لذا با توجه به این نمودار به واجدین شرایط کاری توصیه می گردد با توجه به شرایط شخصی کشورهایی نظیر آلمان، اتریش، دانمارک و کانادا و… را با نرخ های بیکاری حداکثر 4 درصد، برای مهاجرت کاری انتخاب نمایند. در بین کشورهای اروپایی با نرخ بیکاری بسیار اندک، کشور آلمان و اتریش قانوناً ویزای جستجوی کار صادر می کنند و افراد می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار در این کشورها حضور یافته و یا به صورت غیر حضوری مبادرت به انتخاب و اخذ پذیرش از یک کارفرما گردند.

نرخ بیکاری ترکیه

مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021:

از دیگر موارد بسیار مهم برای افرادی که تمایل به کار در ترکیه دارند، مشاغل مورد نیاز و بازار کار ترکیه است. با وجود داشتن نرخ بیکاری بالای 13 درصدی در ترکیه، باز هم مشاغلی وجود دارند که در صورت رویت مهارت و تخصص در متقاضیان، مبادرت به پذیرش و جذب ایشان می نمایند. قبل از ورود به ترکیه می بایست تحقیق و بررسی جامعی در خصوص مشاغل مورد نیاز و بازار کار ترکیه نمود. چراکه اگر فردی بدون تحقیق در ترکیه وارد شغلی شود که در نهایت راهی برای پیشرفت مالی و کاری برایش نداشته باشد، ممکن است به مشکلات بزرگی برخورد نماید.  اما در مجموع باید دانست اگر فردی به مدت یک سال در ترکیه با یک کارفرما کار کند بعد از یک سال ویزای کار ترکیه برای او تمدید خواهد شد. یکی از مهم ترین موارد توجه به نرخ بیکاری این کشور است که در نمودار بالا مشاهده نمودید.

لیست مشاغل مورد نیاز کشور ترکیه 2021 را نیز در ادامه مشاهده می کنید:

مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021
خدمات مراقبت از مشتری گارسون
آموزش زبان های خارجی نگهبان
مراقبت از کودک خدمات نظافتی
تدوین و ترجمه حسابدار
متخصص فروش در صادرات و واردات مشاغل در امور مالی مثل مدیریت مالی، مشاغل تجارتی، صادراتی و…
کارگران نساجی لیدر تور
کارگران ساده کاشی کاری
ام دی اف کار آرایشگری
مشاغل فنی آوری اطلاعات کاشی کاری
بسته بندی مهندسی
بیمه

میزان حقوق برای کار در ترکیه:

از مهمترین نکات در امر مهاجرت  از طریق کار که می بایست در نظر گرفته شود، میزان دستمزد و حقوق دریافتی بابت میزان ساعات کاری در کشور مقصد است. لذا برای متقاضیان محترم این بخش از مقاله می تواند جالب توجه باشد و با توجه به نرخ 13 درصد بیکاری در ترکیه، لازم است افرادی که برای کار در ترکیه می خواهند اقدام کنند، از میزان دستمزد و میانگین آن مطلع باشد. در موارد ذیل اطلاعاتی درخصوص میزان دستمزد و درآمد بابت کار در ترکیه آمده است:

به طور کلی متوسط حقوق سالانه در ترکیه 135917 لیر می باشد که بیشتری درآمد ماهانه 73043 لیر تخمین زده شده است. برای کار در ترکیه  مدرک لیسانس اجباری بوده و بالاترین حقوق ها در شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر پرداخت می شود.

عنوان شغلی متوسط حقوق سالانه
برنامه نویس 18000 دلار
مهندس نرم افزار 23000 دلار
مهندس مکانیک 24000 دلار
مهندس عمران 21000 دلار
مدیر پروژه 40000 دلار
مدیریت بازاریابی 42000 دلار
گارسون 15000 دلار

در ترکیه حداقل دستمزد ماهانه به حداقل دستمزد ملی اشاره دارد، که با نرخ ساعتی ، هفتگی یا ماهانه تعیین می شود و توسط قانون (دولت) اجرا می شود. حداقل دستمزد ملی معمولاً برای کلیه کارمندان یا حداقل برای اکثریت بزرگی از کارکنان کشور اعمال می شود. به بیش از یک سوم نیروی کار 30 میلیون نفری ترکیه حداقل دستمزد پرداخت می شود. دستمزدهای ناخالص گزارش شده است. طبق نمودار زیر حداقل حقوق کلی در ترکیه تا سال ۲۰۲۰ به ۲۹۴۳.۰ TRY در هر ماه افزایش یافته است. همچنین حداقل دستمزد خالص در هر ماه ۱۵ درصد افزوده شده است.

نرخ بیکاری در ترکیه

نحوه کاریابی در ترکیه:

از نکاتی که حتما می بایست مد نظر قرار گیرد، نحوه کاریابی و جستجوی شغل در کشور مقصد می باشد. همانطور که پیش تر در همین مقاله عنوان شد، کاریابی در ترکیه به دو روش حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است:

  • حضوری:

    متقاضی می تواند تحت عنوان گردشگر یا موارد درمانی یا آموزشی و… در مجموع به صورت موقت و شش ماهه به کشور ترکیه ورود نموده و در این مدت باید بتواند با بررسی مشاغل موجود و مورد نیاز به یکایک موارد مورد نظر خویش مراجعه نموده تا بتواند با یک کارفرما به توافق برسد. در صورت اخذ شغل می تواند ویزای موقت خویش را به ویزای کار ترکیه تغییر دهد.

  • غیر حضوری:

    در این حالت به بررسی آگهی های موجود و نیز ارتباط با موسسات کاریابی و سایتهای تامین منابع و نیروهای انسانی رجوع نموده و فرصت های شغلی هماهنگ با شرایط خویش را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. در صورت توافق با کارفرما می تواند با اخذ ویزای کار ترکیه از سوی سفارت این کشور، اقامت کاری دریافت نماید.

مؤسسات کاریابی در ترکیه:

یکی از بهترین روش ها برای بررسی فرصت های شغلی و پیدا کردن کار در ترکیه، رجوع نمودن به سایت های کاریابی و موسسات تامین منابع و نیروی انسانی در کشور ترکیه است. چراکه کارفرمایان نیازمندی های خویش را به این مراجع اعلام نموده و این موسسات در سایت های خویش به صورت آگهی های اعلام نیاز نیروی کار قرار می دهند.

افراد متقاضی کار در ترکیه می توانند با در نظر گرفتن شرایط شخصی خویش از جمله مقطع تحصیلات و رشته تحصیلی، مدارک و گواهی های تکمیلی فنی و حرفه ایی و بین المللی، توان مندی های اجرایی-عملیاتی، مهارت ها و تخصص های فردی و نیز سوابق و رزومه های کاری خویش موارد هماهنگ را انتخاب نموده و مبادرت به ارتباط نماید. متقاضی کار در ترکیه می تواند با ارسال ایمیل یا پیام به کارفرما و ارسال کلیه مدارک و سوابق خویش برای کارفرما تلاش نماید تا بتواند شغلی را تصاحب کند. در صورت توافق با کار فرما می تواند برای اخذ ویزای کار در ترکیه اقدام نماید. در ذیل این قسمت تعدادی از سایت ها و موسسات کاریابی معرفی می گردند.

موسسات و سایت های کاریابی در ترکیه
www.expat.com
www.jobsinistanbul.com
www.learn4good.com
www.marmarisrecruitment.com
www.reed.co.uk/jobs-in-turkey
www.secretcv.com
www.totaljobs.com/jobs/in-turkey
www.yenibiris.com
www.iskur.gov.tr

بررسی ویزای همراه در ترکیه:

از دیگر نکات مهم برای مهاجرت کاری به کشوری دیگر که علی الخصوص برای متاهلین بسیار حائز اهمیت است، امر ویزای همراه برای متقاضیان محترم ویزای کار ترکیه می باشد که در این قسمت بررسی می گردد. قابل ذکر است که منظور از همراه، همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشند که با توجه به قوانین مهاجرتی رایج در ترکیه، این نفرات می توانند با ویزا و اقامت گرفتن نفر اصلی، ویزای همراه دریافت نمایند.

پیش از هر چیز توصیه می گردد که حتما در این زمینه با وکیلی مجرب و کارکشته با سوابقی درخشان مشورت نمایید. زیرا هدف از مهاجرت انتخاب کشوری است که بتوان در آن به وضعیت و شرایط کنونی زندگی بهبود بخشید. لذا باید کشوری انتخاب گردد تا در آینده برای فرزندان مشکلی از لحاظ تحصیل و بازار کار بوجود نیاید. کارشناسان و مشاوران متخصص ما در موسسه حقوقی ملک پور با بیش از 15 سال سابقه درخشان در امر مهاجرت برای راهنمایی شما اعلام آمادگی می نمایند.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در ترکیه:

بررسی شرایط اخذ اقامت دائم و تابعیت و پاسپورت بعد اخذ ویزای کار ترکیه از جمله موارد مهمی است که توسط متقاضیان محترم می بایست به آن پرداخته شود. کلیه نفراتی که به واسطه کار در ترکیه حضور داشته اند و سال به سال ویزای خویش را تمدید نمودند بعد از گذشت 5 سال می توانند برای اخذ اقامت دائم خویش در ترکیه اقدام نمایند. این مهم شامل همسر و فرزندان نیز می شود.

لذا در این قسمت به بررسی شرایط ویژه اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق کار در ترکیه خواهیم پرداخت:

  • ادغام با فرهنگ مردمان بومی
  • تسلط به زبان رسمی ترکی
  • داشتن درآمد کافی
  • عدم سوءپیشینه
  • گواهی سلامت جسم و روان
  • مدارک شناسایی
  • حضور 5 ساله به مدت حداقل شش ماه در هر سال در ترکیه
کار در ترکیه و سخن پایانی:

ویزای کار ترکیه ، شرایط دریافت ویزای کار، نحوه کاریابی و بررسی ویزای همراه در ترکیه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. ترکیه با توجه به نزدیکی به ایران متقاضیان زیادی دارد. افرادی که تمایل به اخذ ویزای کار ترکیه دارند. پیشنهاد می شود کشور را از همه زوایا مورد بررسی قرار گیرد. کشور ترکیه از نظر اقتصادی بسیار ضعیف است و به شما پیشنهاد می دهیم اگر تمایل به اخذ ویزای کار ترکیه دارید با موسسه حقوقی ملک پور تماس بگیرید تا شرایط شما تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا برای کشوری اقدام کنید که از لحاظ رشد اقتصادی ، نرخ بیکاری و تورم شرایط مساعدی داشته باشد. شما می توانید به صورت تلفنی و رایگان از رهنمودهای مشاورین متخصص بهره مند شوید. همچنین اگر سوالی در این زمینه داشتید می توانید در انتهای مقاله آن را مطرح کنید تا به شما پاسخ دهند.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه ویزای کار ترکیه

✅ مدت زمان اعتبار ویزای کار ترکیه برای افراد خارجی چقدر است ؟

برای افراد با تائید کار فرما برای مدت یک سال اجازه کار صادر می شود و در صورت اتمام و نداشتن سوابق کیفری و انتظامی و پرداخت مالیات و… قابل تمدید به ۲ سال می باشد.

✅ در صورت عدم حضور در ترکیه از چه طرقی می توان به کاریابی در ترکیه پرداخت؟

ارتباط با موسسات کاریابی و سایت های تامین منابع و نیروهای انسانی می تواند بهترین راه برای کاریابی غیر حضوری در ترکیه باشد.

✅ آیا امکان الحاق همراه در ویزای کار ترکیه وجود دارد و منظور از همراه چه کسانی هستند؟

منظور از همراه، همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشند که با توجه به قوانین مهاجرتی رایج در ترکیه، این نفرات می توانند با ویزا و اقامت گرفتن نفر اصلی، ویزای همراه دریافت نمایند.

10 پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      سلام دوست عزیز
      کشور ترکیه نرخ بیکاری بالایی دارد. اولویت نیز با نیروهای بومی این کشور است لذا پیدا کردن کار چندان راحت نیست. اگر شغل شما در این کشور مورد نیاز باشد و کارفرما نتواند در کشور خود نیروی کار واجد شرایط بیابد در این صورت ممکن می تواند به خارجی پیشنهاد کار دهد. برای کاریابی بهتر است به موسسات کاریابی در این کشور مراجعه کنید.

      پاسخ
  1. بنیامین قادری
    بنیامین قادری گفته:

    سلام خسته نباشید در باره ی کارت فیروزه ای ترکیه میشه یه توضیحی بدید که منی که از طریق کار میخوام برم چطور میتونم این کارت رو دریافت کنم ؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
    • ghasemi
      ghasemi گفته:

      سلام دوست عزیز
      فردی که کارت فیروزه ای ترکیه رو داره اجازه کار و زندگی در این کشور رو خواهد داشت. البته افراد خاصی می تونن این کارت رو دریافت کنند. مثل نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران یا سرمایه گذاران و کسانی که ملک می خرند. برای دریافت این کارت افراد غیر از نخبه و هنرمند و ورزشکار باید ملک خریداری کنند تا اجازه کار و زندگی در ترکیه رو پیدا کنند. هنرمندانی که سعی می کنند ترکیه رو معرفی کنند هم شانس دریافت این کارت رو دارند.

      پاسخ
      • بنیامین قادری
        بنیامین قادری گفته:

        سلام خیلی خیلی ممنون که پاسخ دادید .
        من به 10 زبان برنامه نویسی پرکاربرد جهان مسلط هستم و لیسانس کامپیوتر دارم . ایا من میتونم کارت فیروزه ای بگیرم .
        بعد از کجا این کارت رو باید بگیرم قبل از رفتن به ترکیه از سفارت باید بگیرم ؟

        پاسخ
        • ghasemi
          ghasemi گفته:

          بسیار عالی دوست عزیز
          در این مورد شما باید ثابت کنید که نخبه هستید. در واقع باید مدارکی داشته باشید که دولت ترکیه قانع بشه شما برای کشورش مفید هستید و نخبه هستید. در این مورد بهتره که با کارشناسان موسسه تماس بگیرید تا شرایط شما رو کامل تر تحلیل و بررسی کنند.

          پاسخ
  2. بنیامین قادری
    بنیامین قادری گفته:

    سلام دوباره من در ایران هستم و تا حالا به خارج نرفته ولی زبان انگلیسی و ترکی استانبولی رو حدود 70 درصد بلدم و بار ها هم گفتم که چه رزومه ای دارم میخوساتم ببینم میشه الان به سفارت برم و برای دریافت کارت فیروزه ای ترکیه اقدام کنم و بعد از گرفتنش چی میشه میرم ترکیه ؟ باید چیکار کنم ؟ لطفا بگید .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *